مقامات اسرائیلی و آمریکایی می‌گویند تقریباً تمام موشک‌ها و پهپادهایی را که ایران در حمله شب گذشته خود به سمت اسرائیل شلیک کرد، رهگیری و نابود کرده‌اند. امری که نشان‌دهنده دفاع موشکی قدرتمند و چندلایه اسرائیل است.

آگهی

به گفته مقامات اسرائیل «۹۹ درصد» از موشک‌ها و پهپادهایی که اکثر آنها از درون ایران و در فاصله تقریبا ۱۷۷۰ کیلومتری از خاک اسرائیل شلیک شده بودند، توسط سامانه‌های دفاع موشکی اسرائیل و متحدانش رهگیری و منهدم شدند و و تنها «تعداد کمی» از موشک‌های بالستیک به اسرائیل رسیدند.

این در حالی است که به گفته ارتش اسرائیل در مجموع حدود ۱۷۰ پهپاد، ۳۰ موشک کروز و ۱۲۰ موشک بالستیک شلیک شده بود. اما این موشک‌ها و پهپاد‌ها چگونه سرنگون شدند؟

اسرائیل برای دفاع از خاک خود، طیف وسیعی از سامانه‌های نظامی را برای جلوگیری از حملات موشک‌های کروز و بالستیک (که دومی از بالای جو عمل می‌کند) به کار می‌گیرد.

طبق گفته سازمان دفاع موشکی این کشور، سیستم «گنبد آهنین» با برد ۴ تا ۷۰ کیلومتر لایه زیرین دفاع موشکی اسرائیل محسوب می‌شود.

دست‌کم ۱۰ سامانه گنبد آهنین مجهز به رادار در اسرائیل وجود دارد که هر کدام می‌توانند موشک‌ها را ردیابی و شناسایی کنند. این سامانه بعد از رهگیری موشک‌ها و راکت‌ها، با استفاده از یک سیستم فرماندهی و کنترل به سرعت محاسبه می‌کند که آیا پرتابه‌ای که وارد می‌شود تهدید خواهد بود یا به یک منطقه خالی از سکنه برخورد می‌کند؟ 

اگر موشک واقعاً یک تهدید محسوب شود، آنگاه گنبد آهنین موشک‌هایی را از زمین شلیک می‌کند تا آن‌ها را در هوا نابود کنند.

پله بعدی نردبان دفاع موشکی اسرائیل، سامانه «فلاخن داوود» است که برای تهدیدات کوتاه‌برد و میان‌برد طراحی شده است. 

این سامانه موشکی که بصورت مشترک توسط شرکت نظامی رافائل اسرائیل و غول دفاعی آمریکا ریتیون ساخته شده، می‌تواند اهدافی شامل موشک‌ها و پهپادهای مهاجم را تا شعاع ۲۵۰ کیلومتری هدف قرار دهد.

اسرائیل برای دفاع در برابر موشک‌های بالستیک، سیستم‌های «خِتْسْ» (پیکان) را با همکاری مشترک با ایالات متحده توسعه داده است.

«پیکان ۲» از کلاهک‌های تکه‌تکه استفاده می‌کند تا موشک‌های بالستیک مهاجم را در مرحله پایانی عملکرد خود (در حین شیرجه به سمت اهداف) در لایه فوقانی جو منهدم کند.

پیکان ۲ بردی معادل ۹۰ کیلومتر دارد و می‌تواند تا ۵۰ کیلومتر ارتفاع بگیرد. این سامانه را ارتقاء سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکا می‌دانند که اسرائیل زمانی از آن استفاده می‌کرد.

«پیکان ۳» نسل جدیدتری از این موشک‌ها است که اسرائیل برای رهگیری موشک‌های بالستیک قبل از ورود مجددشان به جو استفاده می‌کند.

اسرائیل همچنین دارای هواپیماهای جنگنده پیشرفته از جمله جت‌های رادارگریز اف‌-۳۵ است که قبلاً برای سرنگون کردن پهپادها و موشک‌های کروز استفاده می‌کرد.

عکس‌های منتشرشده توسط نیروی هوایی اسرائیل در اوایل روز یکشنبه، جنگنده‌های اف-۳۵ و اف-۱۵ را پس از آنچه «رهگیری‌ها» و «ماموریت‌های دفاع هوایی» نامیده شده‌اند، در حال بازگشت به پایگاه‌های خود در اسرائیل نشان می‌دهند.

علاوه بر خود اسرائیل، آمریکا و متحدین این کشور نیز شب گذشته برای رهگیری و نابودی موشک‌ها و پهپادها وارد عمل شده بودند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، گفته است: «به لطف استقرار امکانات و مهارت فوق‌العاده نظامیان‌مان، ما به اسرائیل کمک کردیم تا تقریباً همه پهپادها و موشک‌های مهاجم را سرنگون کند.»

مقامات پنتاگون به شبکه سی‌ان‌ان گفته‌اند که نیروی دریایی ایالات متحده دست‌کم سه موشک بالستیک را با استفاده از سامانه دفاع موشکی «ایجیس» (Aegis)، نصب‌شده روی دو ناوشکن در شرق مدیترانه، سرنگون کرده‌ است.

بنابر اعلام وزارت دفاع آمریکا، جنگنده‌های این کشور نیز در سرنگون کردن موشک‌ها و پهپاد‌های ایرانی مشارکت داشته‌اند. با این حال هنوز مشخص نیست که این هواپیماهای آمریکایی در چه منطقه‌ای عملیات کرده‌اند. در حال حاضر ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده در نزدیک این ناحیه حضور دارند.

آگهی

شب گذشته بریتانیا نیز اعلام کرده بود که آماده است با استفاده از هواپیماهای نیروی هوایی سلطنتی که در منطقه دارد مداخله کند. در بیانیه وزارت دفاع بریتانیا آمده بود: «جنگنده‌های بریتانیا در صورت لزوم هر گونه حمله هوایی در محدوده مأموریت‌های فعلی‌مان را رهگیری خواهند کرد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این در شرایطی است که سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرده است فرانسه نیز در ممانعت از حملات ایران دست داشته است. او گفت: «ما در حال همکاری نزدیک با ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه هستیم که امشب اقدام کردند. این همکاری همیشه نزدیک بوده است، اما امشب به شکل غیرعادی‌ای خود را نشان داد.»

همزمان مقامات اردن نیز گفتند که آنها هم چندین پهپاد ایرانی را در مسیر رسیدن به اورشلیم و در نزدیکی مرز عراق و سوریه در خاک این کشور رهگیری و سرنگون کرده‌اند.

مقامات اردن توضیح بیشتری درباره عملیات شب گذشته خود نداده‌اند، با این حال شماری از ساکنان محلات جنوبی امان در ۶۰ کیلومتری اورشلیم چندین پهپاد ساقط شده را مشاهده کرده‌اند.

آگهی

source
سئو سایت

توسط jahankhabari