اردیبهشت 1401: هنوز تکلیف واردات خودرو مشخص نیست؛ اما باید در تعرفه واردات نیز بازنگری شود. در واقع تعرفه‌ها به گونه‌ای تعیین شده‌اند که خودرویی معمولی را به لوکس تبدیل می‌کنند.

اواخر سال گذشته باخبر شدیم که تعرفه واردات خودرو در سال جاری بین 40 تا 75 درصد خواهد بود؛ در واقع این تعرفه بر اساس حجم موتور تعیین می‌شود. با اعمال چنین تعرفه‌ای، قیمت بسیاری از خودروها به دو برابر قیمت جهانی‌ می‌رسد.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، با اشاره به این که تعرفه CBU، CKD و SKD هنوز مشخص نیست، اظهار داشت که به احتمال زیاد مبنا در حال تغییر است؛ اما باید منتظر مصوبه دولت جدید ماند.

محمدرضا نجفی‌منش، کارشناس صنعت خودرو، نیز معتقد است که میزان تعرفه واردات خودرو بر اساس چیزی است که دولت استخراج کرده است. بنابراین، تعیین تعرفه تنها به دولت بستگی دارد. 

بر اساس گفته‌های علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، دولت اختیاردار تعیین تعرفه واردات خودرو است و امیدواریم این تعرفه به گونه‌ای تنظیم شود که قیمت خودروهای خارجی خیلی گران‌تر نشوند. وی افزود که اکنون بالاترین میزان تعرفه واردات برابر 85 درصد است؛ بنابراین، دولت می‌تواند با بازنگری نرخ تعرفه، کاهش قیمت خودرو و ارتقا کیفیت خودروهای داخلی را ایجاد کند. 

آقای جدی با ذکر مثالی وضعیت بازار خودرو کشور را توضیح داد؛ وی گفت که اگر تعرفه واردات را برای خودرویی با قیمت یک میلیارد تومان، 90 درصد اعمال کنیم، باز هم 2 میلیارد تومان گران‌تر در بازار معامله می‌شود.

source

توسط