آژانس‌های فضایی ایالات متحده اعلام کردند که یک ماهواره روسی در مدار کره زمین به بیش از ۱۰۰ قطعه قابل شنایی تکه تکه شد،‌ به طوری که فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی مجبور به پناه گرفتن شدند.

آگهی

هنوز هیچ جزئیاتی در مورد علت تکه‌تکه شدن ماهواره دیده‌بانی زمین روسیه به نام RESURS-P1 که در سال ۲۰۲۲ از رده خارج شده بود، وجود ندارد.

با این حال، فرماندهی فضایی ایالات متحده روز پنجشنبه گزارش داد که آنها در حال نظارت بر بقایای این تکه‌ها هستند، اما از نظر آن‌ها هنوز هیچ تهدید فوری وجود ندارد.

فرماندهی فضایی آمریکا در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این رویداد حدود ساعت ۱۶ به وقت گرینویچ [۱۹:۳۰ به وقت تهران] در روز چهارشنبه رخ داد.

دفتر ایستگاه فضایی ناسا آورده است که این حادثه در مداری نزدیک ایستگاه فضایی رخ داد و فضانوردان آمریکایی را بر آن داشت که تقریباً یک ساعت در فضاپیمای خود پناه بگیرند.

رادارهای شرکت ردیاب فضایی لئولابز آمریکا نیز بطور جداگانه گزارش دادند که پخش شدن قطعات این ماهواره تا نیمه شب چهارشنبه (۳:۳۰ پنج‌شنبه به وقت تهران) همچنان ادامه داشت.

فرماندهی فضایی ایالات متحده با استفاده از شبکه جهانی رادارهای ردیابی فضایی خود اعلام کرد که خرد شدن این ماهواره بلافاصله «بیش از ۱۰۰ قطعه زباله فضایی قابل ردیابی» را در فضا پراکنده کرد.

 اگرچه حوادثی که منجر به تولید زباله‌های فضایی بزرگ در مدار زمین شده‌اند بسیار نادر هستند، اما به دلیل تراکم فزاینده فضا به خاطر حضور شبکه‌های ماهواره‌ای مانند اینترنت پرسرعت، ارتباطات و خدمات ناوبری، که همگی برای زندگی روزمره روی زمین ضروری هستند؛ موضوع زباله‌های فضایی نیز به یک نگرانی فزاینده تبدیل شده‌ است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

روسیه در سال ۲۰۲۱ میلادی به خاطر استفاده از یک موشک ضد ماهواره زمینی برای انهدام یکی از ماهواره‌های از کار افتاده خود در مدار، باعث برانگیخته شدن محکومیت بین‌المللی علیه خودش شد.

این اقدام هزاران قطعه زباله فضایی تولید کرد و عملا آزمایشی برای سیستم تسلیحاتی جدید روسیه قبل از حمله به اوکراین به حساب می‌آمد.

نگرانی‌ها در مورد تصادم ماهواره‌ها و شروع یک جنگ فضایی، فوریت ترغیب کشورها به ایجاد یک چارچوب بین‌المللی برای مدیریت ترافیک فضایی، مکانیزمی که در حال حاضر وجود ندارد، را افزایش داده است.

source
سئو سایت

توسط jahankhabari