هنگامی‌که ارتش روسیه به سمت کی‌یف در حال پیشروی بودند و اولین انفجارها در حومه این شهر شنیده شد، داریا زایمنکو به روستای محل سکونت والدینش در نزدیکی پایتخت اوکراین پناه برد.

آگهی

روس‌ها به زودی کنترل این روستا را به دست گرفتند. یک روز، چند سرباز روسیه که مست و مسلح بودند به خانه‌ای زایمنکو در آن سکونت داشت یورش بردند و گفتند که او را باید برای بازجویی همراه خود ببرند.

آنچه بعداً برای این زن جوان اوکراینی رخ داد، بخشی از کارزاری است که تمرکز خود را بر تجاوز سیستماتیک نیروهای نظامی روسیه به زنان اوکراینی قرار داده است.

این زن نقاش اوکراینی یکی از بازماندگانی است که بر ترس و شرم خود غلبه کرده و از وحشت‌هایی که او و بی‌شمار زنان اوکراینی دیگر متحمل شده‌اند، سخن گفته است.

در ۲۸ مارس ۲۰۲۲، سربازان روس زایمنکو را به خانه‌ای متروکه بردند و به او گفتند که لباس‌هایش را دربیاورد. این زن ۳۳ ساله با چشمان آبی نافذ، گفت: «فهمیدم که این بازجویی نخواهد بود. این ماجرا دو ساعت طول کشید.»

روز بعد، سربازان برگشتند و دوباره به او تجاوز کردند. کمی بعد، نیروهای اوکراینی کنترل روستای محل سکونت او را بار دیگر به دست گرفتند.

هزاران قربانی

مقام‌های کی‌یف از ثبت بیش از ۳۰۰ مورد تجاوز جنسی به زنان این کشور توسط نیروهای نظامی روسیه در جنگی از فوریه ۲۰۲۲ آغاز شده است، خبر داده‌اند.

الکساندرا ماتویچوک، رئیس مرکز آزادی‌های مدنی اوکراین که در سال ۲۰۲۲ برنده جایزه صلح نوبل شد، گفت که ابعاد واقعی خشونت‌های جنسی سربازان روسیه غیرقابل تصور است.

تخمین زده می‌شود که تعداد زنانی که مورد تجاوز سربازان روسیه قرار گرفته باشند به هزاران نفر برسد، زیرا بسیاری از قربانیان به دلیل نگرانی از عواقب آن تمایلی برای بازگو کردن آن ندارند.

زایمنکو با دردناک توصیف کردن سخن گفتن از حادثه‌ای که برای او رخ داده است، گفت امروز احساس می‌کند لازم است درباره آن چیزی که پشت سر گذاشته‌ است، توضیح دهد، زیرا روسیه هر روز مرتکب تجاوز جنسی در اوکراین می‌شود.

در سال ۲۰۲۳، زایمِنکو به نهادی پیوست که قربانیان تجاوز جنسی در جنگ اوکراین را در بر می‌گیرد.

او گفت بسیار مهم است که به نمایندگی از زنانی که نمی‌توانند شهادت دهند، صحبت کرد زیرا آن‌ها یا در سرزمین‌های اوکراینی اشغال شده توسط ارتش روسیه زندگی می‌کنند یا از بدنامی می‌ترسند.

این زن جوان اوکراینی گفت که می‌خواهد با از بین بردن این تابو، از انگ زدن به قربانیان تجاوز جنسی جلوگیری کند.

روسیه ادعاهای کی‌یف و کشورهای غرب درباره ارتکاب جنایات جنگی در جنگ اوکراین را رد می‌کند.

آلیسا کووالنکو، مستندساز اوکراینی بر این نظر است که حدود ۸۰ درصد زنانی که قربانی خشونت جنسی می‌شوند، سکوت می‌کنند.

کووالنکو که یک پسر دارد، اکنون در حال تکمیل آخرین فیلمش است که به زنانی می‌پردازد که در طول جنگ اوکراین مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

این کارگردان ۳۶ ساله اوکراینی پس از آنکه روسیه شبه جزیره کریمه را به ضمیمه خاک خود کرد، هنگامی‌که در حال ساخت فیلمش در دونتسک اوکراین بود، مورد آزار جنسی قرار گرفت.

او در ۱۵ مه ۲۰۱۴ هنگامی‌که قصد خروج از این منطقه را داشت، بازداشت شد. یک نظامی روسیه پس از آنکه این مستندساز را به آپارتمانی در شهر اشغالی کراماتورسک برد، به او تجاوز کرد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا خانواده‌اش از این واقعه اطلاع دارند یا خیر، گریه کرد. به تازگی او این قدرت را پیدا کرده است که جریان این تجاوز را به آن‌ها بگوید.

آگهی

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بنا به گزارش یک نهاد اوکراینی که با هدف حمایت از زنان و خانواده‌های آسیب‌دیده تاسیس شده است، این روزها زنان اوکراینی بیشتری تمایل دارند از خشونت‌های جنسی رخ داده صحبت گفتند، زیرا جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد.

ایرینا داوقن، بنیانگذار «اس‌ئی‌ام‌ای» که خود اهل دونتسک است گفت پس از آنکه به حمایت از ارتش اوکراین شد، مورد آزار جنسی قرار گرفت.

زایمنکو گفت که او ابتدا تصمیم گرفته بود که این تجربه «وحشتناک» را فراموش کند اما مدام از اضطراب ناشی از آن در رنج بوده است.

کووالنکو هم با بیان اینکه هنوز کابوس می‌بیند، گفت که شما نمی‌توانید پس از تجربه‌ای مانند آنچه که برای او رخ داده است بهبود پیدا کنید.

آگهی

source
سئو سایت

توسط jahankhabari.ir