داروی متوکاربامول (Methocarbamol) یک داروی موسلکارباماتیک است که به عنوان یک مسکن عضلانی در علم پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با مکانیسم عمل خود برای کاهش تنش و درد عضلانی ناشی از مسمومیت مواد مخدر، آسیب‌های جسمی، یا مشکلات مرتبط با سیستم عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف اصلی ما در این مقاله، افزایش آگاهی عمومی و ترویج سلامتی و بهبودی افراد از طریق ارتقاء اطلاعات علمی در مورد داروی متوکاربامول می‌باشد. این اطلاعات به افراد کمک خواهد کرد تا تصمیمات بهتری در رابطه با مصرف این دارو در شرایط مختلف انتخاب کنند و از فواید و مخاطرات مرتبط با آن بهتر آگاه شوند.

آنچه در این مقاله می خوانیم

اشکال دارویی متوکاربامول

  1. قرص 500 و 750 میلی گرم
  2. محلول تزریقی 100 میلی گرم در میلی لیتر

موارد مصرف داروی متوکاربامول

متوکاربامول همراه با استراحت، فیزیوتراپی و سایر اقدامات برای شل کردن عضلات و تسکین درد و ناراحتی ناشی از کشیدگی، رگ به رگ شدن و سایر آسیب‌های عضلانی استفاده می‌شود. متوکاربامول در دسته‌ای از داروها به نام شل‌کننده‌های عضلانی قرار دارد. این کار با کند کردن فعالیت در سیستم عصبی به بدن انجام داده تا آرام شود.

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر داروی methocarbamol

مکانیسم عمل این دارو ناشناخته است ولی احتمالاً افسردگی عمومی CNS باعث آرامش عضلات اسکلتی می‌شود. جذب متوکاربامول در 30 دقیقه و حداکثر غلظت پلاسمایی 16.5-29.8 میکروگرم در میلی لیتر می‌باشد. متابولیت‌ها شامل ترکیبات گلوکورونید و سولفات 3-(2-hydroxyphenoxy)-1،2-propanediol-1-carbamate و 3-(4-hydroxy-2-methoxyphenoxy)-1،2-propanediol-1-carbamate. متابولیت‌های ناشناس می‌باشند.

مقدار مصرف داروی methocarbamol

قبل از مصرف داروی متوکاربامول (Methocarbamol)، اطلاعات دارویی شامل موارد مصرف و طریقه مصرف دارو را بررسی کنید. این دارو را طبق دستور پزشک با یا بدون غذا از طریق خوراکی مصرف کنید. دارو را طبق نسخه پزشک استفاده کرده و بدون هماهنگی دوز خود را افزایش، کاهش یا قطع نکنید. اگر دوز خود را بدون مشورت افزایش دهید، تغییری در روند بهبودی شما حاصل نشده و تنها خطر عوارض جانبی دارو افزایش می‌یابد. دوز بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان است. اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد به پزشک اطلاع دهید.

 آمپول متوکاربامول

زمان مصرف متوکاربامول

  1. در جهت گرفتگی عضله، 1 گرم به صورت تزریق داخل وریدی یا تزریق ماهیچه‌ای و در ادامه به صورت خوراکی هر 8 ساعت متوکاربامول استفاده می‌شود. مقدار مصرف کلی نباید از 3 گرم تجاوز کند.
  2. دوز کلی تزریقی نباید بیش از 3 گرم در روز برای بیش از 3 روز باشد، مگر اینکه برای کزاز استفاده شود. در صورت تداوم شرایط، ممکن است درمان پس از 48 ساعت بدون دارو تکرار شود.
  3. در جهت تکرار درمان، 1500 میلی گرم هر 6 ساعت برای 48 الی 72 ساعت تجویز می‌شود که از 8 گرم در روز تجاوز نکند و سپس به 4-4.5 گرم در روز تقسیم شود.
  4. برای درمان کمکی کزاز، تزریق اولیه 1 الی 2 گرم به صورت تزریق داخل وریدی (با 300 میلی گرم در دقیقه) استفاده می‌شود و سپس 1 الی 2 گرم انفوزیون به صورت تزریق داخل وریدی IV اضافی برای دوز کلی 3 گرم در ابتدا مصرف می‌شود. همچنین ممکن است 1 الی 2 گرم به صورت تزریق داخل وریدی در 6 ساعت تکرار شود تا زمانی که بتواند NG یا PO (خوراکی) را تجویز کند.
  5. برای درمان کزاز در کودکان، 15 میلی گرم بر کیلوگرم در 6 ساعت به صورت تزریق داخل وریدی مصرف می‌شود.
  6. در جهت گرفتگی عضله برای افراد بالای 16 سال، 1500 میلی گرم به صورت خوراکی هر 6 ساعت برای 48-72 ساعت مصرف می‌شود. از 8 گرم در روز تجاوز نکند و سپس به 4-4.5 گرم در روز تقسیم شود.
  7. این دارو در سالمندان برای اسپاسم عضلانی حاد، 500 میلی گرم هر 6 ساعت به صورت خوراکی مصرف می‌شود که ممکن است به تدریج دوز را به پاسخ تیتر کند. برای درمان کوتاه مدت به دلیل خطر آرام بخشی و عوارض جانبی آنتی کولینرژیک استفاده شود.

موارد احتیاط

قبل از مصرف داروی متوکاربامول، اگر به آن یا سایر ترکیبات موجود در دارو حساسیت دارید، از مصرف خودداری کنید. این دارو ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. در صورت داشتن سوابق پزشکی از جمله بیماری کبد، اختلالت کلیوی یا ریوی، مشکلات قلبی یا نارسایی قلبی، تنگی نفس، مشکلات روحی یا رفتاری خاص و… با پزشک در رابطه با خطرات و عوارض دارو مشورت کنید. این دارو در برخی بیماران سبب خواب آلودگی و گیجی خواهد شد، بعد از مصرف از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری بالایی دارند، پرهیز کنید.

  1. مصرف متوکاربامول ممکن است باعث خواب آلودگی یا سرگیجه شود. بیماران نباید الکل یا سایر داروهای مضعف CNS را مصرف کنند.
  2. برای جلوگیری از ناراحتی معده باید در برخی بیماران همراه با غذا مصرف شود، همچنین فرمولاسیون IV (تزریق داخل وریدی) برای استفاده در نارسایی کلیوی نیست (حاوی پلی اتیلن گلیکول)؛ سرعت تزریق نباید بیش از 3 میلی لیتر در دقیقه باشد.
  3. در بیمارانی که سابقه تشنج دارند از تزریق با احتیاط استفاده کنید، همچنین ممکن است با تست‌های غربالگری 5-HIAA و اسید وانیل ماندلیک (VMA) تداخل داشته باشد.
  4. اثرات آرام‌بخش در صورت استفاده با سایر آرام‌بخش‌ها تقویت می‌شود، لازم بذکر است این دارو در افراد مسن تحمل ضعیفی دارد و دوز IV (تزریق داخل وریدی) کودکان فقط برای کزاز تایید شده است.
  5. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، قبل از مصرف با پزشک در رابطه با خطرات و عوارض جانبی این دارو مشورت کنید. مصرف متوکاربامول در دوران بارداری در شرايط خاص و نظارت ويژه پزشک قابل استفاده است.
  6. اگر 65 سال یا بیشتر دارید، در مورد خطرات و مزایای مصرف متوکاربامول با پزشک خود صحبت کنید. افراد مسن معمولا نباید متوکاربامول مصرف کنند زیرا به اندازه سایر داروهایی که می‌توان برای درمان همان بیماری استفاده کرد، ایمن یا موثر نیست.
  7. این دارو سبب خواب الودگی در برخی بیماران خواهد شد، تا زمانی که متوجه نشدید متوکاربامول بر شما تأثیر می‌گذارد، رانندگی نکنید.
  8. با پزشک خود در مورد استفاده ایمن از الکل در طول درمان خود با این دارو صحبت کنید. الکل می‌تواند عوارض جانبی متوکاربامول را بدتر کند.

موارد منع مصرف متوکاربامول

  1. حساسیت مفرط
  2. نارسایی کلیوی (ورزی)

عوارض جانبی متوکاربامول (methocarbamol)

خواب آلودگی، سرگیجه، سبکی سر، ناراحتی معده، تهوع و استفراغ یا تاری دید برخی از عوارض جانبی متوکاربامول (Methocarbamol) می‌باشد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند. در صورت بروز عوارض جانبی جدی از جمله تهوع یا استفراغی که متوقف نمی‌شود، غش، ضربان قلب آهسته، زردی چشم یا پوست، تغییرات ذهنی یا خلقتی (مانند گیجی، فراموشی) و… با پزشک مشورت کنید.

  1. خواب آلودگی، سردرد و سرگیجه
  2. لکوپنی (IV)
  3. سبکی سر و تاری دید
  4. حالت تهوع
  5. بی اشتهایی
  6. ایلئوس آدینامیک
  7. دیسگوزیا
  8. ناراحتی گوارشی
  9. نیستاگموس
  10. دوبینی
  11. گرگرفتگی

 قرص متوکاربامول

تداخل دارویی متوکاربامول

  1. تداخلات رده X (پرهیز): آزلاستین (نازال)، برومپریدول، اورفنادرین، اوکسوممازین، پارالدهید، تالیدومید
  2. کاهش اثرات داروها توسط متوکاربامول: پیریدوستیگمین
  3. افزایش اثرات داروها توسط متوکاربامول: اورفنادرین، اکسی کدون، پارالدهید، پیریبدیل، پرامی‌پکسول، روپینیرول، روتیگوتین، سوورکسانت، تالیدومید، زولپیدم، الکل (اتیل)، آزلاستین (نازال)، بلونانسرین، فرآورده‌های حاوی سم بوتولینوم، برکسانولون، بوپرنورفین، داروهای تضعیف‌کننده‌ CNS، فلونیترازپام، متوتری‌مپرازین، متی‌روسین، آگونیست های اپیوئید
  4. افزایش اثرات متوکاربامول توسط داروها: آلیزاپرید، بریمونیدین (موضعی)، بروموپرید، برومپریدول، کانابیدیول، ماری‌جوانا (شاهدانه)، کلرمتیازول، کلرفنسین کاربامات، دایمتیندن (موضعی)، دوکسیلامین، درونابینول، دروپریدول، اپریسون، اسکتامین، هیدروکسی زین، گیاه کاوا، لمبورکسانت، لیسورید، لوفکسیدین، منیزیم سولفات، متوتری‌مپرازین، مینوسیکلین (سیستمیک)، نابیلون، اوکسوممازین، پرامپانل، روفینامید، سدیم اکسیبات، تتراهیدروکانابینول، تتراهیدروکانابینول وکانابیدیول، تولپریسون، تری‌مپرازین

مصرف داروی متوکاربامول (methocarbamol) در دوران بارداری و شیردهی

مصرف متوکاربامول (Methocarbamol) در بارداری می‌تواند برای جنین خطرناک باشد. این دارو می‌‍تواند باعث ایجاد نقایص مادرزادی، به ویژه نقایص قلبی و لوله عصبی شود. همچنین ممکن است باعث کاهش رشد جنین و زایمان زودرس شود. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) متوکاربامول را در گروه C بارداری قرار داده است. این بدان معناست که مطالعات حیوانی نشان داده است که این دارو می‌تواند برای جنین مضر باشد، اما مطالعات کافی در زنان باردار انجام نشده است. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، قبل از مصرف این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

شرایط نگهداری داروی methocarbamol

داروی متوکاربامول باید در دمای اتاق و دور از نور نگهداری شود. همچنین مهم است که تمام داروها را از دید و دسترس کودکان دور نگه دارید، زیرا بسیاری از اشکال دارویی (مانند قرص‌های هفتگی و قطره‌های چشمی، کرم‌ها، چسب‌ها و استنشاق‌ها) در برابر کودک مقاوم نیستند و کودکان خردسال می‌توانند آن‌ها را به راحتی باز کنند. داروهای غیر ضروری باید به روش‌های خاصی دور ریخته شوند تا اطمینان حاصل شود که حیوانات خانگی، کودکان و سایر افراد نمی‌توانند آن‌ها را مصرف کنند.

کلام آخر داروی متوکاربامول

همان طور که در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز گفتیم، داروی متوکاربامول (Methocarbamol) به عنوان یک داروی مفید و موثر در کاهش تنش و درد عضلانی ناشی از موارد مختلف مورد تأیید قرار می‌گیرد. این دارو به عنوان یک مسکن عضلانی در مواردی مانند مصرف مواد مخدر یا آسیب‌های جسمی مفید است و به افراد کمک می‌کند تا تنش عضلانی را کاهش داده و بهبودی سریع‌تری را تجربه کنند. این دارو یک ابزار مهم در ترتیب درد و تنش عضلانی است و می‌تواند به بهبودی حالت جسمی افراد کمک کند.

منبع سایت: Medscape

source

توسط