تاریخ انتشار به روز شده در

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید اگرچه تاکنون به جنگ کشورش با اوکراین به عنوان یک مبارزه حیاتی در مقابل غرب می‌نگریسته، اما تیراندازی‌های مرگبار داغستان نشان داد که تهدیدات اسلامگرایان ستیزه‌جو بطور قابل توجهی رو به افزایش است.

آگهی

آقای پوتین افزود که به همین دلیل ممکن است مجبور شود از تمرکزش بر جنگ اوکراین بکاهد و بخشی از نیرو و منابع خود را نیز صرف مبارزه در این مسیر کند.

در پی تیراندازی‌های شامگاه یکشنبه در داغستان واقع در جنوب روسیه که در جریان آن دست‌کم ۲۰ نفر کشته شدند، پرسش‌های بسیاری درباره توانمندی های سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی روسیه مطرح شد.

به نظر می‌رسد که نیروهای این سرویس‌ها، به دلیل توجه زیاد به جنگ اوکراین و حملات احتمالی کی‌یف در خاک روسیه، از دیگر تهدیدات ممکن غافل شده‌اند.

سرگئی مارکوف، مشاور پیشین کرملین نیز در این باره به رویترز می‌گوید: «اسلام‌گرایی افراطی دوباره در روسیه سر بلند کرده است. واضح است که مشکل تروریسم اسلامی وجود دارد و بسیار جدی است و ما نیاز به اقدام مقامات داریم.»

علاوه بر این، انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه در میان مهاجمان این حملات، دو تن از بستگان یک مقام محلی که در ماه آوریل جلسه ای ضدتروریسم برگزار کرده بود، دیده می‌شدند و یکی دیگر از مهاجمان نیز در گذشته عضو یک حزب طرفدار کرملین بوده، نگرانی از نفوذ اسلامگرایان افراطی در میان نخبگان محلی را افزایش داده است.

این حملات همچنین ضربه‌ای به تعهد دیرینه پوتین به مردم روسیه، مبنی بر تضمین ثبات داخلی بود.

این حوادث در حالی در داغستان روی داده که جمهوری داغستان برای ارتش روسیه بسیار مهم است و پایگاه دریایی «ناوگروه خزر» روسیه نیز در آنجا قرار دارد.

ریکاردو واله، مدیر تحقیقات مرکز «خاطرات خراسان» (The Khorasan Diary) که به مطالعه درباره وضعیت ستیزه‌جویان در منطقه می پردازد، به رویترز می گوید که داعش و سایر گروه‌های جهادی سعی کردند از فرصتی که جنگ روسیه در اوکراین برای آنها ایجاد کرده، استفاده کنند.

به گفته او، جنگ اوکراین مانع همکاری اساسی مسکو و غرب برای مقابله با داعش شده و منابع روسیه برای مبارزه با آنها را نیز منحرف کرده است و اکنون حمله داغستان نشان می‌دهد که «شکاف امنیتی بزرگی در موضوع جمع‌آوری اطلاعات روسیه وجود دارد.»

کارشناسان نظامی غربی نیز تایید کرده‌اند که حملات روز یکشنبه، به خوبی برنامه‌ریزی شده و هماهنگ شده بود و اگرچه هیچ گروهی مسئولیت انجام آنها را برعهده نگرفت اما رسانه «العظیم» که متعلق به شاخه روسی داعش خراسان است در بیانیه‌ای از این حمله و از آنچه نتیجه عملکرد «برادران قفقازی» نامید، استقبال کرد.

با این وجود همه این نگرانی‌ها، دیمیتری پسکوف سخنگوی پوتین در نشست مطبوعاتی خود، احتمال بازگشت به سال‌های پایانی دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ (یعنی دوره ای که شبه نظامیان اسلامگرا حملات منظمی به اهداف غیرنظامی در سراسر روسیه انجام دادند) را رد کرد و گفت: «روسیه اکنون متفاوت است، جامعه کاملاً یکپارچه شده است و چنین اقدامات تروریستی جنایتکارانه‌ای که دیروز در داغستان دیدیم، از سوی جامعه حمایت نمی شود؛ چه در خود روسیه و چه در داغستان.»

source
سئو سایت

توسط jahankhabari