به گزارش صدای بورس،محمدعلی شیرازی، ، مدیرعامل فرابورس در در آیین گرامیداشت پذیرش از ۱۰۱‌ صندوق سرمایه‌گذاری گفت: ۶۷ درصد خانوارهای آمریکایی مالک واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.۹۰ درصد یونیت‌هولدرها دلیل سرمایه‌گذاری در واحدهای صندوق‌ سرمایه‌گذاری را پس‌اندازی برای دوران بازنشستگی بوده است و ۲۶ درصد برای مواقع ضروری، ۲۰ درصد پس‌انداز و ۲۰ درصد معافیت مالیاتی بوده است.

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه امروز تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در فرابورس ایران از ۱۰۰ عدد فراتر رفته است گفت: انواع مختلف صندوق‌ها در فرابورس پذیرش شده که از ۱۴ نوع تنوع برخوردار است .

وی ادامه داد: تعداد ۲۱ صندوق جسورانه و خصوصی در فرابورس حاضر هستند که از این تعداد ۵ صندوق خصوصی و ۱۶ صندوق جسورانه است، ۸ صندوق در سال جاری پذیرش شده و مجموع سرمایه ثبتی صندوق‌های جسورانه و خصوصی بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.

شیرازی گفت: امروز شاهد عبور صندوق‌های فرابورسی از ۱۰۰ صندوق هستیم و بدین ترتیب تعداد این صندوق‌ها به ۱۰۱ صندوق سرمایه‌گذاری رسیده است. طی سال ۱۴۰۲ نیز ۲۰ صندوق در فرابورس پذیرش شد.

به گفته وی ارزش دارایی تحت مدیریت صندوق‌ها نیز ۱۱۸ هزار میلیارد تومان است.

شیرازی اظهارداشت: در شش ماهه اول سال جاری ارزش کل معاملات فرابورس حدود ۷۰ درصد، ارزش معاملات سهام ۱۲۰ درصد و ارزش معاملات صندوق‌های پوشش ریسک 228 درصد رشد داشته است.

علیرضا ناصرپور ، عضو هیات مدیره سازمان بورس اوراق بهادار گفت: مساله‌ای که در مورد صندوق‌ها با آن مواجه هستیم، این است که با هر مجوز نهاد مالی در واقع درخواست فعالیت چند صندوق هم فراهم می‌شود. به همین دلیل درخواست پذیرش صندوق‌ها بسیار بالا است‌ .

وی افزود :۴۳۴صندوق از سازمان بورس مجوز فعالیت و ۷۰ صندوق هم مجوز موافقت اصولی و پذیره‌نویسی گرفته‌اند که در مجموع حدود ۵۰۰ صندوق هستند.

رسول سعدی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در این مراسم گفت: امیدواریم روز به روز شاهد توسعه بیشتر صندوقهای سرمایه‌گذاری باشیم.

وی افزود: کمک به رشد و توسعه بازار و همچنین تسهیلگری صندوقها از سوی سازمان بورس قابل تقدیر است.

اقبال سرمایهگذاران به صندوقهای سرمایه‌گذاری

محمد ابراهیم محمد پورزرندی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه خلیج فارس ضمن تشکر از سازمان بورس عنوان کرد: توسعه سرمایهگذاری غیر مستقیم در ابتدا از طریق توسعه صندوق‌ها شکل گرفته و ریسک سرمایه‌گذاران را کاهش داده است.

وی اظهار امیدواری کرد: این روزها شاهد اقبال بسیار زیاد سرمایهگذاران به صندوقهای سرمایه‌گذاری هستیم. گام های بعدی توسعه و گسترش این صندوقها است.

بهنام چاوشی، مدیر عامل و عضو هیأت مدیره شرکت سبدگردان بازده نیز ضمن تقدیر از سازمان بورس که توجه به سرمایهگذاری غیرمستقیم و بازار سبدگردانی دارند، گفت: رویکرد توسعه ای و تعاملی نسبت به دورههای گذشته در نهاد ناظر پر رنگتر شده است که این سیاست باعث دلگرمی فعالان بازار سرمایه شده است.

source

توسط