همزمان با حملات سنگین روسیه به شرق و شمال شرقی اوکراین، کرملین از برکناری سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور خبر داد.

آگهی

براساس اطلاعیه پارلمان روسیه، پوتین در کابینه جدید خود آندری بلوسوف، معاون نخست‌وزیر در دولت پیشین روسیه را به جای شویگو معرفی کرده است.

شویگو متحد نزدیک و قدیمی پوتین که از سال ۲۰۱۲ وزیر دفاع روسیه بوده است، در کابینه جدید این کشور به عنوان دبیر شورای امنیت ملی روسیه منصوب و جایگزین نیکلای پاتروشف شده است.

آندری بلوسوف ۶۵ ساله که به‌عنوان وزیر دفاع جدید روسیه معرفی شده و باید از نمایندگان پارلمان روسیه رأی اعتماد بگیرد، یک اقتصاددان با تجربه کم در امور نظامی است.

شویگو، ۶۸ ساله هم که نقش مهمی در جنگ روسیه علیه اوکراین داشت درحالی وزیر دفاع روسیه شده بود که سابقه نظامی نداشت.

تغییر شویگو در حالی رخ داده است که پیشتر مقام‌های انتظامی روسیه از بازداشت تیمور ایوانف، معاون وزیر دفاع این کشور به ظن رشوه‌گیری در پروژه‌های ساخت و ساز نظامی خبر داده بودند.

انتصاب یک اقتصاددان در راس وزارت دفاع روسیه می‌تواند نشانه این باشد که پوتین می‌خواهد اقتصاد کشورش را با هزینه‌های نظامی روسیه به‌خصوص در جنگ جاری در اوکراین هم جهت کند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین با دفاع از تغییرات صورت گرفته در کابینه جدید روسیه، این تغییرات را برای اقتصاد کشورش حیاتی عنوان کرد.

پسکوف گفت: «کسی که بیشتر پذیرای نوآوری باشد در میدان نبرد پیروز خواهد شد.»

بلوسوف که سابقه وزارت توسعه اقتصادی روسیه را در کارنامه مدیریتی خود ثبت کرده، مدافع سرسخت پوتین است و از ضرورت «نوآوری» بیشتر در مدیریت روسیه دفاع می‌کند. او نقش مهمی در نظارت بر برنامه هواپیماهای بدون سرنشین روسیه داشته است.

اقتصاددانان روسیه تاکنون توانسته‌اند تا حد زیادی ثبات و رشد اقتصادی کشورشان را با وجود تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو تضمین کنند.

همزمان با مراسم تحلیف پوتین در روز سه‌شنبه، کل کابینه او استفعا دادند. پوتین روز سه‌شنبه برای پنجمین بار به عنوان رئیس جمهوری روسیه سوگند یاد کرد. او از سال ۲۰۰۰ در قدرت بوده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در کابینه جدید روسیه که پوتین به مجلس این کشور معرفی کرده، سرگئی لاوروف به عنوان وزیر امور خارجه روسیه ابقا شده است.

پوتین همچنین الکساندر بورتنیکوف، رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه و سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه را در سمت‌های خود ابقا کرده است.

پاتروشف، دبیر پیشین شورای امنیت ملی روسیه نیز قرار است در جایگاه دیگری که هنوز اعلام نشده است مشغول به کار شود.

source
سئو سایت

توسط jahankhabari