مقامات آمریکایی می‌گویند که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و تیمش به امید اجتناب از تشدید درگیری‌ها در منطقه و وقوع جنگی گسترده‌تر در خاورمیانه، به اسرائیل توصیه کرده‌اند دفاع موفقیت‌آمیزش در برابر حملات هوایی ایران را «یک پیروزی استراتژیک بزرگ» بداند و ایده انتقام متقابل را کنار بگذارد.

آگهی

آمریکا بر این موضوع تاکید دارد که رهگیری تقریباً همه پهپادها و موشک‌های شلیک شده علیه اسرائیل در شنبه شب، نشان داده که اسرائیل در رویارویی با ایران موفق بوده و توانایی‌اش برای محافظت از خود را به دشمنانش ثابت کرده است. به گفته مقامات آمریکایی، این بدین معنی است که لزوما به پاسخ متقابل دیگری احتیاج نیست.

هنوز روشن نیست که آیا بنیامین نتانیاهو و دولتش موافقت خواهند کرد که مسئله را به همین حالت رها کنند یا خیر؟ 

زیرا اگرچه خسارات ناشی از این حمله نسبتاً خفیف برآورد شده، با این حال دامنه حملات بسیار فراتر از «جنگ در سایه» میان ایران و اسرائیل در سال‌های اخیر بوده و با شلیک موشک از خاک ایران به خاک اسرائیل از خط قرمزها عبور شده است. 

تلقی عمومی در واقع این است که اگر دفاع اسرائیل قوی عمل نمی‌کرد، شاید صدها نفر کشته می‌شدند و این نکته می‌تواند نقشی کلیدی در تصمیم بعدی اسرائیل ایفا کند.

مقامات آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن با نیویورک تایمز صحبت کرده‌اند، می‌گویند در جریان تماس‌های تلفنی شب گذشته با مقامات اسرائیلی، آن‌ها به قدری هیجان‌زده بوده‌اند که همگی خواستار حمله متقابل شده‌‌اند.

جو بایدن همچنین در راستای تشویق مقامات اسرائیل به خویشتن‌داری، اعلام کرده است که روز یکشنبه با رهبران «گروه ۷»، متشکل از هفت کشور قدرتمند صنعتی، برای ایجاد هماهنگی جهت یک «واکنش دیپلماتیک واحد» علیه ایران تشکیل جلسه خواهد داد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز روز یکشنبه یک جلسه اضطراری برگزار خواهد کرد.

با این حال هم‌اکنون کابینه جنگ اسرائیل تشکیل شده تا درباره چگونگی واکنش به حمله ایران تصمیم‌گیری کند. 

نیویورک تایمز به نقل از دو مقام اسرائیلی می‌نویسد پیشنهاد برخی اعضای کابینه اسرائیل مبنی بر انجام حمله تلافی‌جویانه، پس از گفتگوی تلفنی بنیامین نتانیاهو و جو بایدن لغو شده است. 

این مقامات در مورد محتوای تماس بین رهبران توضیح بیشتری نداده‌اند.

source
سئو سایت

توسط jahankhabari