خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت که کشتیهای سوخترسان کره شمالی از طریق انتقال محمولهها در دریا اقدام به تحویل سوخت به این کشور کردهاند.
این خبرگزاری به نقل از کارشناسان پیشین سازمان ملل متحد و همچنین اسنادی که به دست آورده است، نوشت که «شبکههای قاچاق» کره شمالی برای انتقال سوخت به این کشور از نام کشتیهای ثبت شده در جزایر اقیانوس آرام (جزایر پاسیفیک) استفاده میکنند.
با اعمال تحریمهای شدید علیه کره شمالی که به کاهش تواناییهای این کشور برای واردات سوخت منجر شده است، «شبکههای قاچاق» کره شمالی روشهای خلاقانهتری را برای فریب ناظران مستقل تحریمها در پیش گرفتهاند.
نییل واتس، یکی از کارشناسان پیشین سازمان ملل متحد گفت: «تقریبا هیچیک از جزایر اقیانوس آرام از تلاشهای کره شمالی برای پنهانکردن تردد کشتیهای خود در امان نبودهاند.»
خبرگزاری فرانسه بر اساس دادههایی که مرکز مطالعات دفاعی پیشرفته واشنگتن به دست آورده است، از ردیابی ۱۷ کشتی ثبت شده در پالائو، نیووی، جزایر کوک و تووالو خبر داد که با زنجیرههای تأمین نفت «غیرقانونی» کره شمالی مرتبط بودهاند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی در سال ۲۰۲۰ میلادی از تلاش ۱۱ کشتی با پرچم نیووی یا پالائو برای حمل محمولههای سوخت به مقصد کره شمالی خبر داده بود.
کره شمالی با استفاده از روش «انتقال کشتی به کشتی» این امکان را به دست میآورد تا به واردات سوخت بپردازد که هدف بسته تحریمی سازمان ملل متحد علیه این کشور است. پیونگیانگ با استفاده از این روش از فرستادن کشتیهای کره شمالی به بنادر دیگر کشورها و همچنین ورود کشتیهای دیگر به آبهای سرزمینی این کشور بینیاز شده است.
صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید
همچنین کشتیهایی که در تملک یا کنترل کره شمالی هستند به آسانی با تغییر پرچم و هویت خود و با استفاده از دستکاری در دادههای سیستمهای رهگیری کشتیها ناظران را فریب میدهند.
بنابراین پیونگیانگ با استفاده از مجموعهای از تاکتیکهای پیچیده تلاش کرده است تا آن دسته از صادرات و واردات خود را که بستههای تحریمی بینالمللی علیه کره شمالی را نقض میکنند، پنهان سازد.
source