به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، 28 مهرماه 1402 روزی که در تاریخ حملونقل پایتخت ثبت خواهد شد. در نخستین روزهای سفر شهردار تهران به چین که بهعنوان نماینده ایران در دهمین دوره اجلاس «کمربند و جاده» حاضر شده بود با انعقاد چندین قرارداد و انجام چند تفاهم بین شهرداری تهران و شرکتهای چینی دستاوردهای بیسابقهای را برای توسعه ناوگان عمومی تهران رقم زد.
نکته حائز اهمیت این است که این قراردادها در حاشیه این اجلاس و با حضور مقامات 130 کشور دنیا در شهر پکن ثبت و به امضا رسید. در حالی این سفر زمینهساز همکاری و تعامل شهرداری پکن و شهرداری تهران محسوب میشود که موجب بهرهمندی پایتخت از ظرفیت حملونقلی کشور میزبان شده و چشمانتظاری شهروندان برای امضای قرارداد تأمین 630 واگن که از 7 سال پیش روی زمینمانده بود به پایان میرسد.
اعلام خبر برنده شدن مناقصه 630 دستگاه واگن برای متروی تهران در سال 1396 از سوی محمدعلی افشانی؛ معاون عمرانی وزیر کشور که ماهها بعد شهردار تهران هم شد مطرح و اذهان عمومی را درگیر کرد.
به گفته افشانی، در قرارداد 630 دستگاه واگن مترو، 56 دستگاه آن بهصورت کامل وارد میشود و 70 واگن در ایران مونتاژ خواهد شد. وعدهای خام که پیروز حناچی؛ شهردار سابق تهران نیز بر آن تأکید میکند و در بهمن 1399 میگوید: خرید 630 واگن مترو بهصورت CKD از کشور چین در دستور کار شهرداری قرارگرفته است اما این وعدهها تا قبل از سفر زاکانی به چین هیچگاه به نتیجه نرسید.
قرارداد 630 دستگاه واگن برای مترو تهران را میتوان مهمترین دستاورد و گام روبهجلو شهردار تهران در تعامل با چین دانست که البته با افزودن 25 درصدی به متمم قرارداد و افزایش تعداد واگنها از 630 به 791 دستگاه واگن برگ برندهای دیگر در کارنامه شهردار محسوب میشود.
البته شهردار تهران در گزارشی که از مذاکرات هیئت ایرانی در چین ارائه داده است، از برداشتن یک گام بلندتر برای پایتخت خبر داد و عنوان کرد: در مرحله دوم نیز برای 259 واگن دیگر با طرف چینی، تفاهم کلی صورت پذیرفت و به اینترتیب میتوان امیدوار بود که قدرالسهم تهران بر اساس آنچه در برنامه ششم مقررشده بود یعنی 1050 دستگاه واگن قطار تکمیل شود (بر اساس قانون قرار بود 1050 دستگاه از 2000 دستگاه واگنی که در برنامه ششم توسعه مصوب شده، سهم تهران باشد).
سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران که در سفر به پکن حضور داشته در خصوص دستاوردهای این سفر میگوید: در این سفر بازدیدهای تخصصی، انعقاد قرارداد و امضای تفاهمنامههایی داشتیم که در نوع خود برای پایتخت اثربخش است.
وی با اشاره به قرارداد خرید 791 دستگاه واگن مترو ادامه میدهد: قرارداد اصلی 630 واگن بود. با مذاکراتی که پیش از حضور در چین و در جلسات حضوری انجام شد، 25درصد به آن اضافه شد. ما در تهران زیرساختهای خیلی خوبی در حوزه ریلی داریم، اما سرفاصلهها برای مردم مطلوب نیست. در برخی از خطوط 15 دقیقه زمان رسیدن قطارها بود. این خرید میتواند یک خدمت مؤثر در حوزه مترو باشد.
تشکری هاشمی با اشاره به این نکته که برای تأمین این واگنها هزینه ارزی قابلتوجهی با مشارکت دولت در نظر گرفته شده، تأکید میکند: در چین مذاکرات مفصل بود؛ بهویژه در خصوص زمانبندی تحویل واگنها صحبتهای فراوانی انجام شد. علیرغم اینکه طرف چینی میخواست از 23 ماه آینده تحویل واگنها را شروع کند، با جدیت هیئت ایرانی این زمان به حدود یک سال کاهش داده شد.
عضو شورای شهر تهران به یک نمونه از تفاهمنامههای صورت گرفته اشاره و اظهار میکند: یکی از این تفاهمات، تفاهم اولیه برای تأمین 259 واگن دیگر برای متروی تهران است. به این ترتیب تعداد واگنهای خریداری شده به 1050 عدد خواهد رسید. همینطور تفاهمنامهای برای ساخت خط 8 مترو با یکی از شرکتهای چینی به امضا رسید که با پیگیریهایی که در ایران انجام خواهیم داد، امیدوارم بتوانیم ساخت این خط را نهایی کنیم.
محسن هرمزی؛ معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران هم با تأکید بر اینکه موضوع کاهش زمان تحویل واگنها در مذاکرات شهردار مورد توجه قرار گرفته یادآور میشود: طرف چینی تعهد داده است که زمان تحویل واگنها را که بنا بود طبق قرارداد 23 ماه دیگر باشد، به حدود یک سال کاهش داد، بنابراین از اواخر سال آینده میتوانیم شاهد اولین سری قطارهای جدید باشیم.
علاوه بر این هرمزی، از تشکیل یک کارگروه مشترک میان شهرداری تهران و شرکای چینی برای پیشبرد برنامه تشکیل شود در هفته آتی خبر داد.
همچنین عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران، در خصوص قراردادهای صورت گرفته و دو برابر شدن ظرفیت واگنها، که منجر به افزایش مطلوبیت سفر با متروی تهران است، عنوان میکند: ارتقای میزان واگنها و بهتبع آن افزایش ظرفیت جابجایی مسافر مهمترین دستاورد این قرارداد است. ظرف 5 سال آینده موجودی واگنهای متروی تهران، عملاً دو برابر خواهد شد. قرارداد 113 دستگاهی با طرفهای داخلی نیز باعث خواهد شد تا از حداکثر توان ملی استفاده کرده و شاهد یک جهش فنّاوری در این راستا باشیم.
براساس این گزارش، ده سالی میشود که کلانشهر تهران در حوزه نوسازی و تأمین ناوگان عمومی در رخوت و خواب زمستانی به سر میبرد اما با مذاکرات و اقداماتی که در چند روز اخیر از سوی شهردار تهران صورت گرفته و منجر به خبرهای خوشی در این حوزه شده است میتوان امیدوار بود وضعیت حملونقل عمومی تهران و اوضاع ناوگان ریلی جهت خدمت به شهروندان روند صعودی به خود گیرد.
انتهای پیام/
source