بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، آتش بس دائمی در غزه را تا زمان تحقق شرایطی که کشورش از مدت‌ها پیش بر آن تاکید کرده غیرقابل طرح می‌داند.

آگهی

به نظر می‌رسد این موضع دولت اسرائیل توافق پیشنهادی آتش‌بس در غزه را که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده پیش‌تر از آن رونمایی کرده و بنا به آخرین گزارش‌ها، جزئیات آن از طریق میانجی‌های مصری در اختیار حماس قرار گرفته، متزلزل کند.

این در حالی است که توافق پیشنهادی تازه ارائه شده از سوی تل‌آویو پیش‌تر مورد استقبال حماس و برخی نهاد‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل و اتحادیه اروپا قرار گرفته و انجمن خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی نیز خواهان استفاده از فرصت فراهم شده برای آزادی عزیزانشان شده بودند.

در همین راستا، هزاران نفر روز شنبه در تل آویو تجمع کردند تا از دولت اسرائیل بخواهند زمینه به نتیجه رسیدن توافق تازه برای آزادی گروگان‌ها را فراهم کند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، برخی از معترضان پس از درگیری میان پلیس و تظاهرکنندگانی که خواستار استعفای دولت اسرائيل بودند، دستگیر و بازداشت شدند.

تظاهرکنندگان اسرائیلی در تل‌آویو همچنین خواستار برگزاری انتخابات جدید و برکناری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور شدند.

آقای نتانیاهو روز شنبه آتش بس دائمی در غزه را تا زمانی که به گفته او شرایط قبلی اسرائیل برای پایان دادن به جنگ آورده نشود، «غیر مطرح» خواند.

نخست وزیر اسرائيل پیش‌تر دو شرط اصلی «حذف ظرفیت نظامی و تشکیلاتی حماس» و نیز «آزادی کلیه گروگان‌ها» را برای پایان دادن به جنگ ضروری قلمداد کرده بود.

مرحله نخست طرح آتش‌بسی که جو بایدن جزئیات آن را رونمایی کرده بود برقراری آتش بس کامل به همراه خروج نیروهای اسرائیلی از «مناطق مسکونی غزه» برای مدت شش هفته را شامل می‌شود.

مرحله بعدی این طرح شامل آزادی همه گروگان‌های تحت اسارت در غزه است؛ بازسازی غزه، منطقه‌ای پرازدحام و محاصره شده از سرزمین‌های فلسطینی که در طول بیش از هفت ماه جنگ خونین به ویرانه‌ای تبدیل شده نیز مرحله سوم این طرح را تشکیل می‌دهد.

حماس با انتشار بیانیه‌ای به این توافق واکنش نشان داد و اعلام کرد که آماده است با هر پیشنهادی مبنی بر پایان دائمی درگیری‌ها «به شیوه‌ای سازنده» تعامل کند.

این در حالی است که اظهارات نتانیاهو در روز شنبه نشان داد که با توجه شروط مطرح از سوی حماس، توافق یاد شده ممکن است قبل از هر پیشرفتی خیلی زود به پایان خود نزدیک شود.

مسئولان حماس همواره تاکید کرده‌اند که دو شرط اصلی «آتش‌بس دائمی» و «خروج نیروهای اسرائيلی از غزه» را قابل مذاکره نمی‌دانند.

قطر، مصر و ایالات متحده در بیانیه مشترکی از حماس و اسرائیل خواسته‌اند تا توافقی را که اصول و جزئیات آن روز جمعه از سوی جو بایدن تشریح شد، نهایی کنند.

در همین حال، اسرائیل روز شنبه حملات خود به منطقه محاصره شده از سرزمین‌های فلسطینی را ادامه داد و دود ناشی از انفجارهایی در رفح در پی حملات پراکنده به این بخش جنوبی از نوار غزه که به پناهگاهی برای آوارگان تبدیل شده است، به هوا برخاست.

سازمان ملل تخمین می‌زند که حدود ۹۰۰ هزار آواره فلسطینی تاکنون به دلیل حملات اسرائيل به رفح، از این بخش به سوی مناطق‌ امن‌تر در سایر نقاط باریکه غزه گریخته‌اند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

source
سئو سایت

توسط jahankhabari