روسیه در حمله گسترده دیگری به زیرساخت‌های انرژی اوکراین، به یک نیروگاه و چندین تأسیسات انرژی در این کشور در شب پنج‌شنبه ۲۰ ژوئن (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) به شدت آسیب رساند.

آگهی

این حمله بخشی از حملات موشکی و پهپادی مستمری است که به طور قابل توجهی تولید برق اوکراین را در ماه‌های اخیر فلج کرده است.

مناطق مورد هدف شامل چهار منطقه، از جمله مکان‌هایی در نزدیکی کی‌یف بود که واکنش‌های فوری و هشدارهای حمله هوایی را در پایتخت به دنبال داشت.

شرکت برق اوکراینی (DTEK)، بزرگترین شرکت خصوصی انرژی اوکراین است که خسارت قابل توجهی را در یکی از نیروگاه‌های حرارتی خود گزارش کرده است. این شرکت حمله اخیر را هفتمین حمله بزرگ به تاسیسات آن‌ها در عرض سه ماه گذشته اعلام کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تاکید کرد که این حملات تولید برق کشور را به نسبت سال قبل به نصف کاهش داده است و بر نیاز مبرم به سامانه پدافند هوایی پیشرفته برای حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی تاکید کرد.

زمستان سخت در صورت تداوم حمله روسیه

ماکسیم تیمچنکو، مدیرعامل (DTEK) با تکرار این درخواست‌ها گفت که نیروگاهی که اوایل روز پنجشنبه مورد حمله قرار گرفت، در حمله قبلی نیز آسیب دیده بود.

وی با تاکید بر نیاز فوری برای ایمن‌سازی آسمان اوکراین گفت: « ما باید فورا آسمان خود را ببندیم وگرنه اوکراین در زمستان امسال با یک بحران جدی روبرو خواهد شد. خواهش من از متحدان این است که به ما کمک کنند تا از سیستم انرژی خود دفاع کنیم و آن‌ها را به موقع بازسازی کنیم.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

در حالی که مسکو هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی را رد کرده است، وزارت دفاع روسیه حملات تلافی جویانه به مراکز انرژی اوکراین را پس از حملات مرزی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه تایید کرد.

تشدید درگیری موجب تشدید تنش‌ها و چالش‌های بشردوستانه در منطقه خواهد شد و تلفات نظامی و غیرنظامی در بحبوحه درخواست‌های بین المللی برای کاهش تنش و راه حل های دیپلماتیک افزایش می یابد.

حمله اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه

در حمله اخیر پهپاد اوکراینی به خاک روسیه، یک زن در منطقه کراسنودار در نزدیکی شبه جزیره کریمه کشته شد. به گفته ونیامین کندراتیف، فرماندار کراسنودار، این حمله، تاسیسات نفتی به ویژه در شهر اسلاویانسک-آن-کوبان را هدف قرار داد.

وزارت دفاع روسیه گزارش داد که ۱۵ پهپاد اوکراینی را که به سمت انبارهای نفت واقع در مناطق آدیگه و تامبوف هدف گرفته بودند، رهگیری و سرنگون کرده است. اگرچه اوکراین رسما در مورد این حمله اخیر اظهار نظری نکرده است، اما منابعی در سرویس‌های امنیتی این کشور پیش‌تر مسئولیت عملیات مشابهی را که در راستای آسیب رساندن به درآمدهای نفتی روسیه و کاهش منابع مالی آن برای جنگ انجام شد، پذیرفته بودند.

حمله تلافی‌جویانه روسیه به تاسیسات انرژی

نیروی هوایی اوکراین گزارش داد که در اقدامی تلافی جویانه، روسیه ۹ موشک و ۲۷ پهپاد تهاجمی طراحی شده توسط ایران را  در مناطقی که به ویژه بزرگترین شرکت خصوصی انرژی اوکراین، در آن فعالیت می کند، هدف قرار داد. سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین همه موشک‌های وارده به جز چهار موشک را با موفقیت رهگیری کردند. این تبادل آتش بر شدت مداوم درگیری و هدف‌گیری راهبردی زیرساخت‌های انرژی دو طرف می‌افزاید.

به گفته این سازمان، سامانه‌های پدافند هوایی همچنین در مناطق زاپوریژیا، دونتسک، خرسون، خارکیف و کی‌یف فعال شده‌اند.

وزارت انرژی اوکراین همچنین از زخمی شدن هفت کارمند در تاسیسات انرژی خبر داد. برق بیش از ۲۰۰ هزار نفر نیز به طور موقت در منطقه وینیتسیا قطع شده‌اند.

سایر حملات روسیه

روسیه حملات توپخانه‌ای خود را در مناطق درگیر در جنوب و شرق اوکراین تشدید کرده است. فرماندار منطقه خرسون از کشته شدن یک نفر و مجروح شدن سه نفر بر اثر این حملات در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. به همین ترتیب، در منطقه شمال شرقی خارکیف، جایی که روسیه به تازگی یک حمله زمینی را آغاز کرده، یک زن بر اثر حمله روسیه کشته شد. در شرق منطقه دونتسک، دو نفر از جمله یکی در شهر تورتسک جان خود را از دست دادند.

منابع نظامی اوکراینی اشاره کردند که نیروهای روسی فعالانه در تلاش هستند تا نیروهای اوکراینی را از روستاهای نزدیک شومی و نیویورک بیرون کنند.

source
سئو سایت

توسط jahankhabari.ir