رهبران گروه راست افراطی «شهروندان رایش» روز سه شنبه به اتهام طرح‌ریزی برای کودتا در آلمان در دادگاه محاکمه می‌شوند. این دومین جلسه رسیدگی به اتهامات اعضای این گروه است، گروهی که خبر انهدام آن در اواخر سال ۲۰۲۲ کل آلمان را شوکه کرد.

آگهی

بر اساس اسناد دادگاه، این گروه قصد داشت فردی را که «شاهزاده هاینریش سیزدهم» خوانده می‌شود به عنوان رهبر موقت جدید آلمان منصوب کند. بیرگیت مالساک-وینکمان، قاضی و قانونگذار سابق حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان و چند افسر سابق ارتش آلمان نیز از اعضای این گروه بودند.

آن‌ها متهم به عضویت در یک سازمان تروریستی هستند که در ژوئیه ۲۰۲۱ با هدف کودتا علیه نظام حکومتی آلمان تاسیس شده است.

دادستان‌ها گفته‌اند که متهمان به برخی از «تئوری‌های توطئه» از جمله ایدئولوژی «شهروندان رایش» و «کیو اِنان» باور داشتند و معتقد بودند که دولت امروزی آلمان توسط یک «دولت پنهان» اداره می‌شود. طرفداران جنبش «شهروندان رایش» قانون اساسی آلمان پس از جنگ را رد می‌کنند و خواستار سرنگونی دولت شده‌اند. «کیو اِنان» نیز یک تئوری توطئه جهانی است که ریشه در ایالات متحده دارد.

هجوم به پارلمان و مذاکره با روسیه

به گفته دادستان، این گروه قصد داشت به ساختمان پارلمان در برلین حمله و قانون گذاران را بازداشت کنند. آن‌ها همچنین برنامه‌ریزی کرده بودند که پس از کودتا با روسیه، به عنوان یکی از متحدان پیروز جنگ جهانی دوم، وارد مذاکره شوند.

توطئه‌گران حدود ۵۰۰ هزار یورو بودجه داشتند و علاوه بر این به زرادخانه‌ای شامل ۳۸۰ اسلحه گرم و نزدیک به ۳۵۰ سلاح سرد، جلیقه‌های ضد گلوله و دستبند که می‌توانستند برای حمله از آن‌ها استفاده کنند، دسترسی داشتند.

دادستان‌های فدرال می‌گویند که اعضای این سازمان چندین فهرست از نام مقامات منطقه‌ای و محلی تهیه کرده بودند تا هنگام تصرف مناطق مورد استفاده قرار گیرند و براساس آن افراد را دستگیر کنند.

بر اساس اسناد دادگاه، این سازمان، در سال ۲۰۲۲ میلادی سعی کرده با مقامات روسیه تماس بگیرد تا حمایت روسیه از این طرح را جلب کند. اما مشخص نیست که پاسخ روسیه به آن‌ها چه بوده است.

بنا بر اعلام دادستان‌ها، یکی از متهمان این پرنده یک زن روس است که در این پرونده به حمایت از این سازمان تروریستی متهم شده است. گفته می‌شود او رابط میان این گروه و کنسولگری روسیه در لایپزیگ بوده و همچنین هاینریش را در جریان این دیدار همراهی کرده است.

جلسه امروز دومین جلسه از سه محاکمه‌ای است که برای این پرونده برنامه‌ریزی شده است. این پرنده در ابتدا ۲۷ متهم داشت اما در ماه‌های گذشته یکی از متهمان قبل از محاکمه در فرانکفورت فوت کرد.

محاکمه ۹ نفر از متهمان اواخر ماه آوریل در اشتوتگارت دادگاهی شدند، براساس اسناد دادگاه این ۹ نفر «بازوی نظامی» این توطئه بودند و وظیفه آن‌ها اجرای دستورات رهبران گروه بود.

دادگاه مونیخ در سومین محاکمه که در ۱۸ ژوئن آغاز می‌شود قرار است به اتهامات هشت متهم دیگر این پرونده رسیدگی کند.

راست افراطی

مدت‌ها قبل از بازداشت اعضای این گروه در دسامبر ۲۰۲۲، مقامات آلمانی هشدار داده بودند گسترش گروه‌های راست افراطی بزرگترین تهدید برای امنیت داخلی کشورشان محسوب می‌شود.

این تهدید با قتل یک سیاستمدار منطقه‌ای و تلاش برای حمله به کنیسه در سال ۲۰۱۹ برجسته شد. یک سال بعد، گروه‌های راست افراطی که در اعتراض به محدودیت‌های همه‌گیری کوید-۱۹ شرکت داشتند، تلاش کردند وارد ساختمان پارلمان در برلین شوند.

سال گذشته نیز پنج نفر در یک پرونده جداگانه به اتهام توطئه در کوبلنتس محاکمه شدند، دادستان‌ها می‌گویند این گروه که خود را میهن پرستان متحد می‌نامند قصد داشتند با راه‌اندازی یک کودتا وزیر بهداشت این کشور را بربایند.

اوایل امسال (میلادی) در پی برملا شدن نشست مخفیانه اعضای حزب دست راستی «آلترناتیو برای آلمان» و نئونازی‌ها به منظور بررسی راه‌هایی برای اخراج مهاجران اعتراضات گسترده‌ای را علیه ظهور راست افراطی به راه انداخت.

برخی از اعضای آلترناتیو برای آلمان در این نشست حضور داشتند. این حزب که در یک سال گذشته از حمایت قوی برخوردار بوده است، سعی کرد از این رویداد فاصله بگیرد و در عین حال گزارش آن را محکوم کرد.

source
سئو سایت

توسط jahankhabari