یک شرکت تولیدکننده الیاف اکریلیک در ترکیه به نام آکسا برای اولین بار در این کشور بصورت آزمایشی و به مدت یکسال، هفته کاری چهار روزه را برای ۲۰۰ کارمند خود بدون تغییر در حقوق و مزایای کارمندانش آغاز کرد.

آگهی

هدف شرکت از این آزمایش، سنجش میزان کارایی عملیاتی و افزایش تعادل بین کار و زندگی کارمندانش بود. 

البته علاوه بر این ۲۰۰ کارمند، ۱۲۰۰ کارگر (یقه آبی) نیز در این شرکت مشغول به کار هستند که بصورت ساعتی حقوق خود را دریافت می‌کنند و در برنامه سنجش هفته کاری کوتاه‌تر لحاظ نشدند.

چنگیز تاس، مدیرعامل این شرکت در پاسخ به سؤالات بلومبرگ می‌گوید که هفته کاری چهار روزه موجب افزایش همکاری و روحیه تیمی در شرکت شده و میزان مشارکت در میان همکاران را نیز به ۹۴ درصد رسانده است.

هفته کاری چهار روزه در دیگر کشورهای جهان

آکسا اولین شرکت بزرگ در ترکیه است که این آزمایش‌ را اجرا می‌کند، اما چنین سنجشی در دیگر شرکت‌های جهان در سال‌های اخیر بارها انجام شده است. استیو کوهن یکی از ثروتمندان جهان هفته گذشته گفت که انتظار دارد مشاغل بیشتری به سمت هفته کاری چهار روزه بروند.

تحقیقات در بریتانیا در سال گذشته نشان داد که اکثر شرکت‌هایی که چنین طرحی را بطور آزمایشی اجرا می‌کنند، دیگر به استاندارد پنج روز کار در هفته برنمی‌گردند. 

تعداد ۴۵ شرکت‌ آلمانی نیز برای مبارزه با بحران‌های کاری، هفته‌ کاری کوتاه را آغاز کرده‌اند. به این ترتیب که به مدت شش ماه و از یکم فوریه، یک روز تعطیل در هر هفته برای صدها کارمند در نظر می‌گیرند؛ بدون آنکه در حقوق و مزایای آن ها تغییری ایجاد شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

مزایا و چالش‌های هفته کاری کوتاه‌تر

نتایج اجرای این دوره آزمایشی در شرکت آکسا، حاکی از افزایش بیش از ۸۵ درصدی مشارکت کارکنان، افزایش بهره‌وری، افزایش انگیزه و تعادل بین کار و زندگی آنها بود. 

به گفته مدیرعامل این شرکت، درخواست‌های شغلی نیز «بطور قابل توجهی» افزایش یافته است.

باید توجه داشت که این طرح برای همه شرکت‌ها چنین نتیجه‌ای را در پی ندارد؛ بطور مثال شرکت مجارستانی تله‌کام پس از آن‌ که هفته کاری چهار روزه انتظاراتش را برآورده نکرد، به برنامه کاری استاندارد خود بازگشت.

البته علی‌رغم نتیجه مثبت در آکسا، چالش‌هایی نیز در حین اجرا وجود داشت. بطور مثال در ابتدا سه‌شنبه و پنج‌شنبه به عنوان روزهای تعطیل در نظر گرفته شد اما درنهایت شرکت تصمیم گرفت روزهای تعطیل را با انعطاف بیشتری تعیین کند. 

برخی از کارمندان نیز ترجیح دادند به جای اینکه یک روز کامل را تعطیل شوند، از ساعات کاری روزانه آنها کم شود. در پاسخ به این درخواست‌ها، شرکت آکسا نیز شروع به گنجاندن تعطیلات ساعتی روزانه به عنوان بخشی از هفته کاری چهار روزه کرد.

source
سئو سایت

توسط jahankhabari