افزایش آمار مصدومان و جانباختگان تصادفات

چند روز قبل، اداره کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: از ابتدای فرودین تا پایان شهریور ماه ۲۳ هزار و ۳۴۷ مصدوم ناشی از حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی این استان مراجعه کردند.

براساس آمار اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، در ۶ماهه نخست امسال ۲۳هزار و ۳۴۷مصدوم به دلیل صدمات ناشی‌از تصادفات به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۱۴۰۱) که تعداد مراجعان مصدومان تصادفات ۲۱هزار و ۵۰۷ نفربود، ۸درصد افزایش یافته است.

از تعداد مراجعان و مصدومان تصادفات در۶ ماهه نخست امسال ۶هزار و ۲۰۵ نفر زن و ۱۷هزار و ۱۴۲ نفر مرد بودند. سازمان پزشکی قانونی کشور چندی پیش اعلام کرد در سه‌ماهه نخست امسال، پنج هزار و ۸۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات چهار هزار و ۵۲۳ نفر بود، ۱۲.۴ درصد بیشتر شده است.

از کل تلفات تصادفات در بهار امسال؛ سه هزار و ۹۶۷ نفر مرد و یک‌هزار و ۱۱۹ نفر نیز زن بودند. آمار مصدومان تصادفات در بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷.۲ درصد بیشتر شده است.

در این مدت، استان‌های سیستان‌وبلوچستان با ۴۵۲، فارس با ۴۴۶ و کرمان با ۳۵۶ فوتی بیشترین و استان‌های ایلام با ۳۸، کهگیلویه‌وبویراحمد با ۵۰ و خراسان شمالی با ۷۶ فوتی، کمترین آمار تلفات تصادفات را داشته اند.

نقش کلیدی سازمان‌ها در کنترل تلفات تصادفات

چندی پیش رئیس پلیس راهور تهران بزرگ عنوان کرد: استان تهران شرایط متفاوتی با سایر استان‌های کشور دارد و نیازمند اقدامات جدی‌تری برای کاهش تصادفات است. دو جلسه در سال برای کنترل مسائل کفایت نمی‌کند و در این خصوص نیازمند جلسات بیشتری برای پیگیری امور (به‌طور مثال بررسی و تحلیل آمار برای ارزیابی کار دستگاه‌ها) هستیم.

سردار محمدحسین حمیدی ادامه داد: در پایتخت روزانه ۲۱۰۰ تصادف اتفاق می‌افتد. شهر تهران شرایط ویژه‌ای دارد و در شرایط عادی هم دچار چالش‌هایی است و با کوچک‌ترین مانعی مانند قطعی برق و غیره موقعیت آن بحرانی می‌شود که باید به این مساله توجه ویژه شود.

اقدامات انجام‌شده در این سال‌ها باعث شد در پایان سال گذشته با کاهش تصادفات مواجه باشیم که این موارد در آمارها نیامده است؛ البته در چند ماه سال جاری، آمار تصادفات رو به افزایش بوده است.

در رابطه با تصادفات در سال گذشته ۱۵۶ نفر فوت در محل و ۳۸۲ نفر فوت در بیمارستان داشته‌ایم. همچنین باید اقدامات راهبردی ازجمله آموزش‌های مربوطه در مدارس ایجاد شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه همه سازمان‌ها نقش کلیدی در کنترل تلفات مربوط به تصادفات دارند، از لزوم تحول در ساختارهای موجود سخن گفت و افزود: در ۳ماه ابتدای امسال ۱۲درصد متوفیان اتباع و ۶۰درصد تصادفات فوتی عابران‌پیاده در بزرگراه‌ها، شامل افراد کارتن خواب یا معتادان متجاهر بوده است.

همچنین آمار تصادفات ناشی از استفاده از مشروبات الکی نیز رو به افزایش بوده است. ۵۳درصد تصادفات فوتی در شب اتفاق می‌افتد که روشنایی معابر عامل موثری در کنترل آن است.

سردار محمدحسین حمیدی تاکید کرد: با تشخیص هویت مالکان موتورسیکلت می‌توان آمار تخلفات آن‌ها را کنترل کرد، اما اکنون هویت مالک بسیاری از این وسایل‌نقلیه مشخص نیست. یکی از مصوبات پیشنهادی ما الزام سازمان‌ها و بخش‌های دولتی و خصوصی شهر تهران به عدم به کارگیری و استخدام افراد غیرمجاز و اتباع بیگانه فاقد گواهینامه برای فعالیت در مشاغل رانندگی است.

لزوم آموزش و فرهنگ‌سازی از دوران کودکی برای کاهش تصادفات در آینده

سرهنگ عین‌اله جهانی، جرم‌شناس و معاون اجتماعی سابق پلیس راهور نیز در این باره گفت: متاسفانه خانواده‌ها توجه و نظارت زیادی بر سابقه رانندگی، میزان مهارت و تجربه جوانان جهت هدایت وسایل‌نقلیه در جاده‌ها ندارند و همین موضوع گاه باعث بروز تصادف‌ها می‌شود. برخی مواقع رانندگان پس از فعالیت روزانه و بدون استراحت وارد جاده‌ها می‌شوند و طبیعی است در این شرایط احتمال بروز حوادث رانندگی نیز بالاتر می‌رود.

این جرم‌شناس و معاون اجتماعی سابق پلیس راهور تاکید کرد: هوشمند شدن شیوه‌های نظارت در سطح شهر و جاده‌ها و بالاتر رفتن فرهنگ رانندگی هموطنان می‌تواند سبب کاهش تصادف‌های فوتی و جرحی شود.

در کنار این عوامل، شناسایی نقاط حادثه خیز و رفع آنها و تلاش پلیس راهنمایی و رانندگی در شناسایی دلایل اصلی تصادف‌ها، به کم شدن اتفاق‌های ناخوشایند کمک می‌کند.

برخی کارشناسان نیز معتقدند بهترین راهکار برای کاهش تصادف‌های رانندگی در آینده، آموزش و فرهنگ‌سازی از همان دوران ابتدایی در مدرسه‌هاست؛ زیرا سن کودکی مناسب‌ترین زمان برای یادگیری بهتر است، به‌گونه‌ای که آموزش‌های داده‌شده در ذهن افراد نهادینه می‌شود.

برگزاری دوره‌های آموزشی فرهنگ رانندگی و احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی می‌تواند ازجمله موارد تاثیرگذار در کاهش حوادث رانندگی باشد.

برای رسیدن به این هدف، می‌توان در برنامه درسی هفتگی مدرسه‌ها با استفاده از کادری مجرب و توانمند، ساعتی را به آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی اختصاص داد که بی‌شک تاثیر بسیار شگرفی در فرهنگ صحیح رانندگی نسل آینده خواهد داشت.

source

توسط