مقالات مرتبط: علائم خرابی صفحه کلاچ
مزایا و معایب گیربکسهای دو کلاچه
گیربکسهای دو کلاچه مثل دیگر همنوعان خود مزایا و معایبی دارند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
مزایای Dual-clutch transmission
یکی از مزیتهای گیربکس دو کلاچه همان چیزی است که در بالا به آن اشاره کردیم یعنی تعویض دنده با حداقل وقفه در انتقال نیرو. این ویژگی باعث افزایش محسوس شتاب خودرو میشود. علاوه بر این، افت دور موتور در زمان تعویض دنده نیز در گیربکس دو کلاچه به حداقل رسیده و از تمام نیروی تولیدی موتور بهخوبی استفاده میشود و درنتیجه، مصرف سوخت و آلایندگی موتور به میزان قابلملاحظهای کاهش مییابد. در گیربکس دوکلاچه همچنین تکان و شوک تعویض دنده هم به حداقل میرسد که باعث سواری آرامتر و افزایش آرامش سرنشینان میشود. در این نوع گیربکس امکان تعویض دنده دستی از طریق پدالهای پشت فرمان هم وجود دارد. در این صورت، مجموعهای از کامپیوترها، شیرهای برقی و پمپهای هیدرولیک بهجای دستهدنده و کلاچ وظیفه تعویض دنده را بر عهده میگیرند.
معایب Dual-clutch transmission
بزرگترین عیب گیربکسهای دوکلاچه قیمت گرانتر آنها نسبت به گیربکسهای اتوماتیک معمولی و CVT است. به خاطر تکنولوژیهای پیشرفته و قطعات بیشتر، هزینه ساخت این گیربکسها زیاد خواهد بود و به همین دلیل، از گیربکسهای DCT کمتر در خودروهای اقتصادی استفاده میشود. علاوه بر این، گیربکسهای دو کلاچه هزینه تعمیر و نگهداری بالایی هم دارند.