حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم رجاییرامشه، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفتوگو با ایکنا، با بیان اینکه خداوند متعال وقتی بشر را خلق کرد یک هادی و راهنما برای آن تعیین کرد، گفت: از سوی دیگر یک برنامه متصل با منبع وحی به راهنمای بشر ارائه کرد؛ زیرا انسان همه نیازمندیهایش را با هدایت تکوینی نمیتواند به دست آورد و لذا نیازمند هدایت انبیاء هم هست.
وی افزود: حضرت محمد(ص) به وضعیت زندگی عرب جاهلی که اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اجتماعش سراسر جاهلی بود سروسامان بخشید و فرد و جامعه را به سمت تکامل و تحول سوق داد. ایشان با به وجود آوردن ساختارها در مکه دست به انسانسازی و متحول کردن انسان زدند و سپس در مدینه حکومت را تشکیل دادند. پیامبر اسلام(ص) انسانسازی را ابرراهبرد پیشرفت جامعه میدانستند و این موضوع را محقق کردند.
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: پس از رحلت پیامبر اعظم(ص) اولین اقدامی که جریان مقابل انجام داد این بود که نشر فرمایشات ایشان را ممنوع کرد و نقل حدیث از پیامبر اسلام(ص) تا ده سال ممنوع بود و کسی حق نداشت فرمایشات پیامبر(ص) را نقل کند و انحراف سنگینی را در حکومت پدید آوردند و از الگوهایی که حضرت محمد(ص) برای حکومت تعیین کرده بودند منحرف شدند و آنها را دگرگون کردند.
امویان در راستای منافع فردی حکومت را مصادره کردند
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: این مسئله در حکومت بنیامیه شدت گرفت و حاکمان اموی در راستای منافع فردی حکومت را مصادره کردند. استفاده ابزاری از حکومت و ایجاد انحراف در فرهنگ جامعه از بلایایی بود که امویان بر سر جامعه اسلامی آوردند. شرایط آنقدر برای جامعه اسلامی نامطلوب شد که باید قیام و نهضتی علیه امویان به وجود میآمد تا مردم بیدار میشدند؛ به ویژه مردمی که حکومت امیرالمؤمنین(ع) را با چشم دیده بودند ولی حاکمان اموی شرایطی را به وجود آوردند که همین مردم در نمازها ایشان را لعن میکردند.
رجایی با بیان اینکه دستگاه حکومت اموی چنین وضعیتی را برای جامعه اسلامی به وجود آورد و انحرافات بسیاری را رقم زد، گفت: در زمان امویان جامعه اسلامی به دوران جاهلیت بازگشته بود و کاملاً از برنامه و هادی پیشرفت فاصله گرفته بود و ذینفعان دنیا همانند یزید به حاکم جامعه اسلامی تبدیل شدند و قرارگاه رسالت را کنار زدند.
وی گفت: امام حسین(ع) که در زمره هادیان زمانه خود محسوب میشدند و مسئولیت هدایت جامعه به سمت پیشرفت را برعهده داشتند احساس کردند باید جامعه را با یک تکانه اساسی مواجه ساخت و لذا ایشان بنیاد جامعه را برهم میریزند و با قیامی که انجام میدهند و با خون خود جامعه را متحول میسازند. نقش هدایتگری امام حسین(ع) پس از شهادتشان بروز و ظهور پیشتری پیدا کرد و به تکامل جامعه کمک کرد.
تأثیر انسانسازی قیام کربلا
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه امام حسین(ع) برای مقابله با حاکم ظالم و مقابله با انحراف دست به قیام زدند تا جامعه را بیدار کنند و در مسیر پیشرفت واقعی قرار دهند، اظهار کرد: امام حسین(ع) با قیام خود دست به انسانسازی زدند و جامعه آن زمان را متوجه اقدامات ظالمانه حکومت یزید کردند. به طور کلی آقا اباعبدالله الحسین(ع) با خون خود در جامعه اسلامی بیداری ایجاد کردند و آثار و برکات این بیداری تا امروز پابرجاست و همچنان عاشورا زنده نگاه داشته شده و به منشأ تحول تبدیل شده است.
وی در پایان تأکید کرد: عاشورا همانند بستهای کامل و تمامعیار برای انسانسازی و تحول است و همه را به خود جذب کرده و همچنان نقش هدایتگری آن به قوت خود باقی است.
گفتوگو از سعید امینی
انتهای پیام
source