بیژن مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوره چهاردهم ۷ توصیه راهبردی و کاربردی به رئیس‌جمهور و دولت جدید داشتند؛

  • استفاده از ظرفیت صاحبان فکر، ابتکار و تجربه
  • ورود مجاهدانه در میدان و اجتناب از راه دور کارها
  • تعامل ارکان کشور و جدی گرفتن جلسات رؤسای سه قوه
  • اولویت دادن به مسائل اقتصادی و بهبود معیشت مردم
  • ادامه پیدا نکردن دوقطبی سازی‌ها و دلخوری‌ها در مجادلات انتخاباتی
  • تکیه به توان داخلی و متوقف نکردن مسئله داخلی به یک موضوع خارجی
  • توصیه درباره مسائل سیاست خارجی با دو محور؛ برخورد فعال و اثرگذاری در حوادث جهانی و منطقه‌ای و رعایت اولویت‌ها در ارتباطات خارجی

همچنین رئیس‌جمهور بارها در شعارهای انتخاباتی و پس از منتخب شدن توسط مردم بر وفاق ملی و تشکیل کابینه‌ای مبنی بر همین شعار تصریح کرد اما پس از اعلام فهرست پیشنهادی وزرای دولت چهاردهم به مجلس با دیدگاه‌های متفاوتی در میان سیاسیون و کارشناسان روبه‌رو بودیم.

در این راستا بیژن مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره الزامات تشکیل دولت وفاق ملی گفت: معنای وفاق ملی این نیست که افرادی با توجه به تضاد فکری، عقیدتی و سیاسی را در کابینه دور هم جمع کنیم تا هر روز شاهد جنگ، دعوا و درگیری داخلی بین اعضای کابینه باشیم. آنچه از کابینه وفاق ملی می‌توان فهمید این است هر آن کسی که به انقلاب، ولایت‌فقیه، امام راحل، مقام معظم رهبری باور دارد و خط فکری رئیس‌جمهور را نیز قبول دارد و اختلافات جزئی را کنار می‌گذارد و بر مسائل کلی و ملی کشور توافق خواهد داشت، می‌تواند عضو این کابینه باشد. چون نگاه رئیس‌جمهور، نگاه ملی است و چنین گزینه‌هایی می‌توانند در کابینه وفاق ملی جا داشته باشند.  


بیشتر بخوانید: 


احترام به وزرای پیشنهادی در عین نقد

 کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای با اشاره به فهرست وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وفاق ملی را می‌توان از اسامی و انتخاب گزینه‌ها متوجه شد. به نظرم ترکیبی که برای کابینه انتخاب شده است در حقیقت ترکیب مورد نظر رئیس‌جمهور بوده و این پیشنهادت به طور طبیعی برای ایشان قابل دفاع است و باید به فهرست وزرای پیشنهادی احترام بگذاریم هرچند ممکن است نقدهایی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه فهرست وزرای پیشنهادی قطعا متشکل از افرادی است که نسبت به ایده، اندیشه، روش و منش رئیس‌جمهور اعتقاد دارند و با ایشان دست یاری داده‌اند، افزود: دولت چهاردهم شعار و وعده تشکیل کابینه بر وفاق ملی را داده است، مثل سایر دولت‌ها که شعارهایی دادند و باید آن را محقق می‌کردند. رئیس‌جمهور لیست پیشنهادی وزرا را بر این اساس به مجلس معرفی کرده است، مجلس نیز بررسی خود را انجام می‌دهد و ممکن است به چند وزیر پیشنهادی نیز رای اعتماد ندهد. این موضوع در دولت‌های گذشته هم بوده و موضوع عجیبی نیست که بگوییم صرفا در دولت چهاردهم رخ داده است.

تعریف رئیس‌جمهور از وفاق ملی

مقدم با بیان اینکه تعریف رئیس‌جمهور از وفاق ملی براساس نگاه خودشان است، گفت: همانطور که رئیس‌جمهور بارها گفته‌ قائل به حضور جریان‌ سیاسی خاص و یا حضور فردی در دولت نبوده و نیست. همانطور که در فهرست پیشنهادی وزرا این امر را شاهد هستیم.

وی به موضوع سهم‌خواهی‌ها از کابینه رئیس‌ دولت چهاردهم اشاره کرد و گفت: نتیجه سهم‌خواهی قطعاً وفاق ملی مدنظر رئیس‌جمهور را شکل نمی‌دهد. در صورت سهم‌خواهی، صرفاً منافع فردی مطرح است و آن نگاه ملی وجود نخواهد داشت بلکه نگاه منفعتی است، حال می‌خواهد نماینده هر بخش، گروه، جریان اقتصادی و یا غیراقتصادی باشد، این نگاه محدود است و جنبه‌های ملی در این نگاه گم می‌شود. در گذشته سابقه طرح وفاق ملی را داشتیم و گروه‌هایی دور هم جمع شدند و جلسات و نشست‌هایی برگزار شد، اما در مسیر و استراتژی‌هایی که داشتند این موضوع به خوبی تبیین نشد. خوشحالیم که نهمین رئیس‌جمهور در این مسیر حرکت می‌کند و بحث وفاق ملی مطرح شده است.

مقدم به تبیین ویژگی کابینه چهاردهم پرداخت و گفت: رئیس‌جمهور باید به کارآمدی دولت توجه کند، موضوعی که طی نقدها از دولت‌های گذشته مطرح می‌شود. لذا باید مهمترین خصیصه دولت چهاردهم کارآمدی باشد تا بتواند در بخش‌های مختلف هم تغییر ایجاد کند و هم آنها را به نفع مردم کارآمد کند. مشکلات مردم کاملا روشن است و ابهامی در آن نیست؛ بخشی از مسائل به خودرو، معیشت و حقوق بازمی‌گردد و بخشی دیگر با صندوق‌های بازنشستگی و مالیات مرتبط است. ریشه این موارد عمدتا به ناکارآمدی مدیران می‌رسد. 

بهره‌مندی دولت چهاردهم از نقاط قوت و ضعف گذشته

مقدم با تأکید بر اینکه مدیران دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی یک قدم به سمت کارآمدی بردارند تا مردم طمع شیرین خدمت را بچشند، گفت: این مهمترین ویژگی است که کابینه آقای پزشکیان باید داشته باشد. دولت‌های گذشته نیز در این مسیر کار کرده‌اند و هر کدام به اندازه کافی کارنامه و نقاط ضعف و قوت دارند که دولت چهاردهم باید از تمام اینها برای کارآمد کردن خودش بهره‌مند شود. 

مقدم با بیان اینکه برای احیای اعتماد عمومی مردم و کاهش فاصله بین مردم و مسئولان باید به کارآمدی برسیم، اظهار کرد: هنگامی که کارآمدی در دستگاه‌ها و نهادها شکل بگیرد، به احیای اعتماد عمومی خواهیم رسید، چراکه ریشه اعتماد کارآمدی است.

رئیس‌جمهور تشریفاتی نیست

کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای درباره توصیه رهبر انقلاب به ورود مجاهدانه در میدان و پرهیز از انجام دادن کارها از دور، اظهار کرد: برخی فکر می‌کنند کار رئیس‌جمهور، صرفا فعالیت تشریفاتی است که بنشیند و دستور دهد و یک عده هم کار کنند. درست است که یکی از شئونات رئیس جمهور همین است اما این امر تمام شئون رئیس‌جمهور نیست. رئیس‌جمهور، سایر مدیران و وزرا با حضور در میدان و میان مردم می‌توانند موضوعات، حقایق و ظرفیت‌ها را به درستی ببینند، درک کنند و سپس تصمیم بگیرند. بنابراین بخشی از کار رئیس‌جمهور حضور در میدان، کسب اطلاعات میدانی، دریافت اخبار بی واسطه و گفت‌وگو با مردم است. 

مقدم به توصیه رهبری و تکیه بر توان داخلی و متوقف نکردن مسئله داخلی به یک موضوع خارجی اشاره کرد و گفت: این تذکری است که مقام معظم رهبری به برخی افراد می‌دهند که تمام سرنوشت کشور را به ارتباط خارجی با یک یا چند کشور گره نزنند. آیا ارتباط با این کشورها همه چیز را حل می‌کند؟ چرا با وجود تغییر رئیس‌جمهور آمریکا، سیاست‌های راهبردی آنها نسبت به جمهوری اسلامی ایران تغییر نمی‌کند؟ چون استراتژی آنها درباره انقلاب اسلامی صرفا برای اکنون نیست، بلکه برای 40 سال پیش و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی است. 

وی تأکید کرد: رهبر انقلاب تذکر می‌دهند که اشتباه نکنید، شما فرصت‌های دیگری در منطقه دارید که بسیاری از مشکلات اقتصادی را می‌توان طی ارتباط با این کشورها در منطقه و همسایگی خود حل کنیم. لذا نباید سیاست خارجی را به سه چهار کشور محدود کنیم، بلکه با بسیاری از کشورهای دنیا می‌توانیم همکاری کنیم که امر سختی است. 

مقدم در پایان گفت: این شیوه نفی مذاکره و گفت‌وگو نیست و این میدان برای همه مسئولان باز است. مقام معظم رهبری به مسئولان تذکر دادند که ارتباط و تعامل خارجی را به چند کشور منحصر نکنید و وقت خود را برای تعامل با آنها تلف نکنید، بلکه به گسترش روابط، توانمندی‌های داخلی و منطقه‌ای و روابط با دنیا فکر کنید. 

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام

source

توسط jahankhabari.ir