در ماه گذشته، نایبرئیس کمیسیون صنایع مجلس، علی جدی، اقدامات شرکت ایرانخودرو برای توسعه خودروهای الکتریکی را مثبت دانست. او بر این نکته تأکید کرد که با توجه به مشکلات آلودگی هوا و رشد مصرف سوخت، تولید خودروهای برقی، در صورت تهیه زیرساختهای لازم توسط شهرداریها، به نفع کشور خواهد بود.
جدی اظهار داشت که توسعه خودروهای الکتریکی در کشور، با الهام گرفتن از تولیدکنندگان برتر جهان، به کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت کمک خواهد کرد. همچنین، دولت میتواند از تولیدات داخلی و واردات، گرانش توسعه خودروهای برقی را در کشور فراهم کند. او بر این باور است که ا_excerpt ناکیبد①، بخشی از ظرفیت واردات باید به ورود خودروهای الکتریکی، بهنوعی تاکسیهای برقی، اختصاص یابد.
جدی بیان کرد که حرکت ایرانخودرو بهسوی برقیسازی بر اساس الگوی مدلهای جهانی و عرضه نسخه برقی خودروهای مانند ریرا و تارا در آینده نزدیک، تحولات مثبتی برای کشور داشته و باید به تولید انرژیهای پاک توجه شود. او افزود که کمبود بنزین و افزایش آلودگیها هسته این حرکت است و نتایج مثبتی برای کشور خواهد داشت. همچنین، از عنایت به مازاد تولید برق در بسیاری از ماهها که میتواند برای استفاده خودروهای برقی و صادرات استفاده شود، یاد کرد.
حسن محمدقاسمی، مدیرعامل شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوریهای خودرو (جتکو)، از رونمایی نسخه برقی خودروی ریرا در آینده نزدیک خبر داد. او توضیح داد که این خودرو از پلتفرم دوگانه است، که قابلیت قوای محرکه بنزینی و برقی را دارد.
محمدقاسمی اظهار کرد که گروه ایرانخودرو علاوه بر دانش زیرسیستمها و محصولات خودرویی برقی، مالکیت کامل پلتفرم برقی را نیز در اختیار دارد. او بر تولید محصول نیمهصنعتی تارا الکتریکی تأکید کرد و اظهار داشت که دانش طراحی زیرسیستمها، شناسایی زنجیره توسعه و تامین قوای محرکه الکتریکی، و دانش طراحی سیستمی خودرو الکتریکی از دستاوردهای ایرانخودرو است. او افزود که پروژه تارای تمامالکتریکی در سال ۱۳۹۸ آغاز شده و در سال ۱۴۰۱ پس از موفقیت در تستها به اتمام رسید.
محمدقاسمی بیان کرد که اصلیتربین محرکه ایرانخودرو در پروژه تارای الکتریکی، به بومیسازی دانش زیرسیستمهای محرکه، واحد کنترل موتور، گیربکس، مبدل توان، شارژکننده، واحد کنترل مرکزی (VCU)، بسته باتری، سیستم مدیریت باتری (BMS)، و سیستم مدیریت حرارت دستیافته است. او اضافه کرد که خودرو تارا با چگالی انرژی ۴۵ کیلووات ساعت باتری، حدود ۳۵۰ کیلومتر پیمایش در سیکل ترکیبی NEDC داشته که مشابه با خودروهای مشابه در قیمت و کاربری است.
او بر این نکته تأکید کرد که مشخصات و عملکرد خودرو تارا الکتریکی در مقایسه با خودروهای همدامنه جهانی بسیار مشابه است. او اعلام کرد که شرکت جتکو در پروژه ریرا، پشتیبانی فناوریهای جدیدتر و هدفگذاری مشخصات بالاتر را دنبال میکند.
محمدقاسمی خاطرنشان کرد که در زمینههای حیاتی مانند باتری و موتور الکتریکی فاصلهای با سطح جهانی وجود دارد، اما با پیشرفتهای فعلی و تقویت تحقیق و توسعه، این فاصله بسته خواهد شد. او بر اهمیت همکاری با شرکای خارجی برای توسعه خودروهای برقی تاکید کرد و از ورود فناوریهای مربوط به شارژ که مزایای مختلفی دارد، ستایش کرد.
درأمره ارائه فناوری شارژ، شرکتهایی مانند مپنا و دیگران در جهت فراهم کردن شارژ و ایستگاههای مشابه در کشور مداخله کردهاند. محمدقاسمی بر این باور است که با رفع مسائل اقتصادی و تولیدی، تامین داخلی المانها و ماژولهای اصلی خودروهای برقی امکانپذیر است. او از نقشهراه دقیق ایرانخودرو برای تداخل با واحدهای تابعه خود در محیط تولید خودروهای برقی یاد کرد.
مدیرعامل جتکو خاطرهانگیز کرد که با افزایش inside تولید خودروهای برقی و برنامههای تولیدی ارزبری خودروها به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. برآوردها نشان میدهد که در صورت فراهم شدن زیرساختهای تولید باتری لیتیوم در کشور، ارزبری خودروهای برقی و بنزینی تفاوت زیادی نخواهد داشت. بنابراین، استفادهی بیشتر از خودروهای برقی منجر به صادرات بنزین بیشتر و کاهش هزینههای عمومی دولت خواهد شد.