بیش از یک هفته از اعتراضات به اصلاحات قانون انتخابات در کالدونیای جدید، از قلمروهای فرادریایی فرانسه می‌گذرد. اعتراضاتی که تا کنون شش کشته برجای گذاشت. اکنون به گفته سخنگوی الیزه، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه به کالدونیای جدید سفر می‌کند.

آگهی

پریسکا تِوِنو، سخنگوی دولت فرانسه روز سه‌شنبه پس از جلسه کابینه این کشور اعلام کرد که امانوئل ماکرون با هدف «راه‌اندازی یک ماموریت» عازم کالدونیای جدید است. خانم تِوِنو در مورد چیستی این ماموریت سخنی به میان نیاورد.

این سخنگوی دولت افزود: «اولویت ما بازگشت نظم و آرامش است.»

او با اشاره به این که وضعیت در منطقه بهتر شده است گفت که هنوز به اتخاذ اقدامات بیشتری نیاز است.

ناآرامی‌ها در کالدونیای جدید بر اثر خشم بومیان «کاناک» بر سر اصلاحات انتخاباتی مورد مناقشه برانگیخته شد. بر پای تصمیم جدید برای اصلاح قانون اساسی که روز سه‌شنبه توسط قانونگذاران پاریس تصویب شد، ساکنان فرانسوی که به مدت ۱۰ سال در کالدونیای جدید زندگی کرده‌اند، اجازه خواهند داشت در انتخابات استانی کالدونیای جدید شرکت کنند. برخی از رهبران محلی بیم دارند که این اقدام رأی بومیان کاناک را کمرنگ کرده و آنها را در اقلیت قرار دهد. بومیان کاناک در حال حاضر ۴۰ درصد از جمعیت مجمع‌الجزایر کالدونیای جدید را تشکیل می‌دهند.

برخی از سیاستمداران فرانسوی از سیاستمداران کهنه‌کار خواسته‌اند تا به عنوان میانجی برای آرام ساختن این اعتراضات به میدان بیایند. اما خانم تِوِنو به این که آیا ماموریت آقای ماکرون در راستای همین درخواست است یا نه اشاره‌ای نکرد.

در پی اوج گرفتن این ناآرامی‌ها استرالیا و نیوزیلند در چند روز گذشته تخلیه شهروندان خود را از این مجمع‌الجزایر واقع در اقیانوس آرام آغاز کرده‌اند.

به گفته دولت محلی در پی لغو پرواز‌ها به کالدونیای جدید، در حال حاضر حدود سه هزار و ۲۰۰ نفر در انتظار ورود و یا خروج از این مجمع‌الجزایر هستند.

وینستون پیترز، وزیر خارجه نیوزیلند گفت: «نیوزیلندی‌ها چند روز چالش‌برانگیز را در کالدونیای جدید پشت سر گذاشته‌اند و بازگشت آن‌ها به خانه اولویت عاجل دولت است.»

به گزارش روزنامه نیوزیلند هرالد، هواپیمای نیروی دفاعی این کشور با فرود در فرودگاه کالدونیای جدید، ۵۰ شهروند نیوزیلند را به این کشور بازگردانده است.

پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا گفت که مجوز دو پرواز خروجی برای شهروندان این کشور که می‌خواهند از کالدونیای جدید خارج شوند، صادر شده است.

بنابر اعلام شورای عالی فرانسه در کالدونیای جدید، فرودگاه همچنان به روی پروازهای تجاری بسته است و قرار است نیروهای نظامی برای حفاظت از ساختمان‌های عمومی به منطقه اعزام شوند.

source
سئو سایت

توسط jahankhabari