در خرداد 1402، مصطفی تنها، سخن‌گوی صنعت تایر، اعلام کرد که در شرایط تحریم‌ها، هر سال حدود 280 هزار تن تایر در ایران تولید شده و تولید این صنعت با نرخ 5 تا 7 درصدی افزایش یافته است.

تنها ادامه داد و مشکل کلیدی صنعت تایر را رفتار دستگاه‌های نظارتی به این حوزه می‌داند. او به ممنوعیت ناگهانی صادرات تایر در سال 97 اشاره کرد که بازارهای صادراتی از دست رفت و به دست آوردن مجدد آن‌ها ساده نیست. همچنین، او تأکید کرد که با وجود همکاری زنجیره‌ای با پالایشگاه‌ها، معادن، و شرکت‌های پتروشیمی، فشار قیمتی بیشتر بر تولیدکنندگان تایر وارد می‌شود. او نیز تعجب کرد از سود ناچیز کارخانه‌های تایر در سال گذشته که فراتر از 3 درصد نرفت و برای جذب سرمایه جدید موانعی ایجاد کرده است.

تسکینی که دولت برای این صنعت ارائه کرده، ممنوعیت واردات برخی تایر‌های پر مصرف مانند رینگ‌های 13، 14، و 15 است که بیشتر در خودروهای سنتی مانند پژو استفاده می‌شوند.

outine به دیگر مشکلات اشاره کرد که تامین مواد اولیه و انتقال وجه ارزی خارج از کشور بخش مهمی از آن‌هاست. او گفت که با وجود تلاش‌ها برای حفظ تولید، تخصیص ارز به صورت کم‌تمرکز از بهمن ماه گذشته باعث افت تولید شده است. در حال حاضر، تقریباً 30 درصد مواد اولیه از خارج تامین و 70 درصد در درون کشور تولید می‌شود.

از نظر تنها، تخصیص مناسب ارز برای ادامه تولید چالش اصلی این صنعت است. او گفت تولید تایر نیاز به حدود 25 میلیون دلار ماهانه دارد، اما از بهمن ماه گذشته، تقریباً 23 میلیون دلار تخصیص یافته اما تنها 3 میلیون دلار آن اجرایی شده است. این مسئله باعث نگرانی تولیدکنندگان شده که ممکن است روند تولید را متوقف کنند.

در حال حاضر، 10 کارخانه در این صنعت فعال هستند و برخی از آن‌ها برنامه توسعه‌ای دارند. برخی از این کارخانه‌ها تولید تایرهای متنوع‌تری را آغاز کرده‌اند که از جمله تایرهای باری و تایرهای معدنی و راه‌سازی هستند. اما این توسعه‌ها وابسته به دریافت تسهیلات ارزی است و بانک‌ها به آن‌ها حمایت کافی نمی‌کنند.

در مورد تولید تایرهای باری، دو نوع تایر باری در ایران تولید می‌شود: تایر باری بایاس، که مازاد تولید دارد، و تایر باری رادیال که حاوی کمبودی است. در حال حاضر، تولید تایرهای باری رادیال به حدود 398 هزار و 722 حلقه می‌رسد، اما با راه‌اندازی کارخانه‌های جدید، ظرفیت تولید تا دو برابر خواهد شد.

تنها در مورد تحولات سیاست مالی اشاره کرد که خرید پلیمر به صورت نقدی از پتروشیمی‌ها درخواست شده است که این موضوع چالش‌های تامین مواد اولیه را افزایش داده است. او همچنین تأکید کرد که استفاده از کائوچو مایع به جای کائوچو جامد برای تولید تایر می‌تواند منجر به ارتقای کیفیت تایرهای تولیدی شود، اما پتروشیمی‌های ایران تکنولوژی تولید این نوع کائوچو را ندارند.

در نهایت، تنها بر اهمیت برنامه‌های بلندمدت و حمایت دولت برای توسعه صنعت تایر تأکید کرد و از مسئولین درخواست کرد که صادرات تایر مخصوصاً مربوط به تولیدکنندگان و نه بازرگانان باشد. او همچنین به بازارهای صادراتی خوبی که تایرهای دوچرخه ایران در کشورهای آفریقایی ایجاد کرده‌اند اشاره کرد.

توسط jahankhabari.ir