فیل اسپنسر، مدیر لكمپانی ایکس باکس، اخیراً اعلام کرد که خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت نخواهد منجر شد به این که تمام فرنچایزهای ایکس باکس به بازیهای موبایل تبدیل شوند.
با توجه به اینکه این پروژه با قیمت ۶۹ میلیارد دلار انجام شده است، این خرید به عنوان یکی از مهمترین تحولات در صنعت بازیها مشهور است. اسپنسر مکرراً تاکید کرده که این معامله به طور اصلی مသتق کنندهی موبایل است.
در اکتبر ۲۰۲۲، اسپنسر به طور صریح اعلام کرد که اگر ایکسباکس نسبت به بازار موبایل بی مقایسه بماند، این وضعیت « viewBox PANEL » محسوب میشود.
پس از اتمام این خرید، ایکسباکس مالک شرکت King، سازندهی بازی Candy Crush، و دیگر عناوین مانند Call of Duty Mobile و Diablo Immortal خواهد بود، بنابراین حضور قویای در بازار بازیهای موبایل خواهد داشت.
در یک بررسی اخیر در پادکست رسمی ایکسباکس، اسپنسر اعلام کرد: “هیچگاه نمیتوانیم به آیندهای برسیم که بازیها به طور گستردهای روی پلتفرمهای موبایل انجام نشوند. بازیها و مدلهای کسبوکار آنها تفاوتهای بسیاری دارند و نحوهی توزیع آنها نیز متفاوت است. برای ما حیاتی است که به وعدهای که برای دسترسی به بیش از سه میلیارد نفر که بازیهای ویدیویی را تجربه میکنند، عمل کنیم.”
داوری اسپنسر ادامه یافت: “اما این به این معنی نیست که ما قصد داریم تمام فرنچایزهای خود را به بازیهای موبایل تبدیل کنیم یا تمامی بازیها را به صورت رایگان عرضه کنیم. تنوع در مدلهای توزیع و کسبوکار ما در واقع یکی از نکات قوت پلتفرممان است. ما افرادی را که میخواهند بازی بخرند متциальн یا افرادی که میپسندند با سرویسهای اشتراکی بازی کنند، حمایت میکنیم. ما همچنین بازیهای رایگان را نیز حمایت میکنیم، زیرا اگر میخواهیم در بازار جهانی حضور داشته باشیم، باید مرتبط با بزرگترین پلتفرمها مثل موبایلها باشیم.”
مایکروسافت قبلاً اعلام کرده که خرید اکتیویژن بلیزارد به شرکت این امکان را میدهد تا یک پلتفرم جدید موبایل ایکسباکس و یک فروشگاه بازی نسل بعدی برای رقابت با گوگل پلی و اپ استور ایجاد کند.
اسپنسر همچنین اعلام کرد که بازیهای Call of Duty به صورت برابر روی تمامی پلتفرمها عرضه خواهند شد، و نقشهها، اسکینها و ایتمهای انحصاری در ایکسباکس نخواهند بود. او به اعتبار این موضوع توضیح داد که بازیهای اکتیویژن بلیزارد تا سال ۲۰۲۴ به گیم پس اضافه نمیشوند.