در سال‌های اخیر، بازار لاستیک ایران با شرایط ناهماهنگی مواجه بوده است. این وضعیت در سال 1402 تا بدترین حالت خود رسید. دولت به منظور کاهش کمبود و رفع معضلات این بازار، تصمیم گرفت تعرفه واردات لاستیک را تا پایان سال 1402 کاهش دهد.

بر اساس مصوبه هیئت وزیران، محدوده سود واردات انواع لاستیک تا پایان سال 1402 به 6 درصد تعیین شده است. قبل از این، تعرفه واردات لاستیک 28 درصد بوده است؛ بنابراین حالا واردکنندگان می‌توانند تایرهای مختلف را 22 درصد ارزان‌تر از قبل وارد کنند. در جلسه هفته قبل، سخنگوی دولت در میان خبرنگاران از اقدامات حمایتی دولت برای افزایش تولید داخلی لاستیک و کاهش هزینه‌های تایرهای خودروهای سواری به منظور رفع نیاز کشور خبر داد.

تصمیم دولت برای کاهش موقت تعرفه واردات لاستیک، گامی در راستا‌ی مدیریت بهتر بازار است. کمبود شدید تایر باعث افزایش قیمت به‌سرعت توسط تولیدکنندگان در بازار شده است. بیشتر تایرهای خارجی موجود در بازار همچنان مدل‌های 2022 هستند و مدت‌ها قبل وارد کشور شده‌اند.

تأثیرات کوتاه‌مدت کاهش تعرفه واردات لاستیک شامل بازگشت توازن نسبی به بازار است. با این حال، این اقدام تأثیر عمیقی ندارد. ما در حال حاضر در ماه هشتم از سال هستیم و واردکنندگان تنها چهار ماه فرصت دارند تا سفارشات لاستیک خود را با سود 6 درصدی ثبت کنند. بدیهی است که نیاز کامل کشور به تایر در این مدت تأمین نخواهد شد. به‌ویژه در زمینه تایر خودروهای سنگین، عرضه‌کنندگان به مدت بیشتری برای واردات تجهیزات کافی نیاز دارند.

با توجه به زمان‌بندی طولانی ثبت سفارش، حمل کالا، و ورود آن به بازار، انتظار می‌رود تایرهای خارجی جدید در پایان سال 1402 و ابتدای سال 1403 وارد بازار شوند. بنابراین، در ماه‌های آینده، هنوز کمبود تایر و افزایش قیمت آن برای خریداران منعکس خواهد شد.

توسط jahankhabari.ir