رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آغاز نشست دوره‌ای شورای حکام این آژانس در خصوص احتمال تغییر سیاست ایران در قبال موضوع سلاح‌های هسته‌ای خود هشدار داد.

آگهی

او روز دوشنبه ۳ ژوئن خطاب به دیپلمات‌های حاضر در نشست شورای حکام گفت که اظهارات علنی بیشتر در ایران در مورد توانمندی فنی برای تولید سلاح هسته‌ای و تغییرات احتمالی در دکترین هسته‌ای این کشور بر نگرانی او نسبت به درستی و کامل بودن بیانیه‌های ایران در قبال پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزوده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه ایران بیش از سه سال است که تعهداتش را بر اساس پروتکل الحاقی متوقف کرده است، گفت این آژانس در این سه سال نتوانسته است به اطلاعات تکمیلی در ایران دسترسی داشته باشد.

بنا به گفته آقای گروسی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تداوم کسب اطلاع درباره تولید و موجودی سانتریفوژها، روتورها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم ایران را از دست داده است.

او در ادامه با تأکید بر اینکه ایران توضیحات فنی معتبری در مورد وجود ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در سایت‌های «ورامین» و «تورقوزآباد» ارائه نکرده است، گفت که این کشور همچنین آژانس را از محل‌های کنونی مواد هسته‌ای و تجهیزات آلوده به ذرات اورانیوم آگاه نکرده است.

همزمان با آغاز نشست شورای حکام، فرانسه، آلمان و بریتانیا با وجود مخالفت آمریکا قصد دارند در این نشست که تا روز جمعه ادامه خواهد داشت، ایران را به دلیل «عدم همکاری» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محکوم کنند.

بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران تنها کشور غیرهسته‌ای است که اورانیوم را تا سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی کرده و همچنان به انباشت ذخایر اورانیوم ادامه می‌دهد.

این آستانه که به سطح غنی‌سازی ۹۰ درصدی مورد نیاز برای ساخت سلاح اتمی نزدیک است، بسیار بالاتر از حداکثر غنای ۳.۶۷ درصدی است که در نیروگاه‌های هسته‌ای استفاده می‌شود.

تهران اگرچه بارها تأکید کرده است که هیچ قصدی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارد اما کشورهای قدرتمند غربی اعلام کرده‌اند گسترش سریه برنامه هسته‌ای ایران، توجیه غیرنظامی معتبری ندارد.

دیپلمات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفتند که ارائه درخواست سه کشور قدرتمند اروپایی برای تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در نشست وین به دلیل «فوریت برای واکنش به وخامت اوضاع» انجام شده است.

فرانسه، آلمان و بریتانیا هفته گذشته با توزیع پیش‌نویس قطعنامه‌ای میان اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستند یک گزارش جامع درباره آخرین فعالیت‌های هسته‌ای ایران تهیه کند.

این سه قدرت اروپایی در آخرین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه مارس تصمیم گرفتند به دلیل عدم حمایت آمریکا از برنامه‌های خود برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران چشم‌پوشی کنند.

آمریکا اگرچه انکار می‌کند که مانع از تلاش‌های کشورهای اروپایی برای پاسخگویی به تهران می‌شود، اما واشنگتن نگران است که محکومیت ایران ممکن است تنش‌ها در خاورمیانه را پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر تشدید کند.

همکاری بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته به شدت کاهش یافته، زیرا این آژانس در تلاش است تا تضمین‌های لازم برای صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را به دست آورد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دیپلمات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفتند که حفظ سیاست فعلی انفعال در بحبوحه تشدید تنش بر سر ایران دیگر قابل تحمل نیست و موضع آمریکا در برابر صدور قطعنامه علیه ایران ممکن است قبل از رای‌گیری برنامه‌ریزی شده برای اواخر این هفته تغییر کند.

در همین زمینه، میخائیل اولیانوف، فرستاده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یک‌شنبه در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت که نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «احتمالاً به یک جلسه آشفته» تبدیل خواهد شد.

اولیانوف در ادامه ابراز امیدواری کرد که «قطعنامه‌ای ضد ایرانی» ارائه نشود، زیرا خطر «وخیم‌تر کردن جدی وضعیت» را در پی دارد.

source
سئو سایت

توسط jahankhabari