بیدزینا ایوانیشویلی، بنیانگذار میلیاردر و با نفوذ حزب حاکم گرجستان، در یک سخنرانی نادر در گردهمایی حمایت از لایحه مقابله با عوامل خارجی، از گروهی که به گفته او «حزب جهانی جنگ» را در غرب تشکیل می‌دهند انتقاد کرد و آن‌ها را به مداخله در گرجستان متهم کرد.

آگهی

پارلمان گرجستان در بحبوحه اعتراضات فزاینده مردمی و هشدارهای غرب قرار است در ۳۰ آوریل (۱۱ اردیبهشت) در مورد دومین قرائت لایحه موسوم به «عوامل خارجی» رای‌گیری کند. این لایحه از نظر بسیاری از منتقدان شبیه همان چیزی است که کرملین برای ساکت کردن منتقدانش استفاده می‌کند و می‌گویند که برای کنترل کردن جامعه مدنی در نظر گرفته شده است.

آندسته از سازمان‌های غیردولتی که با این قانون مخالف هستند خواستار برپایی تظاهرات دیگری در شامگاه ۳۰ آوریل در بیرون از ساختمان پارلمان شده‌اند، این در حالی است که در دو هفته گذشته این اعتراضات با حضور ده‌ها هزار نفر به تناوب در جریان بوده است.

این لایحه توسط حزب حاکم «رویای گرجستانی» ارائه شده است ولی سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهوری این کشور که از سیاست‌های حزب حاکم فاصله گرفته است، وعده داده است که در صورت تصویب رسمی در قرائت سوم، این قانون را وتو کند.

با این حال، اگرچه سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهوری گرجستان گفته است که این کار را انجام خواهد داد، اما حزب حاکم می تواند با جمع آوری ۷۶ رأی، وتو او را لغو کرده و در نهایت رئیس مجلس آن را توشیح کند.

گوشت دم توپ

از آن طرف، حزب رویای گرجستان نیز در روز ۲۹ آوریل تظاهرات بزرگی را در مقابل ساختمان پارلمان گرجستان در حمایت از این لایحه برگزار کرد و مردم را از سراسر کشور به آنجا کشاند.

«بیدزینا ایوانیشویلی» بنیانگذار حزب حاکم در تجمعی در حمایت از این لایحه، مخالفان را مورد انتقاد قرار داد و در عین حال سازمان های اطلاعاتی خارجی را به مداخله در سیاست داخلی کشور قفقاز متهم کرد. این میلیاردر بانفوذ در جریان سخنرانی نادر خود از یک حزب تحت عنوان «حزب جهانی جنگ» در کشوهای غربی نام برد و آن را به مداخله در گرجستان متهم کرد.

ایوانیشویلی که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ نخست‌وزیر گرجستان بود گفت که کشورهای غربی با گرجستان و اوکراین به عنوان «گوشت دم توپ» رفتار می‌کنند؛ کنایه از افراد و سربازانی که در خط مقدم جنگ‌ها به کار گرفته می‌شوند و جان آن‌ها اصطلاحا ارزشی ندارد.

قانون پیشنهادی مقرر می‌دارد که رسانه‌ها و نهادهای غیرتجاری در صورتی که بیش از ۲۰ درصد از بودجه خود را از خارج دریافت کنند، باید به عنوان نهادهای تحت نفوذ عناصر خارجی قلمداد گردند. منتقدان نیز به نوبه خود از این تمهید جدید به عنوان «قانون روسیه» نام می‌برند،‌ چرا که مسکو هم از قوانین مشابه‌ای برای انگ زدن به رسانه‌ها و سازمان‌هایی که با کرملین در تضاد هستند، استفاده می‌کند.

ایوانیشویلی گفت: «تامین مالی سازمان‌های غیردولتی که آن را به عنوان کمک به ما جا می‌زنند، در واقع برای تقویت آژانس‌های اطلاعاتی (خارجی) و به قدرت رساندن خود آنها است.»

پرونده پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا

موافقان و مخالفان لایحه‌ای جنجالی در تفلیس؛ ایوانیشویلی: غرب با گرجستان مثل گوشت دم توپ رفتار می‌کند

یک کمیته پارلمانی گرجستان روز دوشنبه در یک جلسه پرتنش این لایحه را در قرائت اول تصویب کرد و همه اعضای مخالف از آن جلسه اخراج شدند. انتظار می رود که پارلمان در بحبوحه اعتراضات مخالفان، دومین قرائت از سه قرائت را در روز سه شنبه تصویب کند.

اتحادیه اروپا که در ماه دسامبر به گرجستان وضعیت نامزدی برای پیوستن به اتحادیه اروپا را اعطا کرد، گفته است که این پیش نویس قانون با ارزش های اتحادیه اروپا «ناسازگار» است. بریتانیا، ایالات متحده و آلمان همگی از تصمیم برای رسیدگی مجدد به این قانون انتقاد کرده‌اند. این قانون در ابتدای سال گذشته پس از اعتراضات لغو شد.

اپوزیسیون گرجستان این قانون را با قانون روسیه در مورد عوامل خارجی مقایسه می کنند که کرملین از آن برای سرکوب مخالفان استفاده کرده است.

احزاب اپوزیسیون گرجستان، دولت را به اجبار کارمندان دولت برای شرکت در این تجمع متهم کردند. سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهوری این کشور که به شخصه مخالف این قانون است ولی پست او بیشتر تشریفاتی است، در شبکه های اجتماعی از تظاهرات حامیان این قانون به عنوان حمایت به «سبک پوتین» یاد کرد.

روسیه در میان بسیاری از گرجی‌ها به دلیل حمایت از مناطق جدا شده آبخازیا و اوستیای جنوبی محبوبیت ندارد. گرجستان در جنگ کوتاهی با روسیه در سال ۲۰۰۸ میلادی شکست خورد.

رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که حزب حاکم به حامیان خود در هزینه های رفت و آمد و حمل و نقل برای شرکت در تظاهرات خود کمک می کند تا آن ها را از مناطق دیگر به تفلیس بیاورد، این در حالی است که خودشان اصرار دارند که افراد حاضر فقط به میل خود در تظاهرات شرکت می‌کنند.

source
سئو سایت

توسط jahankhabari