گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۳ ژوئن (۱۴ خرداد) از همه کشورها خواستند که برای تضمین صلح در خاورمیانه، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

آگهی

فراخوان برای به رسمیت شناختن فلسطین از سوی همه کشورها، کمتر از یک هفته پس از به رسمیت شناختن رسمی کشور فلسطین توسط اسپانیا، ایرلند و نروژ صورت گرفت.

این موضوع خشم اسرائیل را برانگیخته است، چرا که اسرائیلی‌ها پس از نزدیک به هشت ماه از آغاز جنگ در غزه خود را به طور فزاینده‌ای در جهان منزوی می‌پندارند.

این کارشناسان، از جمله گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های فلسطینی، به رسمیت شناختن کشور فلسطین را مصداق تایید حقوق مردم فلسطینی و مبارزه آن‌ها برای داشتن آزادی و استقلال دانستند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

این کارشناسان در فراخوان خود آورده‌اند که: «این موضوع، پیش شرط صلح پایدار در فلسطین و کل خاورمیانه است که با اعلام فوری آتش‌بس در غزه و عدم تهاجم نظامی بیشتر به رفح آغاز می‌شود.»

در این فراخوان آمده است که «راه حل استقرار دو کشور [اسرائیل و فلسطین]، تنها راه مورد توافق بین‌المللی برای صلح و امنیت برای فلسطین و اسرائیل و راهی برای خروج از چرخه‌های خشونت و خشم از نسلی به نسل دیگر است.»

آنها همچنین از برخی دولت‌ها خواستند تا «از تهدید و حمله علیه دیوان کیفری بین‌المللی و دیوان بین‌المللی دادگستری خودداری کنند» و تأکید کردند که این مراجع قضایی باید بدون مداخله خارجی برای حمایت از عدالت جهانی و پاسخ‌گویی برای همه قربانیان عمل کنند.

وزارت امور خارجه اسرائیل فعلا به این درخواست واکنشی نشان نداده است.

اولین برآورد از شدت تخریب‌ها در نوار غزه

بر اساس تحلیل‌های سازمان ملل از تصاویر ماهواره‌ای، حدود ۵۵ درصد از تمام سازه‌های ساختمانی در نوار غزه از زمان وقوع جنگ در هشت ماه پیش، تخریب شده یا آسیب دیده‌اند.

آژانس تحلیل ماهواره‌ای سازمان ملل در پلتفورم اجتماعی ایکس اعلام کرد که بر اساس تجزیه و تحلیل آن‌ها، بیش از ۱۳۷ هزار ساختمان در نوار غزه تحت تأثیر جنگ آسیب دیده‌اند.

این تخمین بر اساس تصویر ماهواره‌ای سوم ماه مه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) و مقایسه آن با تصاویر گرفته شده در ماه مه یک سال قبل، سپتامبر گذشته، و ۱۵ اکتبر (۲۵ مهر ۱۴۰۲) انجام شده است.

این آژانس در بیانیه ای اعلام کرد: «طبق تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، ۳۶ هزار و ۵۹۱ سازه تخریب شده شناسایی شده است.»

علاوه بر این، این سازمان اعلام کرد که «۱۶ هزار ۵۱۳ سازه به شدت آسیب دیده، بیش از ۴۷ هزار سازه با آسیب متوسط ​​و نزدیک به ۳۷ هزار سازه احتمالاً آسیب دیده است.»

 اقدام اسپانیا، ایرلند و نروژ در به رسمیت شناختن کشور فلسطین به منظور تسریع تلاش‌ها برای تضمین آتش‌بس در جنگ اسرائیل با حماس در نوار غزه انجام شد.

این سه کشور ابراز امیدواری کردند که تصمیم آنها بتواند سایر کشورهای اتحادیه اروپا را به پیروی از آن‌ها ترغیب کند. با این وجود، پارلمان دانمارک پیشنهاد به رسمیت شناختن کشور فلسطین را رد کرد.

اسرائیل بارها اقدامات برای به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی را محکوم کرده و گفته است که این اقدامات باعث می‌شود تا گروه فلسطینی حماس که رهبری حمله مرگبار هفتم اکتبر به اسرائیل را بر عهده داشت، تقویت شود.

به گفته مقامات بهداشتی غزه، حمله اسرائیل در نوار غزه منجر به کشته شدن بیش از ۳۶ هزار فلسطینی شده است. از آن طرف، اسرائیل نیز می‌گوید که عملیات موسوم به طوفان الاقصی در تاریخ هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، بدترین حمله در تاریخ ۷۵ ساله اسرائیل بوده است که بر اثر آن ۱۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۵۰ نفر توسط حماس و جهاد اسلامی به گروگان گرفته شده‌اند.

source
سئو سایت

توسط jahankhabari