لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز شنبه طی سخنانی در سنگاپور گفت که ایالات متحده «تنها زمانی امن خواهد بود که امنیت در آسیا برقرار باشد.»

آگهی

وزیر دفاع ایالات متحده در ادامه تاکید کرد که منطقه آسیا و اقیانوسیه همچنان برای واشنگتن یک «اولویت» محسوب می‌شود.

این سخنان یک روز پس از معدود ملاقات‌های لوید آستین با همتای چینی خود، دنگ جون ایراد شد که پس از هجده ماه برای نخستین بار در سنگاپور شکل گرفته بود.

نشست وزیران دفاع ایالات متحده و چین که پکن برغم برخی اختلافات آنرا «سازنده» خواند حول محور تایوان، درگیری‌های اوکراین و جنگ در غزه متمرکز بود.

لوید آستین که روز شنبه در جریان یک کنفرانس امنیتی در «شانگری-لا» سخن می‌گفت، تصریح کرد: «آمریکا تنها زمانی می‌تواند امنیت داشته باشد که آسیا امن باشد و به همین دلیل است که ایالات متحده مدت‌ها حضور خود را در این منطقه حفظ کرده است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کنفرانس امنیتی «شانگری-لا» یک همایش دفاعی سالانه است که به معیاری برای سنجش روابط چین و آمریکا تبدیل شده است.

وزیر دفاع آمریکا، در این کنفرانس از «دوران جدید امنیت» در منطقه آسیا-پاسیفیک تمجید کرد، چرا که واشنگتن در حال تقویت شبکه متحدان خود در این منطقه برای مقابله با قدرت نظامی و نفوذ رو به رشد چین است.

ایالات متحده از ژاپن تا استرالیا، روابط دفاعی خود را در سراسر منطقه عمیق‌تر کرده است، تمرینات نظامی مشترک را افزایش داده و به طور منظم کشتی‌های جنگی و جت‌های جنگنده را در تنگه تایوان و دریای چین جنوبی مستقر کرده است؛ اقداماتی که خشم پکن را برانگیخته است.

ژنرال جینگ جیانفنگ، یک نظامی ارشد چینی در پاسخ به اظهارات آستین، ایالات متحده را به تلاش برای ساختن «نسخه آسیایی-اقیانوسیه ناتو» متهم کرد و این ابرقدرت را «بزرگترین چالش برای صلح و ثبات منطقه» خواند.

لوید آستین: همگرایی در منطقه آسیا-پاسیفیک نقطه مقابل قلدری است

لوید آستین اما معتقد است که در سه سال گذشته، «همگرایی جدیدی در تقریباً تمام جنبه‌های امنیتی» در آسیا-پاسیفیک شکل گرفته است، جایی که درک مشترکی از «قدرت مشارکت» وجود دارد.

آستین در همایش «گفتگوی شانگری-لا» در سنگاپور تصریح کرد: «این همگرایی جدید در حال ایجاد یک شبکه قوی‌تر، انعطاف‌پذیرتر و توانمندتر از مشارکت‌ها است که دوره‌ جدیدی از امنیت را در منطقه هند-اقیانوسیه تبیین می‌کند.»

با این حال، آستین در کنایه‌ای آشکار به چین که لفاظی‌های نظامی خود را در مورد تایوان افزایش داده و در پیگیری ادعاهایش در دریای چین جنوبی جسورتر شده است، گفت: «این به تحمیل اراده و اجبار یا قلدری یک کشور ارتباطی ندارد.»

وی افزود: «این همگرایی جدید درباره کنار هم آمدن است، نه جدا شدن؛ رویکردی که به انتخاب‌های آزاد کشورهای مستقل مرتبط می‌شود.»

«تلفن بزنی جواب می‌دهم»

گفتگوی شانگری-لا، یک همایش مهم امنیتی با حضور مقامات دفاعی از سراسر جهان که امسال یک هفته پس از برگزاری رزمایش‌های نظامی چین در اطراف تایوان و هشدار پکن درباره جنگ بر سر این جزیره مورد حمایت آمریکا برگزار شده است. پس از روی کار آمدن رئیس‌جمهور لای چینگ ته، که پکن او را یک «تجزیه‌طلب خطرناک» توصیف کرده، برگزار می‌شود.

تایوان یکی از چالش‌برانگیزترین اختلافات در روابط میان آمریکا و چین محسوب می‌شود؛ پکن رئیس جمهوری جدید این جزیره خودمختار را که حمایت واشنگتن را به همراه دارد یک «تجزیه‌طلب خطرناک» توصیف کرده است.

چین پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در سال ۲۰۲۲، ارتباطات نظامی با ایالات متحده را قطع کرد.

تنش‌ها بین واشنگتن و پکن پیش‌تر با مسائلی از جمله ساقط شدت یک بالن جاسوسی چینی بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، دیدار بین تسای اینگ ون، رئیس جمهور وقت تایوان و کوین مک‌کارتی، جانشین پلوسی، و کمک نظامی آمریکا به تایپه تشدید شده بود.

دیدار روز جمعه میان وزرای دفاع ایالات متحده و چین، امید‌ها نسبت به ادامه گفتگو و ارتباطات نظامی میان دو کشور را که می‌تواند به جلوگیری از غیرقابل کنترل شدن برخی مسائل بحران‌زا کمک کند، افزایش داده است.

لوید آستین در بخش دیگری از سخنان خود در همایش «گفتگوی شانگری-لا» گفت که ایالات متحده و چین در «ماه‌های آینده» ارتباطات نظامی خود را از سر خواهند گرفت؛ این در حالیست که پکن از روابط امنیتی «ثبات‌بخش» بین دو کشور استقبال کرده است.

آگهی

وزیر دفاع ایالات متحده همچنین یاد‌وآور شد: «به دنگ (وزیر دفاع چین) گفتم که اگر در مورد موضوعی فوری به من زنگ بزند، پاسخ خواهم داد و مطمئناً امیدوارم او هم همین کار را بکند.»

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

source
سئو سایت

توسط jahankhabari