پس از برخورداری از گنبد آهنین که وظیفه‌اش محافظت اسرائيل از راکت‌ها و موشک‌های دشمنان این کشور است، حالا اسرائيل قصد دارد یک «گنبد سایبری» راه‌اندازی کند که هدفش مقابله با حملات آنلاین «خاموش و عمدتا نامرئی» به ویژه از جانب ایران است.

آگهی

آویرام اتزبا، رئیس بخش همکاری‌های بین‌المللی در مدیریت ملی سایبری اسرائیل در این خصوص به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «این یک جنگ خاموش است، جنگی که قابل مشاهده نیست.»

 در حالی که اسرائیل از زمان حمله هفتم اکتبر با حماس در غزه درگیر بوده، با افزایش قابل توجهی از حملات سایبری از سوی ایران و متحدانش نیز روبرو شده است.

او در ادامه می‌افزاید: «آنها سعی دارند هر چیزی را که می‌توانند هک کنند اما تاکنون موفق به ایجاد خسارت واقعی نشده‌اند. از زمان آغاز جنگ حدود ۸۰۰ حمله مهم خنثی شده است. از جمله اهداف این حملات سازمان‌های دولتی، ارتش و زیرساخت‌های غیرنظامی بوده‌اند.» 

مقام‌های اسرائيلی مدعی هستند که برخی از این حملات علیه بیمارستان‌های شهرهای مختلف این کشور صورت گرفته که در آنها اطلاعات بیماران به سرقت رفته و این حملات قابل دفع نبوده‌اند. 

اتزبا می‌گوید در حالی که اسرائیل قبلا دارای دفاع سایبری بوده، این طرح‌ها مدت‌ها بیشتر بر «تلاش‌های محلی و غیرمرتبط» متمرکز بوده و بنابراین، طی دو سال گذشته، این مدیریت برای ساختن یک سیستم متمرکز که به طور پیشگیرانه برای محافظت از کل فضای سایبری اسرائیل کار می‌کند، تلاش کرده است.

این مدیریت که در تل‌آویو مستقر است، تحت نظر نخست‌وزیر فعالیت می‌کند. هیچ اطلاعاتی در مورد کارکنان، بودجه یا منابع رایانه‌ای این پروژه فاش نشده است. 

اتزبا می‌گوید اسرائیل با متحدان متعددی از جمله ایالات متحده همکاری نزدیکی دارد و تلاش می‌کند با همکاری دوستانش که آنها هم با «تروریسم سایبری» رو به رو هستند، یک شبکه تشکیل دهند. به گفته او برای مبارزه با یک شبکه، به یک شبکه نیاز خواهد بود. 

«یک دشمن چشمگیر»

چاک فریلیچ، پژوهشگر مؤسسه مطالعات امنیت ملی وابسته به دانشگاه تل‌آویو، می‌گوید دشمن اصلی اسرائیل، ایران، در جنگ‌های آنلاین «دشمنی چشمگیر» است.

او در ادامه می‌افزاید: «حملات ایران با هدف خرابکاری و نابودی زیرساخت‌ها و همچنین جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی و انتشار اطلاعات غلط برای اهداف تبلیغاتی انجام می‌شود.»

پس از آنکه ایران برای اولین بار در ماه گذشته در تلافی حمله هوایی مرگبار اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، صدها موشک را مستقیما به سمت اسرائیل شلیک کرد، تنش‌های منطقه‌ای به شدت افزایش یافت. این رویداد شدیدترین تشدید تنش در طول سال‌ها جنگ سایه‌ای کشنده و حملات خرابکارانه بین اسرائیل و ایران بود.

فریلیچ در مطالعه‌ای که در فوریه منتشر شد، استدلال کرد که ایران پیشتر در جنگ سایبری کند پیش رفته بود اما دو رویداد کلیدی باعث شد تا دیدگاه مقام‌های جمهوری اسلامی در این خصوص تغییر کند. نخست چگونگی استفاده معترضان حکومت از اینترنت در جریان جنبش سبز سال ۱۳۸۸ که باعث شد تهران دسترسی کاربران به شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌هایی پوشش دهنده اعتراضات را قطع کند. دوم حمله سایبری پیچیده سپتامبر ۲۰۱۰ که در آن ویروس استاکس نت که از سوی اسرائیل و ایالات متحده طراحی شده بود به برنامه هسته‌ای ایران آسیب‌های جدی وارد کرد. 

فریلیچ می‌گوید این حمله «نشان‌دهنده‌ی آسیب‌پذیری شدید ایران و منجر به شوک ملی شدید شد».

او گفت از آن زمان، ایران تخصص قابل توجهی به دست آورده است تا به «یکی از فعال‌ترین کشورها در فضای سایبری» تبدیل شود.

نگرانی برای آینده

فریلیچ گفت در حالی که اسرائیل به عنوان یک قدرت سایبری بزرگ شناخته می‌شود، ایران به احتمال زیاد به پیشرفت خود در این عرصه ادامه خواهد داد.

این پژوهشگر به کمک روسیه و چین، و همچنین جمعیت بسیار بیشتر و تأکید بر آموزش سایبری برای دانش‌آموزان و سربازان ایرانی اشاره کرد و افزود که این روند یک نگرانی برای آینده است.

او گفت: «ما طی دو سال گذشته در حال توسعه یک گنبد سایبری در برابر حملات سایبری بوده‌ایم که مانند گنبد آهنین در برابر راکت‌ها عمل می‌کند. با گنبد سایبری، همه منابع به یک مخزن داده بزرگ تزریق می‌شوند که امکان مشاهده کل تصویر و برانگیختن پاسخ ملی به روشی جامع و هماهنگ را فراهم می‌کند.»

اتزبا گفت که سیستم اسرائیل دارای اسکنرهای مختلفی است که به طور مداوم «فضای سایبری اسرائیل را برای نقاط ضعف رصد می‌کند و ذینفعان را از راه‌های کاهش آنها مطلع می‌کند». قدرت سایبری اسرائیل بر همکاری نزدیک بین بخش‌های دولتی، خصوصی و دانشگاهی و همچنین هکرهای «کلاه سفید» اسرائیل که به شناسایی نقاط ضعف کمک می‌کنند، متکی است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

اتزبا می‌گوید: «ما همه دست در دست هم تلاش می‌کنیم که به این تهدیدات پاسخ دهیم.»

source
سئو سایت

توسط jahankhabari