یک مقام آمریکایی روز پنجشنبه اعلام کرد که روسیه تعدادی از نیروهایش را در حالی به یک پایگاه هوایی در کشور آفریقایی نیجر منتقل کرده که هنوز تعداد اندکی از نیروهای آمریکایی در آنجا حضور دارند. بیشتر نیروهای آمریکایی قبلا از این پایگاه در شهر نیامی، پایتخت نیجر خارج شده بودند.

آگهی

ورود مستشاران نظامی روسی به این کشور در غرب آفریقا حدود سه هفته پیش و در پی تصمیم نیجر مبنی بر خروج تمام نیروهای آمریکایی صورت گرفت. این فرمان به طور قابل توجهی بر تلاش‌های نظامی ایالات متحده در منطقه موسوم به «منطقه ساحل» تأثیر گذاشت، منطقه‌ای وسیع در پایین بیابان «صحرا» که در آن شاخه‌های مرتبط با القاعده و داعش فعال هستند.

پنتاگون اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از این کشور خارج خواهند شد اما جدول زمانی دقیقی برای آن ارائه نکرده است.

محل اقامت نیروهای روس در کنار سایرین

زمانی که نیروهای روسی ماه گذشته میلادی وارد نیجر شدند، مشخص نبود که در کجا اقامت دارند. یک مقام آمریکایی گفت که آنها اکنون در طرف دیگر پایگاه نیامی، معروف به (پایگاه هوایی ۱۰۱) قرار دارند و نزدیک نیروهای آمریکایی نیستند. این پایگاه در کنار فرودگاه بین‌المللی دیوری هامانی است، جایی که سایر نیروهای بین‌المللی – مانند آلمانی‌ها و ایتالیایی‌ها – نیز در آن ساکن هستند.

این مقام به شرط ناشناس ماندن درباره تحرکات این نیروها صحبت کرد. دقیقاً مشخص نیست که چه تعداد از نیروهای آمریکایی در پایگاه نیامی باقی مانده‌اند. حضور روسیه در این پایگاه در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین واشنگتن و مسکو بر سر حمایت مستمر ایالات متحده از ارتش اوکراین همچنان بالا است.

حدود ۱۰۰۰ سرباز آمریکایی هنوز در نیجر هستند، اما بخش اعظم آن‌ها به پایگاه هوایی ۲۰۱ در نزدیکی اغادیز در ۹۲۰ کیلومتری پایتخت نقل مکان کردند. این جابجایی اندکی پس از آن اتفاق افتاد که سربازان شورشی، رئیس جمهور منتخب این کشور را در ماه ژوئیه گذشته برکنار کردند و جای آن یک شورای نظامی مستقر شد.

با گذشت چند ماه از این کودتا، رهبران نظامی حاکم بر نیجراز نیروهای فرانسوی خواستند تا این کشور را ترک کنند. رهبران کودتای نیجر همچنین برای تامین امنیت به گروه مزدوران روسی واگنر متوسل شدند.

تلاش‌های واشنگتن برای بازیابی روابط با نیجر

واشنگتن در ماه اکتبر، رسما استیلای نظامیان در نیجر را به عنوان یک «کودتا» قلمداد کرد، موضوعی که باعث شد تا بلافاصله قوانین محدود کننده حمایت‌های نظامی و سایر کمک‌های بالقوه ایالات متحده به نیجر فعال گردد. از آن زمان، تلاش های دیپلماتیک برای بازگرداندن روابط با نیجر ناموفق بوده است.

واشنگتن تا همین اواخر، نیجر را شریک و متحد کلیدی خود در منطقه‌ موسوم به «کمربند کودتا» می‌دانست و میلیون‌ها دلار در پایگاه اغادیز سرمایه‌گذاری کرده بود که برای عملیات ضد تروریسم ایالات متحده در منطقه ساحل بسیار مهم بوده است. مضافا اینکه ایالات متحده از زمان آغاز عملیات خود در نیجر در سال ۲۰۱۳، تا کنون صدها میلیون دلار برای آموزش ارتش این کشور سرمایه گذاری کرده است.

حضور نیروهای نظامی ایالات متحده در چاد

پنتاگون همچنین اعلام کرده است که ایالات متحده قصد دارد اکثر همان ۱۰۰ نیرویی  که در کشور چاد در همسایگی نیجر دارد را نیز به محل دیگری منتقل کند. چاد همچنین در حال بررسی است که آیا توافقنامه امنیتی خود با ایالات متحده را حفظ کند یا خیر.

پَت رایدر، دبیر مطبوعاتی پنتاگون به خبرنگاران گفت که خروج نظامیان آمریکایی از کشور چاد «یک گام موقتی در چارچوب بررسی مداوم همکاری‌های امنیتی است که پس از انتخابات ریاست جمهوری چاد در روز ‌دوشنبه ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) از سر گرفته خواهد شد.»

source
سئو سایت

توسط jahankhabari