دانشمنان می‌گویند پس از چندین دهه تلاش برای تولید داروهای ضد بارداری برای مردان، آزمایش‌های بالینی یک داروی جدید نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داده است.

آگهی

این محصول ژل‌مانند که به شکل پماد موضعی مصرف می‌شود، حاوی تستوسترون و یک هورمون مصنوعی به نام نستورون است که تولید اسپرم را کاهش می‌دهد.

محققان می‌گویند در آزمایش بالینی فاز ۲ این دارو، ۲۲۲ مرد ۱۸ تا ۵۰ ساله شرکت داشتند. داوطلبان روزانه هر کدام ۵ میلی‌لیتر از ژل (حدود یک قاشق چایخوری) را به هر یک از سر‌شانه‌های خود می‌مالیدند.

شرکت‌کنندگان در این آزمایش، که متعهد شده بودند دستکم یک بار در ماه با شریک زندگی خود رابطه جنسی داشته باشند، برای مدت یک سال تحت نظر پژوهشگران قرار گرفتند.

نتایج این کارآزمایی بالینی نشان داد پس از ۱۲ هفته استفاده از ژل در هر روز، ۸۶ درصد از شرکت‌کنندگان توانستند تولید اسپرم را در بدن خود سرکوب کنند. به این معنی که در مایع منی خود تنها تا ۱ میلیون اسپرم داشتند.

این تعداد، میزانی است که محققان آن را برای پیشگیری از بارداری موثر می‌دانند. تعداد طبیعی اسپرم بدون پیشگیری از بارداری می‌تواند از ۱۵ میلیون تا ۲۰۰ میلیون در میلی‌لیتر متغیر باشد.

دیانا بلیت، رئیس برنامه توسعه پیشگیری از بارداری سازمان ملی سلامت آمریکا، می‌گوید یافته‌های اولیه نشان داد که این ابزار پیشگیری از بارداری سریع‌تر از حد انتظار عمل می‌کند.

خانم بلیت در خصوص یافته‌های جدید گفت: «زمان‌بندی سریع‌تر از حد انتظار برای سرکوب اسپرم نشانه‌ای دلگرم‌کننده است، به‌ویژه از آنجایی که تلاش‌های گذشته برای رسیدن به این سطوح اسپرم طولانی‌تر بوده است.»

وی اضافه کرد استفاده از تستوسترون و نستورون در این ژل باعث سرعت عمل آن شده است.

نستورون نوعی هورمون مصنوعی به نام پروژستین است که قبلاً در حلقه ضد بارداری واژینال استفاده می‌شد. ترکیب نستورون و تستوسترون در ژل جدید به این معنی است که تولید اسپرم در مردان متوقف می‌شود، بدون اینکه بر میل جنسی آنها تأثیر بگذارد یا عوارض جانبی دیگری ایجاد کند.

نتایج کارآزمایی بالینی داروی جدید روز یکشنبه در کنفرانس انجمن غدد درون‌ریز در بوستون آمریکا ارائه شده است.

همزمان یک شرکت تجهیزات پزشکی به نام «کنترالین» در شارلوتسویل ویرجینیا در حال توسعه یک روش غیر هورمونی کنترل بارداری مردانه است که شامل تزریق ژل به مجرای دِفِران (لوله‌های منتقل‌کننده اسپرم از بیضه‌ها) می‌شود.

مسئولان این شرکت گفته‌اند داروی تولیدی‌شان منجر به کاهش ۹۹.۸ تا ۱۰۰ درصدی اسپرم‌های متحرک طی ۳۰ روز بعد از عمل شده است. کونترالین امیدوار است در سال ۲۰۲۷ تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کند.

نتایج نظرسنجی‌ها در آمریکا نشان می‌دهد مردان نسبت به استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری ویژه خود راغب هستند. بر اساس یک نظرسنجی که در سال ۲۰۲۳ که در نشریه علمی «پیشگیری از بارداری» منتشر شد، سه چهارم از ۲۰۶۶ مرد پاسخ‌دهنده گفته بودند که مایل به استفاده از داروهای ضد بارداری جدید هستند.

برخلاف وازکتومی، هر یک از روش‌های جدید پیشگیری از بارداری برگشت‌پذیر است بنابراین مردان می‌توانند استفاده از آنها را متوقف کنند و از نو توانایی برای بچه‌دار شدن را به دست آورند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

چرا تولید داروهای کنترل بارداری مردانه اینقدر طول کشیده است؟

دهه‌هاست که تلاش‌ها برای تولید داروی ضدبارداری مردانه در مراحل اولیه شکست خورده و تا کنون هیچ دارویی نتوانسته است به بازار عرضه شود. تا کنون فقط تعداد انگشت‌شماری از این داروها در کارآزمایی‌های بالینی انسانی پیشرفت کرده‌اند.

به گفته محققان یک دلیل عمده این است که بودجه یا سرمایه‌گذاری مالی کافی برای تکمیل آزمایشات انسانی پیشرفته و گران قیمت وجود نداشته است.

دانیل جانستون، رئیس واحد تحقیقات پیشگیری از بارداری در مؤسسه ملی سلامت آمریکا، در این باره می‌گوید: «ما ۵۰ سال است که برای پیشگیری از بارداری هورمونی مردانه فشار آورده‌ایم، اما پول کافی برای انجام آزمایش‌های بسیار بزرگ فاز ۳ وجود ندارد.»

source