ما انسان‌ها اساساً گیاه آپارتمانی با احساسات پیچیده هستیم. انسان‌ها و گیاهان، مشابهات زیادی دارند، که شامل این حقیقت می‌شود که ما هم مانند گیاهان به نور خورشید برای رشد نیاز داریم.

یک دلیل اصلی برای این مورد این است که نور خورشید به عنوان بهترین منبع طبیعی ویتامین دی در نظر گرفته می‌شود که انسان‌ها برای حفظ استخوان‌ها و دندان‌های سالم و کاهش خطر شکستگی و پوکی استخوان به آن نیاز دارند – اما نور خورشید دیگر فواید سلامتی ن‌ اند اشاره خواهیم کرد.

فواید سلامتی نور خورشید

نور خورشید سروتونین تولید می‌کند

بیشتر افراد تجربه احساس کسلی و تنبلی را در روزهای ابری داشته‌اند و اینکه در روزهای آفتابی انرژی بیشتری دارند یا سرحال‌تر و شادتر هستند. این به دلیل سروتونین (یا کمبود آن) است. گرانت رادرماخر متخصص کایروپراکتیک ویسکانسین در این باره توضیخ می‌دهد که: ” در معرض نور خورشید قرارگرفتن به بهبود خلق‌و‌خو، کاهش علائم افسردگی و اضطراب و افزایش احساس رفاه و شادی کمک می‌کند”. وی در ادامه اضافه می‌کند که سروتونین خلق‌و‌خو را تنظیم کرده و به تنظیم چرخه شبانه‌روزی کمک می‌کند که کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد (و با خواب سالم، به شما کمک می‌کند کمتر احساس بدخلقی و ناراحتی کنید).

به ما کمک می‌کند بخوابیم

اگر تا به حال از ملاتونین برای خواب استفاده کرده‌اید، شاید باید در معرض نور صبحگاهی خورشید قرارگرفتن را در نظر بگیرید. طبق گفته کارلی کینگ متخصص طب سنتی در انتاریو: ” وقتی در صبح در معرض نور صبحگاهی قرار می‌گیرید، تولید ملاتونین شبانه شما زودتر شروع شده و در نتیجه در شب می‌توانید راحت‌تر به خواب بروید. همچنین نور خرشید به تنظیم چرخه شبانه‌روزی و کاهش بی‌خوابی کمک می‌کند.

ما را از خواب بیدار می‌کند

نور خورشید صبحگاهی به ما کمک می‌کند بخوابیم و از خواب بیدار شویم. جیل کارناهان دکترای طب جسمانی در کلرادوی آمریکا در این باره می‌گوید که: وقتی بلافاصله بعد از بیدارشدن از خواب صبحگاهی، در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، سطح آدنوزین کاهش پیدا کرده که به افزایش انرژی و توانایی ما برای االتهاب و عفونت کمک می‌کند و احساس خواب‌آلودگی ناشی از آدنوزین را کاهش می‌دهد.

و اگر عاشق نوشیدن یک فنجان قهوه در یک صبح آفتابی هستید، این صفحه سبز شما است. طبق گفته کارناهان: ” قهوه گیرنده‌های آدنوزین را مسدود می‌کند که به همین دلیل ما با نوشیدن آن، احساس بیداری بیشتری می‌کنیم. اما قهوه فقط گیرنده‌های آدنوزین را مسدود نمی‌کند تا ما کمتر احساس خواب‌آلودگی کنیم ، بلکه نور خورشید هم به شکل طبیعی سطوح آدنوزین را پایین می‌آورد”.

نور خورشید روی خلق‌و‌خوی ما نیز تاثیر مثبت دارد

به لطف سروتونین، نور خورشید همچنین خلق‌و‌خوی ما را نیز بهبود می‌بخشد. طبق گفته لانا بوتنر متخصص طب سوزنی و طب طبیعی: ” سروتونین یک انتقال‌دهنده عصبی است که در مغز و روده ما ساخته می‌شود. مسیر بیوشیمایی که این احساس خوب شادی را ایجاد می‌کند نیازمند ویتامین دی برای انتقال تریپتوفان برای تبدیل به تریپتوفان هیدروکسیلاز 2 است که یکی از مراحل ضروری برای دریافت سروتونین است”.

نور خورشید سلامتی جنسی و باروری را بهبود می‌بخشد

چه هدف شما بهبود لیبیدو (انگیزه یا تمایل یک فرد به فعالیت جنسی) یا حامله‌شدن باشد، ویتامین دی و نور خورشید برای سلامتی باروری ضروری هستند. طبق گفته بریانا گوان متخخصص طب سنتی در بوستون ” نور خورشید به افزایش شور و اشتیاق عاشقانه در هر دو جنسیت مرد و زن کمک می‌کند. همچنین قرارگرفتن در معرض نور فرابنش باعث افزایش سطوح تستوسترون در مردان می‌شود و سطوح ویتامین دی ممکن است با ذخیره تخمدان و سطوح هورمون‌های تولید مثلی مانند (هورمون محرک فولیکول)، (هورمون لوتئین‌کننده)، و استرادیول در زنان مرتبط باشد”.

التهاب را کاهش می‌دهد

التهاب در بدن نگران‌کننده است به خصوص نوع التهاب سیستمیک (التهابی که در ان سیستم ایمنی بدن به شکل مستمری در حال دفاع از بدن باشد. مثلا فرد به بیماری‌های متنوعی مبتلا باشد). طبق گفته کین واو متخصص طول عمر و عملکرد که استادیار بالینی پزشکی نیز است: ” نور خورشید اثر ضد-التهابی در بدن دارد که ممکن است به کاهش خطر التهاب مهم مانند آرتریت و آسم کمک کند.

طبق گفته دکتر گوان: شواهد از رابطه برعکس در معرض نور خورشید قرارگرفتن با فشار خون و بیماری‌های قلبی-عروقی خبر می‌دهند. وی همچنین اضافه می‌کند که مطالعات نشان می‌دهند که نور خورشید ناکافی ممکن است مسئول 340000 مرگ در امریکا و 480000 مرگ در اروپا به ازای هر سال باشند.

ممکن است به کاهش احتمال ابتلا به سرطان کمک کند

در حالیکه ما اغلب در معرض نور خورشید قرارگرفتن را با افزایش سرطان پوست مرتبط می‌دانیم، با اینحال نور خورشید می‌تواند به کاهش دیگر سرطان‌ها کمک کند. طبق گفته دکتر کینگ ” در حالیکه هنوز خطر ابتلا به سرطان پوست یک نگرانی است، طبق مطالعات نور خورشید منظم می‌تواند اثرات محافظتی در برابر سرطان روده، سینه و پروستات و لنفوم غیرهاجکین داشته باشد. طبق گفته وی پیشگیری از آفتاب‌سوختگی یک روش کلیدی برای کاهش احتمال سرطان پوست است.

نور خورشید بعضی شرایط خاص پوستی را بهبود می‌بخشد

به دلیل اینکه نور خورشید التهاب کلی را کاهش می‌دهد، نور خورشید مستقیم (برای ایمنی بیشتر، بیشتر از 10 یا 15 دقیقه در معرض آن قرار نگیرید) می‌تواند به کاهش التهاب در سطوح پوست کمک کند. نور خورشید می‌تواند به درمان بعضی شرایط پوستی مانند اگزما، آکنه و پسوریازیس کمک کند. همچنین ویتامین دی تولیدشده به کمک نور خورشید به توانایی پوست برای ترمیم خود کمک می‌کند.

سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد

هر بار که در معرض نور خورشید قرار می‌گیریم فواید سلامتی که به بهبود سیستم ایمنی بدنمان کمک خواهد کرد نصیبمان خواهد شد. طبق گفته دکتر رادرماخر:” نور خورشید می‌تواند به افزایش تولید گلبول‌های سفید خونی کمک کند که مسئول مبارزه با عفونت و بیماری‌ها هستند. همچنین، ویتامین دی تولیدشده توسط نور خورشید به تنظیم سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب که برای مبارزه با عفونت‌ها ضروری است کمک می‌کند.

همچنین طبق گفته کین: نور خورشید منظم به کاهش خطر بیماری‌های مزمنی مانند بیماری قلبی عروقی، دیابت نوع دو و بعضی از انواع سرطان نیز کمک می‌کند.

جمع‌بندی

همانطور که شواهد بالا و البته گفته مختصصان نشان می‌دهند که نور خورشید یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای بهبود سلامتی ما انسان‌ها است. اگر به شکل منظم و ایمنی در معرض آن قرار بگیریم، از فواید بی‌نظیر آن برای بدن و ذهنمان بهره‌مند خواهیم شد.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


source

توسط