حملات شنبه شب سپاه پاسداران به اسرائيل، جنگ در سایه طولانی مدت میان تهران و تل‌آویو را وارد مرحله نوینی کرد. همین موضوع نگرانی‌ها از شعله‌ور شدن جنگی تمام عیار را در بین مردم دو سرزمین شعله‌ور کرده است. در این میان شهروندان ایرانی یهودی ساکن اسرائيل و ایران با نگرانی‌های دوگانه‌ای دست برگریبانند.

آگهی

تاریخ حضور یهودیان در ایران به دو هزار ۷۰۰ سال پیش باز می‌گردد. بنابر یافته‌های تاریخی در پی فتح بابل به دست کوروش کبیر، پادشاه هخامشی بین ۲۵ تا ۵۰ هزار یهودی به ایران آمدند و در شهرهای اصفهان، شیراز و پرسپولیس ساکن شدند.

بنابر نخستین سرشماری رسمی ایران در سال ۱۳۳۵، جمعیت یهودیان ایران کمتر از ۶۵ هزار نفر بود و نخستین سرشماری ایران پس از انقلاب سال ۵۷ جمعیت یهودیان را ۲۵ هزار نفر نشان می‌دهد. بنابر برآورد جامعه یهودیان ایران در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار یهودی در ایران زندگی می‌کنند.

همان‌طور که از آمار مشخص است، یهودیان بسیاری طی این سال‌ها ایران را ترک کرده و بسیاری از آن‌ها به اسرائیل مهاجرت کردند. به گزارش فرانس انفو درحال حاضر بین ۲۰ تا ۳۰ هزار ایرانی‌الاصل در اسرائیل زندگی می‌کنند.

اسرائیلی «وطن‌پرست» زاده نهاوند

الی کوهن یکی از این اسرائيلی‌های ایرانی‌الاصل است. او که متولد نهاوند در استان همدان است، پیش از انقلاب ۵۷ و زمانی که تنها شش سال داشته همراه با پدر و مادرش به قصد مهاجرت به اورشلیم ایران را ترک می‌کند.

او در گفتگو با فرانس انفو گفت: «ما از ایران فرار نکردیم، بلکه به انتخاب خود و نه اجباری در زمان شاه ایران را ترک کردیم. در آن زمان روابط خوب بود و [شاه] نیز با یهودیان، مسلمانان و مسیحیان خوب بود. او همچنین روابط بسیار خوبی با اسرائیل داشت.»

آقای کوهن با اشاره به این که از آن زمان تاکنون بسیاری چیزها تغییر کرده و جمهوری اسلامی ایران و اسرائيل اکنون به دو دشمن آشتی‌ناپذیر بدل شدند، درباره حملات شنبه شب سپاه پاسداران به اسرائیل گفت: «برای من بسیار ناراحت‌کننده بود و الان که درباره‌اش حرف می‌زنم اشک در چشمانم حلقه می‌زند. این موضوع من را واقعا آزار می‌دهد چون ما ایرانیان را دوست داریم و مشکلی با آن‌ها نداریم. من یک اسرائیلی وطن‌پرست هستم، یک یهودی، اما اگر ببینم که اسرائیل عملیات تلافی جویانه انجام می‌دهد و در حملات آن ایرانیان کشته می‌شوند، بسیار اندوهگین خواهم شد.»

الی کوهن امروز در ۷۹ سالگی آرزو دارد که دست‌کم یک بار دیگر ایران را ببیند و می‌گوید: «من می‌خواهم پیش از آن‌که بدرود حیات بگویم به ایران بروم. اگر امروز میان اسرائیل و ایران صلح برقرار شود، بلیت می‌خرم و به ایران می‌روم.»

واکنش یهودیان ایران

اما دست‌کم در ظاهر، در دو سوی ماجرا احساسات و عواطف یکسان نیست. در پی حملات سپاه پاسداران به اسرائیل، جامعه یهودیان ایران با انتشار بیانیه‌ای در کانال تلگرام خود از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای حمله به اسرائیل تشکر کرد. هرچند تحلیل‌گران بر این باورند که این بیانیه از روی «واهمه» و از سر «اجبار» صادر شده و جامعه یهودیان به دلیل خطر سرکوب جمهوری اسلامی چاره‌ای جز این نداشته است.

علیرضا نادر، کارشناس امور ایران در گفتگو با اورشلیم پست گفت که این بیانیه ستایش‌آمیز در نتیجه سوءاستفاده تبلیغاتی جمهوری اسلامی از اقلیت یهودی است و خاطرنشان کرد که چنین بیانیه‌هایی اغلب تحت فشار حکومت صادر می‌شوند.

او همچنین می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران برای انتقام از اسرائیل تمایل دارد که به شهروندان یهودی متوسل شود و آن‌ها را برای برنامه سیاسی خود گروگان گرفته است.

source
سئو سایت

توسط jahankhabari