گرویتی، اولین شاسی بلند لوسید اخیراً معرفی شد. در ادامه نگاهی به جزئیات شاسی بلند الکتریکی Gravity شامل مشخصات فنی و امکانات آن خواهیم داشت.

لوسید، خودروساز آمریکایی مستقر در کالیفرنیا که با عرضه سدان لوکس ایر سر و صدا به پا کرد، اخیراً در جریان نمایشگاه خودرو لس آنجلس 2023 از «گرویتی» (Gravity) به‌عنوان محصول جدید خود پرده برداشت. بر اساس جدیدترین اخبار خودرو، گرویتی شاسی بلندی است که بر پایه همان فرمول ایر توسعه پیدا کرده و قرار است به‌عنوان مدل 2025 در آینده نزدیک به تولید برسد. در ادامه به فضای داخلی، مشخصات فنی، تاریخ عرضه و قیمت این خودرو بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده درباره آن می‌پردازیم.

فهرست مطالب:

ویژگی‌های مهم لوسید گرویتی

طراحی و امکانات کابین Lucid Gravity

کابین لوسید گرویتی - Lucid Gravity

لوسید در طراحی فضای داخلی گرویتی و گزینش امکانات آن رویکرد اس یو وی‌های کنونی بازار خودرو را در پیش گرفته است تا بتواند در برابر رقبای پرامکانات حرفی برای گفتن داشته باشد. این شاسی بلند تمام الکتریکی بیش از 3171 لیتر فضا برای نگهداری انواع و اقسام وسایل در اختیار راننده می‌گذارد، در حالی که محصولات رقیب مثل تسلا مدل X و ریویان R1S به ترتیب 2593 لیتر و 2944 لیتر فضای بار دارند.

این خودرو در نسخه‌های 3 ردیفه 7 سرنشین و 2 ردیفه 5 سرنشین عرضه می‌شود و احتمال دارد که در آینده همچنین یک نسخه 6 سرنشین از آن با 3 صندلی کاپیتانی عرضه شود. در حال حاضر هر دو ردیف عقب این شاسی بلند برقی قابلیت تا شدن دارند که می‌تواند فضایی گسترده در حد یک تخته موج‌سواری 2 متری را برای قرار دادن وسایل مختلف مهیا کند.

کابین لوسید گرویتی - Lucid Gravity

نمایشگر مرکزی و صفحه آمپر بزرگ پیشرفته امکانات دیگری‌اند که خریدار یک شاسی بلند الکتریکی به‌روز، آن هم در این محدوده قیمتی از آن انتظار دارد. روی داشبورد گرویتی یک نمایشگر منحنی عریض 34 اینچ با رزولوشن 6K جا گرفته است که سیستم مولتی‌مدیا یا اطلاعات و سرگرمی و صفحه آمپر را پوشش می‌دهد. نرم‌فزار سیستم و اطلاعات و سرگرمی و خود این خودرو هم از طریق آپدیت‌های از راه دور موسوم به Over The Air یا OTA قابل به‌روزرسانی است.

بزرگ‌تر بودن ابعاد نمایشگر لزوماً مزیت تلقی نمی‌شود و برقراری تعادل در اندازه، طراحی و کارکرد است که در نهایت رضایت راننده را جلب می‌کند. خوشبختانه بر خلاف برخی از خودروها، در این محصول لوسید نمایشگرها در هماهنگی با بقیه اجزای داشبورد قرار دارند؛ به زبان ساده، مثل یک وصله ناجور به نظر نمی‌رسند.

این پایان کار نیست و در مرکز داشبورد سمت راست فرمان نمایشگر دیگری تعبیه شده است که امکان تنظیم سیستم‌هایی مثل تهویه را برای راننده فراهم می‌کند. حتی یک نمایشگر هدآپ مبتنی بر واقعیت مجازی (HUD) با قابلیت مسیریابی پیش رو راننده است تا در نهایت بتواند به‌صورت کاملاً دیجیتال هم اطلاعات ضروری را دریافت کند و هم به سیستم‌های کاربردی مختلف دسترسی داشته باشد.

یکی دیگر از اجزای کابین Gravity که احتمالاً توجهتان را جلب کرده، غربیلک فرمان مستطیلی آن است. البته نمی‌توان این فرمان را در دسته فرمان‌های Yoke مثل فرمان تسلا مدل S قرار داد و بیشتر به فرمان کوروت C8 شباهت دارد. اگر بیشتر دقت کنید، لوسید به‌جای این‌که نمایشگر را دقیقاً پشت فرمان قرار بدهد، نمایشگر را در ارتفاع بالاتری قرار داده و فرمان را هم جمع و جورتر کرده است.

کابین لوسید گرویتی - Lucid Gravity

گرویتی به خوبی نشان‌دهنده ماهیت شرکت‌های خودروسازی جدیدی مثل لوسید است که بیشتر از این‌که یک خودروساز به شکل مرسوم آن باشند، به حوزه تکنولوژی گرایش دارند. این مسیری است که به نوعی تسلا شروع آن را رقم زد تا امروز عملاً برخی از کمپانی‌های تولیدکننده اتومبیل‌های الکتریکی را بتوان شرکت حوزه تکنولوژی در نظر گرفت.

پیشرانه و عملکرد لوسید گرویتی

نمای جلو لوسید گرویتی - Lucid Gravity

اگر فکر می‌کردید گرویتی به‌عنوان یک شاسی بلند عملکرد سطح بالا را فدا کرده سخت در اشتباه بوده‌اید. این اس یو وی از دو موتور الکتریکی بهره می‌برد که توان تولید قدرت بیش از 800 اسب بخار را دارند. با این موتور که نیرو محرکه آن به هر چهار چرخ منتقل می‌شود، راننده باید بتواند ظرف کمتر از 3.5 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد؛ صفر تا صدی که تا چند سال قبل فقط از محصولات اسپرت عملکردمحور دیده می‌شد.

با مقایسه با نمونه‌های رقیب می‌توانید بهتر به سطح عملکرد گرویتی پی ببرید. در حالی که امکان دارد شتاب‌گیری این اس یو وی برقی از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت حتی کمتر از 3.5 ثانیه زمان ببرد، تسلا مدل X نیازمند 3.8 ثانیه زمان است؛ البته نسخه پلید مدل X می‌تواند طی 2.5 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. ریویان R1S هم در نسخه پایه در 4.5 ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد، در حالی که نسخه چهار موتوره آن توانایی شتاب‌گیری 3 ثانیه‌ای تا این سرعت را دارد.

نمای عقب لوسید گرویتی - Lucid Gravity

لوسید در ساخت ایر تلاش کرده بود با کمترین ظرفیت ممکن، بیشترین خروجی را به دست آورد و در این سدان پیشرانه فشرده، باتری لیتیوم یونی سفارشی و سیستم مدیریت باتری و حرارت درجه یک به کار گرفته بود. نتیجه این شد که این خودرو تمام الکتریکی به شعاع حرکتی، خروجی و سرعت شارژ فوق‌العاده بالا دست پیدا کرد. لوسید گرویتی هم از این قاعده مستثنی نیست و به گفته لوسید، باتری پک کوچک‌تر و همچنین سبک‌تری در مقایسه با رقبای موجود دارد.

باتری Gravity امکان طی کردن مسافت حدود 710 کیلومتر را با یک شارژ فراهم می‌کند. بعد از لوسید که موفق به ثبت بیشترین شعاع حرکتی بین محصولات تمام برقی شد، نمی‌توان انتظار دیگری از این شاسی بلند جدید داشت. همچنین این خودرو با اتکا به معماری 900 ولت خود و فناوری فست شارژ دی‌سی 350 کیلوواتی فقط به 15 دقیقه شارژ نیاز دارد تا انرژی مورد نیاز آن برای پیمودن مسافت 321 کیلومتر تامین شود.

نمای کناری شاسی بلند برقی Lucid Gravity

علاوه بر این‌ها اس یو وی گرویتی سیستم تعلیق بادی Zero Gravity را به کار می‌گیرد که تنظیم خودکار و دستی آن امکان‌پذیر است. با تنظیم خودکار، سیستم تعلیق خود را با هر نوع زمینی تطبیق می‌دهد. قابلیت تنظیم دستی هم خود راننده را تصمیم‌گیر می‌کند؛ اینکه حداکثر عملکرد آفرود را از خودرو خود بگیرد یا سواری راحت با شعاع حرکتی بیشتر را در اولویت قرار بدهد.

تاریخ عرضه و قیمت شاسی بلند الکتریکی گرویتی

شاسی بلند برقی Lucid Gravity

گرویتی با قیمت 80 هزار دلاری پا به عرصه اس یو وی‌های برقی لوکس می‌گذارد. لوسید تولید این خودرو را اواخر سال 2024 کلید می‌زند و باید انتظار داشت در آینده نزدیک جزئیات بیشتری را درباره آن از جمله مشخصات فنی و امکانات هر تریم به اشتراک بگذارد. تسلا مدل X، ریویان R1S و ولوو EX90 رقبای این شاسی بلند لوسید خواهند بود.

source

توسط