جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با ایکنا به تحلیل رویکرد دولت چهاردهم در سیاست خارجی با توجه به انتشار مقاله‌ رئیس‌جمهور منتخب با عنوان «پیام من به جهان جدید»، پرداخت و گفت: با توجه به آنچه در این پیام‌ها آمده است، اگر رئیس‌جمهور منتخب، مسعود پزشکیان، متعهد به نوشته‌هایش باشد، سیاست ما در مسیر درستی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: ایشان در چند مسئله‌ای که در این مقاله تأکید کرده‌اند نشان دادند که به دنبال ادامه خط مشی شهید آیت‌الله رئیسی هستند، اما برخی‌ این موارد را کافی نمی‌دانند و به نظرشان باید آنها اجرا شوند. 


بیشتر بخوانید: 


کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه رئیس‌جمهور منتخب سیاست همسایگی رئیس‌‌جمهور شهید، را پذیرفته است، ادامه داد: همچنین ایشان بر ضرورت انجام تعهدات کشورهای اروپایی تأکید می‌کند و سیاست همه‌جانبه‌گرایی شهید آیت‌الله رئیسی را در این مقاله دنبال کرده است.

نگرانی از عدم پشتکار لازم در اجرای شعار

قنادباشی افزود: اینها مواردی هستند که آقای پزشکیان در این مقاله مورد تأکید قرار داده و انتظار این است که موارد را اجرا کند و از ضرورت‌های کشور در مقطع کنونی، اجرای همین سیاست‌هایی است که ایشان بر آن تأکید کرده است.

وی با بیان اینکه طبیعتا ریل‌گذاری که رئیس‌جمهور منتخب در مقاله بیان کرده است باید اجرایی کند، تصریح کرد: نگرانی از این است که مبادا ایشان در اجرا، پشتکار لازم را به کار نبرد و از سوی دیگر اطرافیان آقای پزشکیان، اصولی را که ایشان مورد تأکید قرار داده تبدیل به اصول فرعی کند. این مقالات، نوشته‌هایی است که نوید اجرای یک سیاست اصولی را و در امتداد سیاست‌های شهید آیت‌الله رئیسی مژده می‌دهد و از سوی دیگر نوید می‌دهد که رئیس‌جمهور منتخب همه سیاست‌های شهیدجمهور را قبول کرده و پذیرفته است. 

اقتدار ایران و ناگزیری کشورهای منطقه از خصومت علیه ایران

قنادباشی درباره توصیف روابط با کشورهای منطقه و عربی در دولت چهاردهم، گفت: چشم‌اندازی که نسبت به کشورهای منطقه وجود دارد این است که کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که جمهوری اسلامی ایران در مرتبه‌ای از اقتدار قرار گرفته که آنها ناگزیرند تا به خصومت‌ها علیه ایران پایان دهند. لذا اینکه روابط عربستان سعودی با ایران در زمان شهید رئیسی، احیا و برقرار شد یکی از نتایج اقتدار ایران و سیاست درست و اصولی است که جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است. 

وی تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود این سیاست با توجه به اقتدار ایران و نگرانی کشورهای منطقه از پشتیبانی‌های غرب سبب شود تا این سیاست همسویی با همسایگان ادامه پیدا کند. به ویژه اینکه سیاست همسایگی که شهید آیت‌الله رئیسی مطرح و رئیس‌جمهور منتخب بر آن تأکید کرده، همانطور که به نفع ماست به نفع طرف‌های منطقه‌ای هم هست.

قنادباشی بیان کرد: در سطوح جهانی ما باید به خصومت‌هایی اشاره کنیم که آنها به زودی از دستگاه سیاست خارجی کشورهای غربی چون آمریکا و انگلیس پاک نمی‌شود. آنها با توجه به سیاست سلطه‌گرانه‌ای که دنبال می‌کنند علاقه‌مند نیستند که وارد همکاری‌های برابر با ایران شوند. تأکید آقای پزشکیان مبتنی بر انجام تعهدات اروپایی که در می 2018 مطرح شد و قول‌هایی که دادند مستلزم این است که کشورهای اروپایی و آمریکا دست از خصومت‌ها بردارند و تحت تأثیر القائات صهیونیست‌ها قرار نگیرند. دولت چهاردهم با توجه به اصولی که رئیس‌جمهور منتخب گفته است مسیر درستی را انتخاب  کرده اما این اطمینان وجود ندارد که طرف‌های مقابل همان موارد را دنبال کنند.  

کارشناس مسائل غرب آسیا بر لزوم توجه به انتخاب سکانداری با تجربه و همسو برای وزارت امور خارجه اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم، انتخاب شخصی مطمئن برای سکانداری دستگاه وزارت امورخارجه است. کسی می‌تواند به دکتر پزشکیان کمک کند که اصول مندرج در پیام‌های ایشان را قبول داشته باشد.

توجه به همسویی با رئیس‌جمهور در انتخاب کابینه

قنادباشی اظهار کرد: متأسفانه دولتمردان و مقام‌هایی هستند که به هیچ وجه به اصولی که رئیس‌جمهور منتخب در پیامشان اشاره کرد، اعتقاد ندارند و اگر آنها در رأس دستگاه امورخارجه قرار گیرند قطعا خلاف آنچه نهمین رئیس‌جمهور شعار داده است، عمل خواهند کرد و این نگرانی بسیار بزرگی است. همچنین درباره سایر اعضای کابینه ایشان نیز توجه به همسویی با رئیس‌جمهور مهم است. 

وی با تأکید بر اینکه شعارهای رئیس‌جمهور منتخب صحیح است، افزود: این شعارها حکایت از ریل‌گذاری جدید و کنار گذاشتن ریل‌گذاری‌های سابق نیست اما نگرانی از اطرافیان و کابینه است و ترکیب کابینه باید به گونه‌ای باشد که اقتدار ایران را قبول داشته باشد و ضعف غرب را باور داشته باشد. به کسانی در دستگاه وزارت امور خارجه نیاز داریم که به اقتدار روز افزون ایران و ضعف روز افزون غرب اعتقاد داشته باشند و واقعیت موجود در جهان را پذیرا باشند و اینگونه نباشد که با لبخند غربی‌ها شروع به امتیازدهی کنند. نیازمند افرادی هستیم که در اعطای امتیاز به کشورهای اروپایی و احیای حق و حقوق ایران کمترین سستی‌ از خود نشان ندهند. بنابراین این خطر بزرگی است که دستگاه وزارت خارجه و دولت چهاردهم را تهدید می‌کند. 

کشورهای همسو با غرب مسیر صحیح ایران را برنمی‌تابند

کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سؤال که با عنایت به انتشار دو مقاله از سوی رئیس‌جمهور به زبان انگلیسی و عربی، رویکرد ایران درباره مسئله مقاومت و فلسطین چگونه خواهد بود؟ اظهار کرد: جملات و عبارات ایشان درباره جبهه مقاومت، مسئله فلسطین و به ویژه تأکید ایشان بر صفت آپارتاید رژیم صهیونیستی بسیار عبارات درست و اصولی است. این جملات و عبارات دقیقا سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمان شهید رئیسی است و هیچ زاویه‌ای با آن پیدا نمی‌کند. 

وی تصریح کرد: انتظار این است که کشورهای منطقه، که به اسامی آنها در مقاله رئیس‌جمهور منتخب اشاره شده است، سیاست‌های گذشته خصمانه خود را علیه ایران کنار بگذارند و کشورهایی که در جبهه مقاومت قرار ندارند، همسو با ما برای جلوگیری از سلطه غرب وارد عمل شوند  اما معادله‌ای حاکم است که گویی برخی از کشورها همسو با غرب و متعهد به غرب برنمی‌تابند که ایران همان مسیر صحیح و درست خود را ادامه دهد. لذا آنچه دکتر پزشکیان در شعارهای خود گفته بسیار درست است اما تمام نگرانی از عمل و واکنش‌هایی است که ایشان دربرابر امتیازخواهی‌های کشورهای منطقه یا دیگران از خود نشان خواهد داد. آنها درصدد امتیازگیری هستند و باید دولت رویکردی را شبیه رویکرد دولت سیزدهم اتخاذ کند. 

انتهای پیام

source

توسط jahankhabari.ir