میدل ایست نیوز: هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که کشورش ایده سیستمی را مطرح کرده که در آن طرف هایی برای برقراری صلح پایدار در درگیری فلسطین و اسرائیل ضامن باشند.

به گزارش آناتولی، وی در پاسخ به ضامن شدن برخی کشورها برای فلسطین و برخی کشورها برای اسرائیل، گفت که این ایده اصلی را مطرح کردیم و می گوییم که شایسته است در ابتدا این سیستم و سپس به صورت جداگانه روش آن بررسی شود.

وزیر خارجه ترکیه افزود که قابل قبول نیست اسرائیل به صورت بی سابقه غزه را بمباران کند و منجر به کشته شدن شمار زیادی از غیر نظامیان شود و فقر و گرسنگی از طریق قطع برق، آب و سوخت بر منطقه حاکم شود.

فیدان اشاره کرد آنچه در پی حمله حماس به شهرک نشین های غلاف غزه رخ داده، برای همه و به ویژه اسرائیل غافلگیر کننده بود.

وی افزود که سهولت عبور رزمندگان فلسطینی از غزه به اسرائیل و عملیات آنها، همه را غافلگیر کرد.

وزیر خارجه ترکیه توضیح داد که پس از تخریب بخش مشخصی از دیوار حد فاصل میان اسرائیل و غزه، ورود عناصر حماس و سایر گروه ها و غیرنظامیان بدون اینکه با هیچ مقاومتی رو به رو شوند، غافلگیر کننده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه توضیح داد که این وضعیت ضعف دستگاه امنیتی اسرائیل را نشان داد که باید برای سال ها بررسی شود که چه شرایطی منجر به اتفاقات 7 اکتبر شد شاید در این خصوص به صورت جداگانه باید صحبت کرد.

وی گفت که قطعا ما موافق هدف قرار دادن غیرنظامیان نیستیم بلکه هدف قرار دادن آنها را محکوم می کنیم.

فیدان درخصوص حملات حماس گفت که بدون در نظر گرفتن دسته بندی گروه ها، بر عدم حمله به غیرنظامیان تاکید می کنیم و از آنجا که غرب حماس را سازمان تروریستی می داند، همه فعالیت های آنها را در چارچوب تروریسم ارزیابی می کند اما ما می گوییم که کسی حق ندارد غیرنظامیان را هدف قرار دهد اما اسرائیل همانطور که در گذشته عمل کرده، غیرنظامیان را در پاسخ خود مستثنی نمی کند.

وزیر خارجه ترکیه گفت که هنگامی که اسرائیل عملیات خود را آغاز کرد، آنکارا نگرانی شدید خود نسبت به وضعیت غیرنظامیان را به امریکا، اسرائیل و سایر طرف ها ابلاغ کرد.

وی اشاره کرد که ترکیه همچنین کوچاندن غیرنظامیان به ویژه از مناطق شمالی غزه به سمت جنوب آن از طریق ارعاب آنها را نمی پذیرد.

وی گفت که ترکیه برای تبدیل بحران کنونی به فرصتی برای صلح تلاش می‌کند و این ایده را با کشورهای دیگر نیز در میان گذاشته و افزود که تا کنون اسرائیل راه حل دو کشوری را معلق نگه داشته چون در برنامه اسرائیل کشور مستقل فلسطین جایگاهی ندارد.

فیدان همچنین امروز در سفر به لبنان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای لبنانی خود تأکید کرد که امریکا به راه حل دو کشوری برای پایان مناقشه فلسطین و اسرائیل نگاه مثبتی دارد و افزود که وقت آن رسیده که کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 با پایتختی قدس تشکیل شود.

وی گفت که که جنگ کنونی در غزه یا موجب جنگ بزرگ تر می شود یا یک صلح تاریخی و افزود که رئیس جمهور ترکیه به امکان تحقق صلح تاریخی ایمان دارد.

ما را در تلگرام دنبال کنید ما را در تلگرام دنبال کنید

source

توسط jahankhabari