جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس نقشه‌راه جدید ارائه شده از سوی اسرائیل برای برقراری آتش‌بس در غزه را «مثبت» ارزیابی کرد.

آگهی

این پیشنهاد که جزئیات آن جمعه شب از سوی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا رونمایی شد در صورت پذیرش از سوی جنبش حماس راه‌ را برای برقراری آتش‌بس، عقب‌نشینی نیروهای اسرائیل و آزادی گروگان‌ها باز خواهد کرد.

حماس در بیانیه‌ای ضمن استقبال از این طرح اعلام کرد که به آنچه در سخنرانی جو بایدن در ارتباط با برقراری آتش‌بس دائمی، مبادله اسرا، خروج نیروهای اسرائیلی و بازسازی غزه مطرح شد نگاه مثبت دارد.

جنبش اسلام‌گرای فلسطینی بدین تریب از تعامل با هر گونه پیشنهادی که متضمن خروج نیروهای اسرائیلی و برقراری آتش‌بس در غزه شود، خبر داد و برای پیش‌برد چنین طرحی اعلام آمادگی کرد.

مسئولان حماس در عین حال همواره تاکید کرده‌اند که دو شرط اصلی «آتش‌بس دائمی» و «خروج نیروهای اسرائيلی از غزه» را قابل مذاکره نمی‌دانند.

تاکید اسرائیل بر «حذف ظرفیت‌های نظامی حماس»

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای بدون اشاره به سخنرانی آقای بایدن اعلام کرد که دولت مصمم به بازگرداندن گروگان‌ها در اسرع وقت است و نخست وزیر به تیم مذاکره کننده اجازه داده است تا برای رسیدن به این هدف طرحی را ارائه کند

با این حال، در این بیانیه ضمن تاکید بر مشروط بودن پیشرفت طرح پیشنهادی برای آتش‌بس در غزه از مرحله‌‌ای به مرحله دیگر، تاکید شده است که جنگ تا زمان تحقق کلیه اهداف تعیین شده متوقف نخواهد شد.

در بیانیه دفتر نخست وزیری اسرائیل از «بازگشت همه گروگان‌ها» و «حذف ظرفیت‌های نظامی و تشکیلاتی حماس» به عنوان اهداف اصلی مد نظر یاد شده و آمده است که نقشه راه پیشنهادی «حفظ این اصول» را ممکن می‌سازد.

بایدن: زمان پایان یافتن جنگ فرا رسیده است

آقای بایدن طی نطقی در کاخ سفید از جنبش اسلام‌گرای فلسطینی خواست تا این طرح را که به گفته وی از طریق میانجی‌های قطری به حماس ارائه شده است، بپذیرد.

مرحله نخست این طرح به گفته رئیس جمهوری ایالات متحده شامل برقراری آتش بس کامل به همراه خروج نیروهای اسرائیلی از «مناطق مسکونی غزه» برای مدت شش هفته پیش‌بینی شده است.

جو بایدن ضمن رونمایی از این طرح پیشنهادی برای برقراری آتش‌بس در غزه اعلام کرد که «زمان پایان یافتن این جنگ فرا رسیده است.»

رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه نمی‌توان چنین فرصتی را برای برقراری آتش‌بس و توقف جنگ در غزه از دست داد یادآور شد که حصول این توافق راه را بر تبادل گروگان‌ها و اسرای فلسطینی خواهد گشود.”

وی تصریح کرد که پایان جنگ با آزادی برخی از گروگان‌های اسرائیلی ربوده شده در حمله خونین هفت اکتبر حماس علیه اسرائیل، به ویژه زنان و بیماران و تبادل آنها با اسرای فلسطینی همراه خواهد بود.

جو بایدن با یادآوری این نکته که «مرحله بعدی این طرح شامل آزادی همه گروگان‌های تحت اسارت در غزه است»، افزود: اگر حماس به تعهدات خود عمل کند، این آتش‌بس موقت می‌تواند «دائمی» شود.

بازسازی غزه، منطقه‌ای پرازدحام و محاصره شده از سرزمین‌های فلسطینی که در طول بیش از هفت ماه جنگ خونین به ویرانه‌ای تبدیل شده، مرحله سوم این طرح را تشکیل می‌دهد.

تابش نور امید

این تحولات واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به همراه داشته و نور امیدی را در دل بسیاری از چهره‌های بین‌المللی برای امکان توقف جنگی مرگبار و ویران‌گر تابانده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از اسرائیل و حماس خواست تا از این فرصت که به گفته وی زمینه‌ساز تحقق «صلحی پایدار در خاورمیانه» خواهد بود، استفاده کنند.

اورزولا فُن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، پیشنهاد تازه آتش‌بس اسرائیل را «واقع بینانه» خواند و از آن به عنوان «فرصتی واقعی برای حرکت به سوی پایان دادن به جنگ و رنج غیرنظامیان در غزه» یاد کرد.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان این پیشنهاد را «نور امید» و احتمالاً راهی برای خروج از مناقشه توصیف کرد.

آگهی

آنتونی بلینکن، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا روز جمعه جزئیات نقشه راه جدید رونمایی شده از سوی جو بایدن برای برقراری آتش‌بس در غزه را در تماس‌هایی جداگانه با همتایان خود در اردن، عربستان سعودی و ترکیه در میان گذاشت.

انجمن خانواده‌های افراد به گروگان‌گرفته شده از سوی حماس در حمله مرگبار هفت اکتبر نیز اعلام کرد: «نمی‌توانیم اجازه دهیم این فرصت از دست برود.»

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

source
سئو سایت

توسط jahankhabari