لهستان؛ برگزاری مراسم ادای سوگند برای دولتی که احتمالا تنها ۱۴ روز عمر می‌کند

آندژی دودا، رئیس‌جمهور لهستان روز دوشنبه در مراسم ادای سوگند دولتی شرکت می‌کند که انتظار می‌رود بیش از ۱۴ روز عمر نکند.

این کار در واقع یک مانور تاکتیکی است که به حزب حاکم و محافظه‌کار «قانون و عدالت» اجازه می‌دهد مدت طولانی‌تری در قدرت بماند و انتصاب‌های بیشتری را در نهادهای دولتی انجام دهد.

حزب حاکم لهستان بیشترین آرا را در انتخابات پارلمانی ماه اکتبر از آن خود کرد، اما به دلیل ناکامی در کسب اکثریت پارلمان، احتمالا قادر به تشکیل دولت نیست.

در این انتخابات، مخالفان حزب حاکم، تحت «ائتلاف مدنی» و رهبری دونالد توسک توانستند پس از محافظه‌کاران، بیشترین رای را بدست آورند و اگرچه آنها از رئیس جمهوری لهستان خواستند تا دونالد توسک را به عنوان نخست‌وزیر منصوب کند، اما آندژی دودا همچنان مأموریت تشکیل دولت را به ماتئوش موراویسکی، نخست‌وزیر فعلی لهستان و متحد خود بسپرد.

مطابق با قانون اساسی، موراویسکی ۱۴ روز فرصت دارد تا برای تشکیل دولت ائتلافی تلاش کند و حمایت اکثریت پارلمان را به دست آورد؛ اقدامی که بعید به نظر می‌رسد و احتمالا هیچ حزب دیگری به دولت نمی‌پیوندد.

به این ترتیب این امیدواری وجود دارد که قدرت درنهایت به ائتلافی از سه حزب طرفدار اتحادیه اروپا برسد که اگرچه در رای گیری جداگانه شرکت کردند اما قول دادند با یکدیگر همکاری کنند.

نامزد آنها برای نخست‌وزیری نیز دونالد توسک است که پیش از این از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ میلادی نخست‌وزیر لهستان بود و سپس به مدت پنج سال رئیس شورای اروپا شد.

AP; Poland’s President Andrzej Duda


source

توسط jahankhabari