شرکت اوپن‌ای‌آی، مالک و مدیر پلاتفرم چت‌جی‌پی‌تی روز پنجشنبه ۳۰ مه در نخستین گزارش خود از چگونگی استفاده کارزار‌های نفوذ جمهوری اسلامی ایران، اسرائيل، چین و روسیه از هوش مصنوعی مولد این شرکت برای تولید ضد اطلاعات و دروغ‌پراکنی پرده برداشت.

آگهی

اوپن‌ای‌آی همچنین اعلام کرد که توانسته‌است این کارزار‌های ضد‌اطلاعات را مختل کند.

بنابر این گزارش مفصل ۳۹ صفحه‌ای، عوامل مخرب از مدل‌های هوش مصنوعی این شرکت برای تولید و انتشار محتوای پروپاگاندای نظام سیاسی متبوع خود در شبکه‌های اجتماعی و ترجمه محتوای تولیدی به زبان‌های مختلف استفاده کردند. این گزارش مدعی است که هیچ یک از کارزار‌ها موفق به جلب توجه و یا جذب گسترده مخاطبان نشدند.

جمهوری اسلامی ایران

بر اساس این گزارش، یک عملیات نفوذ ایرانی با نام «اتحادیه جهانی رسانه مجازی» (IUVM) از مدل‌های اوپن‌ای‌آی برای تولید و ترجمه مقالات بلند، تیتر خبرها و برچسب‌ها (Tag) در وبسایت خود استفاده کرده است.

اوپن ای‌آی در این گزارش گفته است شمار کمی از حساب‌های افراد مرتبط با «اتحادیه جهانی رسانه مجازی» را مسدود کرده است. این شرکت می‌گوید که «اتحادیه جهانی رسانه مجازی» از سال ۲۰۱۸ تحت نظر کاربران و نهاد‌های امنیتی بوده است و وبسایت پیشین این کارزار پیشتر توسط اف‌بی‌آی مسدود شده است.

رویترز نیز در روز ۲۹ مه در گزارشی درباره «اتحادیه جهانی رسانه مجازی» گفت که این عملیات نفوذ ایرانی از آن‌چه پیشتر شناسایی شده بود به صورت چشمگیری گسترده‌تر است و شبکه‌ای از وبسایت‌ها و کاربران ناشناس شبکه‌های اجتماعی به ۱۱ زبان مختلف را شامل می‌شود.

بر اساس گزارش اوپن‌ای‌آی این کارزار مخاطبان جهانی را با تمرکز بر مقالاتی به دو زبان انگلیسی و فرانسه هدف قرار می‌دهد. مقالات این کارزار به صورت معمولا روز پیش از انتشار در وبسایت آن تولید می‌شوند و به نظر می‌رسد که فرایند تولید و انتشار این مقالات خودکار است.

محتوای مقالات تولید شده از سوی این کارزار نفوذ عموما ضد آمریکایی و اسرائیلی و در ستایش فلسطینیان و «محور مقاومت» است.

با این حال اوپن‌ای‌آی می‌گوید که این کارزار در شبکه‌های اجتماعی و جذب مخاطب موفق نبوده است.

روسیه و چین

بنابر گزارش اوپن‌ای‌آی، روسیه دو عملیات نفوذ را شامل تولید و انتشار محتوا در انتقاد از ایالات متحده و اوکراین و کشورهای حوزه بالتیک با استفاده از ابزار این شرکت راه‌اندازی کرده است.

یکی از این عملیات از مدل اوپن‌ای‌آی برای رفع خطاهای کدنویسی و تولید یک ربات تلگرامی استفاده کرده است.

کارزار نفوذ چین متن‌هایی را به زبان‌های انگلیسی، چینی، ژاپنی و کره‌ای تولید می‌کرده است و عوامل این کارزار این متن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی «ایکس» و «میدیوم» منتشر می‌کردند.

اسرائیل

بر اساس گزارش اوپن‌ای‌آی، یکی از گسترده‌ترین کارزار‌ها مربوط به کارزار به کارگیری کاربران اسرائیلی برای انتشار محتوای ضد حماس، ضد قطر، حامی اسرائيل و ضد حزب مردم هند (بی‌جی‌پی) در سراسر اینترنت است.

به گزارش اوپن‌ای‌آی این شرکت، گروهی از کاربران مستقر در اسرائیل را که در جهت تولید و ویرایش محتوا برای یک عملیات نفوذ در شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام، وبسایت‌ها و یوتیوب به کار گرفته شده بودند را مسدود کرده است.

بنابر این گزارش این شبکه توسط یک موسسه اسرائیلی مدیریت کارزار‌های سیاسی به نام STOIC اداره می‌شد.

این عملیات با تولید محتوایی به زبان‌های انگلیسی و عبری مخاطبان را در کانادا، ایالات متحده و اسرائیل هدف قرار می‌داد. همچنین از اوایل ماه مه با تولید محتوایی به زبان انگلیسی سعی کرده است مخاطبان هندی را هم هدف قرار دهد. اوپن‌ای‌‌آی به شواهدی دست یافته که بر مبنای آن این عملیات در حال برنامه‌ریزی برای هدف‌ قرار دادن مخاطبان در برخی کشورهای آفریقایی نیز بوده است.

کاربران فعال در این عملیات از مدل‌های اوپن‌ای‌آی برای تولید مقالات وبسایت و همچنین اظهار نظر در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند و محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به ویژه، اینستاگرام، فیسبوک و ایکس به اشتراک می‌گذاشتند.

همچنین برخی کاربران در این عملیات از مدل‌های اوپن‌ای‌آی برای ایجاد شخصیت‌های خیالی و کاربران صوری در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده‌اند.

بنابر این گزارش بسیاری از کاربرانی که محتوای تولید شده در این عملیات را به اشتراک می‌گذارند از تصاویر تولید شده توسط نسخه‌های ابتدایی‌تر هوش مصنوعی به عنوان تصویر شخصیشان در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

آگهی

محتوای تولید شده در این کارزار عموما با درگیری اسرائیل و حماس در غزه مرتبط است و رابطه میان جامعه یهودی و مسلمان را هدف قرار می‌دهد.

ای کارزار همچنین به صورت گسترده به انتقاد از فعالیت‌های آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) می‌پردازد.

بخشی دیگر از این کارزار که بیشتر در کانادا و آمریکا فعال است، محتواهایی در انتقاد از اعتراضات دانشجویان حامی فلسطینیان در دانشگاه‌های ایالات متحده به تولید محتوی می‌پردازد و این دانشجویان را به «ترویج یهودستیزی و تروریسم» متهم می‌کند.

گزارش ۳۹ صفحه‌ای اوپن‌ای‌آی یکی از کامل‌ترین گزارش‌های امنیتی است که یک شرکت تولید و اداره‌کننده هوش مصنوعی تا به حال منتشر کرده است.

منابع بیشتر • Guardian, OpenAI Report

source
سئو سایت

توسط jahankhabari