آمریکا با اشاره به احتمال تشدید درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان بار دیگر نسبت به خطر گسترش جنگ در منطقه هشدار داد.

آگهی

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه در جریان ملاقات با یوآو گالانت،‌همتای اسرائیلی خود در پنتاگون، هشدار داد که درگیری میان اسرائیل و حزب الله می تواند جرقه‌ای برای آغاز یک جنگ منطقه‌ای باشد.

وزیر دفاع ایالات متحده در این دیدار همچنین خواستار آن شد که برای مهار این بحران، راه‌حلی دیپلماتیک در پیش گرفته شود.

بیش از هشت ماه جنگ در غزه مدت‌ها است که تنش‌ها را در سراسر منطقه تشدید کرده، به طوری که نیروهای اسرائیلی و حزب الله لبنان که از حمایت ایران برخوردار است، از هفت اکتبر گذشته تقریباً هر روز به تبادل آتش می پردازند.

لوید آستین در دیدار با همتای اسرائیلی خود تصریح کرد: «وقوع یک جنگ تمام عیار دیگر میان اسرائیل و حزب‌الله ممکن است به راحتی به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل شود و پیامدهای هولناکی برای خاورمیانه داشته باشد.»

وزیر دفاع آمریکا در همین راستا افزود: «دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش در منطقه است.»

یوآو گالانت نیز در ابتدای ملاقات با آستین یادآور شد: «ما برای دستیابی به توافق از نزدیک با هم کار می‌کنیم، اما باید درخصوص آمادگی برای هر سناریویی نیز بحث و گفتگو کنیم.»

ارتش اسرائیل هفته گذشته اعلام کرد که طرح‌های عملیاتی حمله به لبنان در بحبوحه تشدید درگیری‌های مرزی با حزب‌الله، «تایید و تصویب» شده است.

این در حالیست که واشنگتن بارها اعلام کرده که به دنبال کاهش تنش و جلوگیری از وقوع درگیری بزرگ دیگری در خاورمیانه است.

پس از آن که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، علناً ایالات متحده را به دلیل تأخیر در تحویل تسلیحات مورد سرزنش قرار داد، یوآو گالانت در سفری به واشنگتن برای تاکید دوباره بر اهمیت روابط با متحد اصلی کشورش تلاش می‌کند.

دولت ایالات متحده اعلام کرده است که تنها از ارسال یک محموله بمب به دلیل نگرانی در خصوص استفاده از آن در مناطق پرتراکم غزه که غیرنظامیان در آن پناه گرفته‌اند، اجتناب کرده و برنامه تحویل سایر تسلیحات وعده داده شده طبق معمول پیش می رود.

ایالات متحده تامین کننده اصلی تسلیحات اسرائیل به شمار می‌رود؛ این در حالیست که افزایش تلفات ناشی از درگیری‌های غزه فشار زیادی را بر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای انجام اقدام پیشگیرانه به منظور کنترل بحران وارد کرده؛ امری که با تشدید تنش میان کاخ سفید و دولت بنیامین نتانیاهو همراه بوده است.

یوآو گالانت روز گذشته نیز با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن دیدار و گفتگو کرده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده در جریان این دیدار از اسرائیل خواست تا از تشدید تنش در لبنان اجتناب کند.

وزیر دفاع اسرائیل همچنین پیش‌تر در جریان این سفر با بیل برنز، رئیس سیا که نقش کلیدی در مذاکرات برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی در غزه دارد، ملاقات و گفتگو کرده بود.

بنیامین نتانیاهو اعلام کرده است که نیروهای اسرائیلی در حال پایان دادن به شدیدترین بخش از درگیری‌های جاری در غزه هستند تا به سرعت در مرز شمالی مستقر شوند؛ اگرچه او این اقدام را که می‌تواند مقدمه جنگی تمام عیار با لبنان باشد، دفاعی قلمداد کرده است.

آقای نتانیاهو با این حال آتش‌بس دائمی در غزه را که شرط توافق پیشنهادی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای پایان دادن به درگیری‌ها در غزه و بازگشت گروگان‌ها است را رد می‌کند.

نخست وزیر اسرائيل توقف عملیات در رفح و پایان یافتن بخش شدید درگیری‌ها در غزه را موقتی خوانده و تاکید کرد است که ارتش کشورش به‌زودی فعالیت‌های خود در این منطقه محاصره شده از اراضی فلسطینی از سر خواهد گرفت.

وی در این خصوص تصریح می‌کند: «مرحله شدید جنگ خیلی زود به پایان خواهد رسید… اما این بدان معنا نیست که جنگ تمام خواهد شد؛ من حاضرم برای بازگرداندن گروگان‌ها یک معامله جزئی انجام دهم اما ما همچنان متعهد به ادامه جنگ پس از آتش بس هستیم.»

آگهی

اسرائیل و حزب‌الله آخرین بار سال ۲۰۰۶ در جنگی تمام عیار که ۳۴ روز به طول انجامید و تلفات زیادی به ویژه در میان شبه نظامیان لبنانی به جا گذاشت، با یکدیگر درگیر شدند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

source
سئو سایت

توسط jahankhabari