شرکتی به نام کاما (Kama) که در سال 2021 در روسیه تاسیس شده، مدتی است که پروژه ساخت یک خودروی برقی را دنبال میکند. چند ماه پس از نمایش نسخه کانسپت در می 2023، اکنون اطلاعات تازهای از این خودرو اعلام شده است.
ابعاد بدنه اتم در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 3.995، 1.78 و 1.615 متر اعلام شده است. از فاصله بین محورها اطلاعی نداریم، اما فاصله کف تا سطح زمین، 170 میلیمتر اعلام شده است. به گفته سازنده، بدنه اتم بر رینگهای 17 اینچی با تایرهای 215×55 استوار میشود. خریدار میتواند رینگهای 18 و 19 اینچی را نیز سفارش دهد.
سیستم تعلیق اتم به صورت مکفرسون در جلو و مستقل چند اتصالی در عقب طراحی شده، درحالیکه شعاع گردش آن 4.9 متر اعلام شده است.
اعلام شده که اتم یک خودروی محرک-عقب خواهد بود، پس احتمالا شرکت سازنده قصد دارد این خودروی جمعوجور را به یک موتور برقی روی محور عقب مجهز کند. قدرت این پیشرانه، 150 کیلووات معادل با 204 اسببخار اعلام شده است، اما از گشتاور آن اطلاعی نداریم. شتاب صفر تا صد هم 8 ثانیه خواهد بود، اما از رقم حداکثر سرعت حرفی به میان نیامده است.
بنابر اعلام شرکت کاما، اتم به مجموعه باتری 77 کیلووات ساعت مجهز شده است، که برد حرکتی 500 کیلومتر (برمبنای WLTC) را فراهم میکند. نیروی لازم برای پیمایش 100 کیلومتر در مدت 8 دقیقه حاصل خواهد شد، اما زمان کلی شارژ معلوم نیست.
شرکت سازنده اتم از استخدام 800 متخصص برای کار بر پروژه اتم در مراکز این شرکت در شهرهای مختلف روسیه و البته نانجینگ چین خبر داده است، بنابراین احتمال دارد که این شرکت روی کمک شرکای چینی هم حساب کرده باشد.
قرار است اتم از سال 2025 و در تاسیسات سابق رنو تولید شود. نکته جالب اینکه با وجود پیشرفت کند روند ساخت این خودرو، شرکت سازنده در تابستان امسال، اقدام به پذیرش سفارش مشتریان کرده است، درحالیکه قیمت نهایی اتم هنوز معلوم نیست.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source