تهران به واشنگتن اعلام کرد که به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه به گونه‌ای پاسخ خواهد داد که در راستای اجتناب از تشدید تنش‌‌ها باشد و به همین دلیل عجولانه عمل نخواهد کرد؛ این‌ در حالی است که به نظر می‌رسد تهران در وهله اول خواستار آتش‌بس در نوار غزه است.

آگهی

رویترز به نقل از منابع ایرانی نوشت که این پیام توسط حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در سفر روز یکشنبه او به عمان (که اغلب به عنوان واسطه بین تهران و واشنگتن عمل می‌کند) برای مقامات آمریکا فرستاده شده است.

سخنگوی کاخ سفید از هرگونه اظهار نظر در مورد پیام‌های ایران خودداری کرد اما گفت که ایالات متحده به ایران اطلاع داده است که در حمله به سفارت دخالتی نداشته است. 

یک منبع نزدیک به نهاد اطلاعاتی آمریکا نیز افزود که از پیام ارسال شده از طریق عمان آگاه نیست؛ با این وجود افزود: «بسیار واضح است که پاسخ ایران به این حمله، کنترل شده و غیر تنش‌زا خواهد بود و در این راه احتمالا بار دیگر از نیروهای نیابتی منطقه‌ای برای انجام تعدادی حمله به اسرائیل استفاده خواهد کرد.»

ایران خواستار درگیری با آمریکا نیست

به نوشته رویترز، این پیام دیپلماتیک حاوی رویکرد محتاطانه ایران است و بر این موضوع تکیه دارد که پاسخ ایران به حمله ۱ آوریل به‌ گونه‌ای انجام خواهد شد که هم اسرائیل را از ادامه چنین اقداماتی باز دارد و هم از تشدید تنش‌های نظامی که می‌تواند پای ایالات متحده را به میان بکشد اجتناب کند.

به گفته این منابع، امیرعبداللهیان در دیدارهای خود در عمان، تمایل تهران را برای کاهش تنش به شرط برآورده شدن خواسته‌ها، از جمله آتش‌بس دائمی غزه اعلام کرده است. به گفته آنها ایران همچنین به دنبال احیای مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای مورد مناقشه خود است.

در عین حال تهران به دنبال تضمین‌هایی است تا در صورت «حمله کنترل‌شده‌اش» به اسرائیل، پای آمریکا به این موضوع باز نشود، درخواستی که ایالات متحده از طریق عمان آن را رد کرده است.

 به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یک منبع آگاه با فعالیت‌های اطلاعاتی آمریکا نیز حملات تلافی جویانه ایران را «عامل تنش‌زایی در مقابل آمریکا» ندانست چراکه به گفته او «ایران خواستار درگیری با ایالات متحده آمریکا نیست و به همین دلیل از نیروهای نیابتی خود در سوریه و عراق برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در این کشورها استفاده نخواهد کرد».

معضل پیچیده ایران

کارشناسان مسائل ایران طرح چنین خواسته‌هایی ازسوی تهران را ناشی از رویکرد سختگیرانه این کشور در مذاکرات می‌دانند. با این حال، تماس‌ها حاکی از تمایل ایران برای جلوگیری از وقوع یک درگیری بزرگ است.

گرگوری برو، تحلیلگر مسائل اوراسیا در رویترز معتقد است که علی خامنه ای «در یک معمای استراتژیک گرفتار شده است».

او می‌گوید: «ایران باید برای ایجاد بازدارندگی و حفظ اعتبار خود در میان متحدانش در جبهه مقاومت واکنش نشان دهد. اما از سوی دیگر، انتقام‌جویی برای  بازدارندگی می‌تواند پاسخ بزرگ‌تر و مخرب‌تر اسرائیل را با کمک احتمالی ایالات متحده به همراه داشته باشد.»

منابع ایرانی گفتند که ایالات متحده از ایران خواسته تا با حفظ خویشتن‌داری فضا را برای دیپلماسی فراهم کند و به تهران هشدار داده است که در صورت حمله مستقیم، در کنار اسرائیل خواهد بود.

احتمال احیای مذاکرات هسته‌ای به شرط خویشتن‌داری

یک منبع آگاه نیز به این موضوع اشاره کرد که ایالات متحده ممکن است با احیای مذاکرات هسته‌ای در صورت عدم درگیری‌ها موافقت کند.

او گفت: «اگر ما صرفا درباره مذاکره کردن صحبت می‌کنیم و نه درباره دستیابی به توافق، شاید ارزش آن را داشته باشد. چراکه خروجی آن می‌تواند خطر تشدید تنش منطقه‌ای و باز شدن پای آمریکا به آن را به حداقل برساند.»

علی واعظ از گروه بین‌المللی بحران نیز می‌گوید که معضل ایران این است که «در اقدام تلافی‌جویانه خود چگونه بدون آنکه آسیب جدی ببیند حفظ ظاهر کند».

وی گفت: «اسرائیل بسیار غیرقابل پیش بینی‌تر از آمریکا است. رهبر ایران به وضوح نگران است که حمله به اسرائیل به جای ایجاد اثر بازدارنده‌ای که به آن امید دارد، به تشدید تقابل‌ها دامن زند که باید از آن اجتناب کرد.»

source
سئو سایت

توسط jahankhabari