کمبود بودجه برای بهبود راههای روستایی
روستاها نهتنها بخشی مهم از اقتصاد کشور هستند، بلکه منبع اصلی مواد غذایی برای شهرها نیز محسوب میشوند. با این همه، مسیرهای دسترسی بین روستاها و شهرها با چالشهای زیادی مواجه هستند، به ویژه در حمل و نقل محصولات کشاورزی. بهبود راههای روستایی میتواند به توسعه و آبادی این مناطق کمک کرده و راهی جهت دستیابی کشور به توسعه پایدار هموارتر کند.
معاون فنی راههای روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای قم اعلام کرد که در ششماهه اول سال، حدود ۳۵ کیلومتر راه روستایی و فرعی استان با عملیات روکش آسفالت و اصلاح مسیر بهبود یافته است. محمدرضا موسوی، معاون فنی این اداره، گفت: «در خلال این سه ماه، ۱۵ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده و ماسهآسفالت شده است.» او اضافه کرد که در مجموع، حدود ۲۰ کیلومتر راه فرعی استان با روکش آسفالت حفاظتی و ماسهآسفالت بهبود دیده است. موسوی همچنین به کمبود بودجه برای بهسازی و ایمنسازی راههای فرعی و روستایی اشاره کرد.
از دیگر مشکلات مهم، سرقت علائم و تجهیزات نصب شده در راههای روستایی و فرعی است که موجب بروز مسائل برای استفادهکنندگان از راه و ساکنان محلی میشود. استان قم با ۱۲۴ روستا و حدود ۱۸۰۰ کیلومتر راه، شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی و ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی، برخوردار از الگویی از توزیع راهها است.
امور راههای روستایی مازندران؛ ۷۸۹۸ کیلومتر فعالیت
سرپرست اداره نظارت بر ساخت و توسعه راههای روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران اعلام کرد که در ششماهه اول سال، عملیات آسفالت ۱۰۵ کیلومتر راه روستایی این استان به هزینهای بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تومان اجرا شده است. مهدی اکبری، معاون فنی این اداره، اتقاضا کرد که زیرسازی و آسفالت ۶۵ کیلومتر و روکش آسفالت ۴۰ کیلومتر دیگر راههای روستایی مازندران در این مدت به انجام رسیده است.
او توضیح داد که راههای روستایی جزو اصلیترین فعالیتهای این اداره هستند و شامل حفظ و نگهداری راهها، زیرسازی، آسفالت، ترمیم، روکش آسفالت، نصب علائم، شانهسازی و پاکسازی حریم راهها میشوند. او مجدداً به اهمیت مسائل راههای روستایی در حمل و نقل فرآوردههای کشاورزی به بازار مصرف اشاره کرد. طبق آمار، طول کل راههای روستایی مازندران حدود ۷۸۹۸ کیلومتر میباشد.
مسایلی در راههای روستایی یزد؛ سطح رویه نامناسب
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای یزد، به وجود ۲۳۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته در این استان اشاره کرد و بخش عمده مشکلات را ناشی از تردد ماشینآلات معادن دانست. محمد رستگاری، مدیر این اداره، از اجرای قانون تخصیص ۲ درصد بودجه مالکان معادن به راههای روستایی حمایت کرد و ناامیدی خود از عدم اجرای این قانون را بیان کرد. او افزود که ۲۴۰۰ کیلومتر راه جادهای روستایی در استان یزد وجود دارد که بخش بزرگی از آنها آسفالت شدهاند، اما مشکلات عمدهای به دلیل تردد ماشینآلات معادن وجود دارد.
رئیس اداره راههای روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای زنجان، کمبود بودجه برای نگهداری راههای روستایی و فرعی را یکی از مهمترین مسائل اعلام کرد. ایشان برای بیش از ۴ هزار کیلومتر راه روستایی در استان، از جمله بیش از ۳ هزار کیلومتر آسفالته، اِشاره کرد. رسول آدمی، این مسئول، اهمیت عمر معمولی ۱۰ ساله آسفالت را بیان کرد و بر اثر تردد غیرمجاز محملآلات معادن، عمر آسفالت به کمتر از ۵ سال کاهش یافته است. او همچنین به تعداد زیاد روستاهایی اشاره کرد که با وجود توسعه، سطح رویه راههایشان بهطور قابلتوجهی نامناسب است.