به گفته مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی، تقریبا تمام موشک‌های بالستیک و پهپادهایی که ایران در حمله‌ای بی‌سابقه در اواخر روز شنبه به سمت اسرائیل شلیک کرد، رهگیری شدند و این امر نشان‌دهنده دفاع موشکی مهیب و چندلایه استقرار شده توسط اسرائيل است.

آگهی

با این حال اسرائيل در سرنگون کردن این حملات پهپادی و موشکی تنها نبود و کشورهای دیگر هم به اسرائیل در این امر کمک کردند. اکثر بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد ایرانی که بیشتر آنها از داخل خاک ایران در طی یک حمله ۵ ساعته پرتاب شدند، قبل از رسیدن به اسرائیل، در فاصله بیش از ۱۷۷۰ کیلومتری از پرتاب، رهگیری شدند.

ارتش اسرائیل یکشنبه اعلام کرد که «۹۹ درصد» پرتابه‌های شلیک شده توسط ایران توسط اسرائیل و شرکای آن منهدم شد و تنها «تعداد کمی» از موشک‌های بالستیک به اسرائیل رسید.

به گفته ارتش اسرائیل، در مجموع، حدود ۱۷۰ پهپاد، بیش از ۳۰ موشک کروز و بیش از ۱۲۰ موشک بالستیک در شب شنبه توسط ایران به سوی اسرائیل شلیک شد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به سی‌ان‌ان گفته، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در تماسی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که یک پیروزی برای اسرائیل محسوب می‌شود. 

مقام‌های آمریکایی بدون اینکه جزئيات دقیقی از نحوه سرنگونی این پهپادها و موشک‌ها اعلام کنند تاکید کرده‌اند که بیش از ۷۰ هواپیمای بدون سرنشین و سه موشک بالستیک توسط کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی نیروی دریایی آمریکا رهگیری شدند. 

از آمریکا و بریتانیا تا اردن و عربستان

ارتش آمریکا می‌گوید در سرنگونی و انهدام نزدیک به نیمی از پهپادها و موشک‌های شلیک شده ایرانی به سوی اسرائیل دست داشته است.

نیروی دریایی آمریکا با استفاده از سامانه دفاع موشکی ایجیس که روی دو فروند ناوچه موشک انداز در شرق دریای مدیترانه مستقر بود، حداقل سه موشک بالستیک را ساقط کرد. هواپیماهای جنگی آمریکا نیز مهمات ایرانی را سرنگون کردند. محل دقیق عملیات جنگنده های آمریکایی مشخص نشد، اما ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا و هواپیماهای مستقر در خشکی در منطقه حضور دارند.

اما در این روند، آمریکا تنها نبود و بریتانیا همچنین اعلام کرده بود که با استفاده از هواپیماهای نیروی هوایی سلطنتی خود هرگونه حمله هوایی را در محدوده ماموریت‌های فعلی رهگیری می‌کند. 

سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین گفت که فرانسه نیز در دفع حملات ایران مشارکت داشته است.او در این خصوص گفت: «ما با ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه که امشب همراه ما بودند کردند، همکاری نزدیکی داریم. این مشارکت همیشه نزدیک بوده است، اما امشب به شکلی غیرمعمول خود را نشان داد.»

همچنین مانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه ۱۵ آوریل در یک برنامه تلویزیونی تاکید کرد گفت کشورش «برای جلوگیری از آتش‌افروزی در خاورمیانه هر کاری می‌کند». ماکرون همچنین تأیید کرد که ارتش فرانسه در طول شنبه شب تا بامداد یکشنبه به درخواست اردن در عملیات «رهگیری» موشک‌ها و پهپادهایی که ایران به سوی اسرائیل شلیک کرده بود، شرکت کرده است.

ماکرون در ادامه گفت: «ما در اردن یک پایگاه هوایی داریم و حریم هوایی اردن با این حملات نقض شده بود. هواپیماهای‌مان را به پرواز در آوردیم و آنچه را که باید رهگیری می‌کردیم، انجام دادیم.»

همزمان مقام‌های اردن نیز گفتند که آنها هم چندین پهپاد ایرانی را در مسیر رسیدن به اورشلیم و در نزدیکی مرز عراق و سوریه در خاک این کشور رهگیری و سرنگون کرده‌اند.

مقام‌های اردنی توضیح بیشتری درباره عملیات خود نداده‌اند، با این حال شماری از ساکنان محلات جنوبی امان در ۶۰ کیلومتری اورشلیم چندین پهپاد ساقط شده را مشاهده کرده‌اند.

در همین حال وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده که عربستان سعودی و امارات هم اطلاعاتی را با ایالات متحده و اسرائیل به اشتراک گذاشتند تا به مقابله با حمله موشکی و پهپادی ایران در اوایل صبح یکشنبه کمک کنند.

بنا بر گزارش‌ها، دو روز قبل، مقامات ایرانی به کشورهای مختلف خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی، از حمله برنامه‌ریزی شده خود به اسرائیل اطلاع داده بودند. وال استریت ژورنال گزارش داد که این اطلاعات سپس به ایالات متحده منتقل شد.

سامانه‌های دفاعی اسرائيل

در همین حال، اسرائیل از طیف وسیعی از سامانه‌ها برای مقابله با حملات از موشک‌های بالستیک با مسیرهایی که آن‌ها را به بالای جو می‌برد تا موشک‌های کروز و راکت‌های پایین‌پرنده استفاده می‌کند.

سامانه گنبد آهنین اسرائیل از زمان آغاز عملیات نظامی این کشور در غزه در پاسخ به حملات حماس در هفتم اکتبر اغلب در تیتر اخبار قرار داشته است.

طبق گفته سازمان دفاع موشکی اسرائیل (IMDO)، گنبد آهنین پایین‌ترین لایه دفاع موشکی اسرائیل است.

آگهی

حداقل ۱۰ سامانه گنبد آهنین در اسرائیل وجود دارد که هر کدام به راداری مجهز شده که راکت‌ها را تشخیص می‌دهد و سپس از یک سیستم فرماندهی و کنترل استفاده می‌کند که به سرعت محاسبه می‌کند که آیا یک پرتابه ورودی تهدیدی ایجاد می‌کند یا احتمالاً به منطقه‌ای غیرمسکونی برخورد می‌کند. اگر موشک تهدیدی ایجاد کند، گنبد آهنین موشک‌هایی را از زمین شلیک می‌کند تا آن را در هوا نابود کند.

سطح بعدی در هرم دفاع موشکی، طبق اعلام IMDO یا همان «فلاخن داوود» است که در برابر تهدیدات کوتاه‌برد و میان‌برد از اسرائیل محافظت می‌کند.

بر اساس اعلام مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک CSIS، «فلاخن داوود» یک پروژه مشترک بین «سامانه دفاع پیشرفته رافائل» اسرائیل و غول دفاعی آمریکا «ریتیون»، از موشک‌های رهگیر «استونر» و «اسکای‌سپتور» برای نابودی اهداف تا فاصله ۳۰۰ کیلومتری استفاده می‌کند. 

بالاتر از «فلاخن داوود»، سامانه‌های «آرو ۲» و «آرو ۳» اسرائیل قرار دارند که به طور مشترک با آمریکا توسعه یافته‌اند.

طبق گزارش CSIS، «آرو ۲» از کلاهک‌های انفجاری برای نابودی موشک‌های بالستیک ورودی در فاز نهایی حرکت آن‌ها در جو فوقانی استفاده می‌کند. «آرو ۲» دارای برد ۹۰ کیلومتری و حداکثر ارتفاع ۵۱ کیلومتری است، این طبق گفته «ائتلاف طرفداری از دفاع موشکی» است که «آرو ۲» را ارتقایی از دفاع موشکی پاتریوت آمریکا می‌داند که اسرائیل زمانی در این نقش از آن استفاده می‌کرد.

آگهی

در همین حال، «آرو ۳» از فناوری برخورد جنبشی برای رهگیری موشک‌های بالستیک ورودی در فضا، قبل از ورود مجدد آن‌ها به جو در مسیر رسیدن به اهداف، استفاده می‌کند.

طبق گزارش‌های خبری، اسرائیل همچنین دارای هواپیماهای جنگنده پیشرفته، از جمله جت‌هایF-35I است که قبلا برای سرنگونی پهپادها و موشک‌های کروز استفاده شده است.

سخنگوی نظامی اسرائیل گفت موشک‌های بالستیک که به اسرائیل رسیدند به پایگاه هوایی (نِواتیم) در جنوب اسرائیل اصابت کردند و افزود که آن‌ها فقط باعث آسیب جزئی به سازه شدند. او اضافه کرد که این پایگاه پس از حمله همچنان کار می‌کرد و به عملیات خود ادامه می‌داد و هواپیماها همچنان از این پایگاه استفاده می‌کردند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

عکس‌های منتشر شده توسط نیروی هوایی اسرائیل در اوایل روز یکشنبه، نشان‌دهنده بازگشت جنگنده‌های F-35 و F-15 به پایگاه‌هایشان در اسرائیل پس از آنچه ماموریت‌های دفاع هوایی موفقیت آمیز نامیده شد، است.

آگهی

source
سئو سایت

توسط jahankhabari