یک مؤسسه مطالعاتی اسرائیل که در زمینه چالش‌های امنیتی این کشور تحقیق می‌کند، در تازه‌ترین گزارش خود نوشت که حملات حزب‌ الله لبنان علیه اسرائیل در ماه مه ۲۰۲۴ به بالاترین حد خود از اکتبر ۲۰۲۳ رسید.

آگهی

بر اساس داده‌های مرکز تحقیقات و آموزش آلما، گروه حزب‌ الله در ماه مه سال میلادی جاری ۳۲۵ حمله علیه اسرائیل انجام داده که میانگین آن ۱۰ حمله در روز بوده است. این در حالی است که مجموع حملات این گروه در ماه آوریل ۲۳۸ حمله با میانگین ۷.۸ حمله در روز بود.

تحلیل تسلیحات مورد استفاده گروه حزب ‌الله نیز نشان می‌دهد که تعداد استفاده از موشک‌های ضد تانک و پهپاد در ماه مه نسبت به آوریل ۲۰۲۴ دو برابر شده است.

 حزب الله در ماه‌های اخیر حملات پهپادی خود را افزایش داده است و طی هفته گذشته از پهپادها برای هدف قرار دادن مناطق نهاریا و جولان استفاده کرده است. 

براساس داده‌های موسسه آلما طی چهار ماه گذشته تعداد حملات پهپادهایی حزب‌الله علیه اسرائیل بیش از دوازده برابر افزایش یافته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۸۵ پهپاد در ماه مه، ۴۲ پهپاد ماه آوریل، ۲۴ پهپاد ماه مارس و ۷ پهپاد در فوریه ۲۰۲۴ به خاک اسرائیل نفوذ کرده است.

به گفته این موسسه «حزب‌الله با آغاز حملات خود از ۸ اکتبر ۲۰۲۳ تا ۳۱ مه ۲۰۲۴ حدود ۱۹۵۴ حمله در مرز شمالی اسرائیل انجام داده است. ۴۶ درصد از این حملات علیه زیرساخت‌ها و مناطق غیرنظامی بوده است».

به نظر می‌رسد حزب الله تحت حمایت ایران قصد دارد که دامنه و نوع حملات خود را گسترش دهد. با شروع ماه ژوئن، این گروه حملات خود را افزایش داد به طوری که طی چند روز گذشته بخش‌هایی از مناطق ساحل اسرائیل را با پهپاد مورد حمله قرار داد. این حملات موجب آتش سوزی‌های گسترده‌ای در نزدیکی کریات شمونا شد.

موسسه آلما همچنین خاطرنشان کرد که «حزب‌الله ده‌ها موشک گراد به سمت شهر کاتزرین پرتاب کرد که باعث آتش‌سوزی در اطراف شهر شد. حزب‌الله مدعی شد که  این حملات را در پاسخ به حمله ارتش اسرائیل در بقاع انجام داده و در این حملات یکی از پایگاه‌های نظامی را هدف قرار داده‌‌اند».

شواهد نشان می‌دهد که ارتش اسرائیل این حملات را بی‌پاسخ نمی‌گذارد البته بعید است که حزب الله این موضوع را در چارچوب محاسبات تشدید تنش‌ها در نظر نگرفته باشد. 

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه با تمجید از حزب‌الله،  اسرائیل را شکست‌خورده از گروه‌های مورد حمایت ایران توصیف کرد و گفت: «ارتشی که زمانی ادعا می‌کرد یکی از قوی‌ترین ارتش‌های جهان است، در جنوب و شمال از گروه‌های حماس و حزب‌الله شکست خورده است».

او در ادامه افزود: «عملیات سیل الاقصی برنامه جامع رژیم صهیونیستی برای تسلط بر سیاست و اقتصاد کل منطقه غرب آسیا را مختل کرد و امیدی نیست که آنها بتوانند این طرح را احیا کنند».

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران در حال هماهنگ کردن حملات بیشتر علیه اسرائیل است. همزمان با تشدید حزب الله، حماس نیز در غزه به حملات فرسایشی علیه ارتش اسرائیل، ادامه می‌دهد. انتظار می‌رد تنش‌ها در تابستان در این منطقه افزایش یابد. 

source
سئو سایت

توسط jahankhabari