گروه شورشیان حوثی در یمن، تحت حمایت ایران، اعلام کردند که ۶ کشتی را در سه دریای مختلف هدف حمله قرار داده‌اند. آن‌ها همچنین گفته‌اند یک پهپاد ام‌کیو-۹ آمریکایی را نیز ساقط کرده‌اند.

آگهی

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) گزارش‌ داده است که شبه‌نظامیان حوثی پنج موشک بالستیک ضد کشتی را در ۲۸ مه در دریای سرخ پرتاب کردند که سه فروند آن به کشتی فله‌بر یونانی «لاکس» حامل غلات با پرچم جزایر مارشال اصابت کرده است.

طبق گزارش‌ها به این کشتی آسیب جدی وارد نشده و «لاکس» که حامل غلات است به سفر خود ادامه می‌دهد.

شرکت امنیتی کشتی «ال‌اس‌اس- اس‌ای‌پی‌یو» (LSS-SAPU) اعلام کرد که علیرغم اصابت پنج موشک شلیک‌شده از نزدیکی بندر حدیده در سواحل یمن به این کشتی، خدمه آن که اتباع اوکراین، مصر و فیلیپین هستند در سلامت به سر می‌برند.

سخنگوی این شرکت با بیان اینکه مالک لااکس هیچ ارتباطی با اسرائیل یا ایالات متحده ندارد، گفت: «کشتی آسیب دیده است، [اما] آب وارد آن نمی‌شود، کج نشده و هیچ زخمی‌ای در آن وجود ندارد.»

این کشتی در تاریخ ۲۱ مه حدود ۶۰ هزار تن کنجاله سویا را در بندر جیهان ترکیه تخلیه کرده بود و اکنون به سمت بندر امام خمینی در ایران در حال حرکت است.

حوثی‌های یمن همزمان ادعا کرده‌اند که کشتی‌های «موریا» و «سیالدی» در دریای سرخ، «آلبا و «مرسک هارتفورد» در دریای عرب و «مینروا آنتونیا» در دریای مدیترانه را هدف حمله قرار داده‌اند.

اد هانلی، مدیر عملیات شرکت مرسک لاین مستقر در ایالات متحده، گفت کشتی کانتینری مرسک هارتفورد با پرچم آمریکا مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین یا موشکی قرار نگرفته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی با بیان اینکه «هیچ اتفاقی نیفتاده است»، اضافه کرد: «من نمی‌توانم درباره پنج کشتی دیگر صحبت کنم، اما هارتفورد خوب است».

همزمان سخنگوی گروه شورشیان حوثی در یک سخنرانی تلویزیونی ادعا کرد که این نیروها یک پهپاد «ام‌کیو-۹» (MQ-9) آمریکایی را در استان مأرب در جنوب شرقی یمن سرنگون کرده‌اند.

به گفته یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها، این پهپاد «ششمین پهپادی است که تاکنون سرنگون شده است».

پیش از این در ۲۱ مه حوثی‌ها یک پهپاد دیگر را بر فراز استان البیضاء در جنوب یمن سرنگون کرده بودند.

در تحولی دیگر خبرگزاری تسنیم در ایران، نزدیک به سپاه پاسداران، گفته است «موشک قدر»، اولین موشک بالستیک ضدکشتی ایران، در اختیار حوثی‌های یمن قرار گرفته است.

به گفته این خبرگزاری این موشک نسخه‌ای توسعه‌یافته از موشک زمین به زمین «تندر ۶۸» است که با افزودن یک جستجوگر اپتیکی تبدیل به یک «موشک ضد شناور» شده است.

تسنیم ادعا کرده است موشک «محیط» شورشیان حوثی، در واقع با الگوبرداری دقیق از همان موشک قدر طراحی شده است.

شبه‌نظامیان حوثی وابسته به ایران از ماه نوامبر حملات مکرر پهپادی و موشکی را در دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن انجام داده‌اند. این حملات خطوط کشتیرانی را مجبور به تغییر مسیر کرده به طوری که کشتی‌ها برای رساندن بار خود به اجبار باید با دور زدن آفریقای جنوبی به سفرهای طولانی‌تر و گران‌تر تن بدهند.

حوثی‌ها می‌گویند که هدف از حملات آنها به کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن، تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای پایان دادن به جنگ خود علیه حماس در غزه است.

source
سئو سایت

توسط jahankhabari