حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در همایش قرض نیکو:

منابع قرض‌الحسنه متناسب با تورم نیستبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران، صبح پنجشنبه، ۲۵ مردادماه در چهارمین همایش ملی «قرض نیکو» که به همت کمیته امداد امام خمینی (ره) در هتل المپیک برگزار شد، گفت: قرض‌الحسنه در فرهنگ قرآن کریم به طور جدی مورد اشاره قرار گرفته و یکی از اعمال صالح محسوب می‌شود و تأثیر به‌سزایی در جلب رضایت سبحان و آمرزش گناهان دارد.

وی افزود: انسانی که قرض‌الحسنه پرداخت می‌کند در حقیقت به خدای متعال قرض می‌دهد ولی معاملات ربوی جنگ با خداست. معاملات ربوی حیات اجتماعی را به ورطه فروپاشی می‌کشاند ولی قرض‌الحسنه نظام اقتصادی جامعه را پویا با رشد پایدار همراه می‌سازد. در کشور‌های توسعه‌یافته رشد منفی تورم را شاهد هستیم و معاملات ربوی را متوقف کرده‌اند. از سوی دیگر بانک‌های موفق در این کشور‌ها برای ارائه خدمات از مشتریان هزینه دریافت می‌کنند ولی در کشور ما بانک‌ها از معاملات ربوی هزینه دریافت می‌کنند نه از ارائه خدمات.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه بانک‌های امروز در تشدید تورم و زیان اقتصادی نقش دارند، ادامه داد: وجود بانک‌های قرض‌الحسنه در کشور یک تجربه موفق محسوب می‌شوند و کسی فکر نمی‌کرد که در شرایط تورمی کنونی این بانک‌ها بتوانند اینگونه خدمات ارائه دهند و تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان وام پرداخت کنند طوری که این مبلغ برای راه‌اندازی یک شغل کفایت می‌کند.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه بانک مرکزی جمهوری اسلامی به جای حمایت از بانک‌های قرض‌الحسنه و صندوق‌های قرض‌الحسنه، نگاه منتقدانه دارد، تأکید کرد: زمانی با وامی که صندوق‌های قرض‌الحسنه پرداخت می‌کردند می‌توانستیم خانه‌ای کوچک خریداری کنیم ولی امروز این مبلغ کفاف پیش‌پرداخت اجاره مسکن را هم نمی‌دهد و این واقعاً جای خجالت دارد. متأسفانه منابع قرض‌الحسنه این صندوق‌ها متناسب با تورم افزایش پیدا نکرده و شاهد هستیم نهایت وامی که اینها پرداخت می‌کنند ده میلیون تومان است و این مبلغ آنقدر ناچیز است که وقتی وارد مغازه یا از آن خارج می‌شویم تمام می‌شود.

وی بیان کرد: اگر می‌خواهیم صندوق‌های قرض‌الحسنه تقویت شوند فقط باید تورم را مهار کرد و از همه ظرفیت‌های کشور در این راستا بهره برد. از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه میان مصارف و منابع ۱۷ همت کسری وجود داشت و هیچ‌کس هم پاسخ نمی‌دهد برای کنترل این شرایط باید چه کرد. رشد تورم و افزایش پایه پولی نتیجه همین ناترازی‌هاست.

امام جمعه موقت تهران گفت: اگر دولت به دنبال خدمت به مردم و احیای صندوق‌های قرض‌الحسنه و رشد فرهنگ متعالی قرض‌الحسنه و هدایت پول به سمت حوزه‌های مولد است فقط باید تورم را مهار کند. تا وقتی تورم مهار نشود دریافت وام با سود ۳۰ درصدی هم منفعت دارد و همه برای دریافتش صف‌نشین می‌شوند. اما وقتی تورم مهار شود دیگر دریافت وام و بدهکار شدن به بانک منفعتی ندارد و فقط آنهایی که نیاز واقعی دارند به دریافت وام مبادرت می‌ورزند.
ابوترابی‌فرد با بیان اینکه تقاضای ملت از دولت کاهش هزینه‌ها و مدیریت صحیح منابع است، تأکید کرد: تنها کسی که در انتخابات بر مدیریت هزینه‌ها تأکید کرد آقای پزشکیان بود و باید از ایشان تشکر کرد. با برنامه‌ریزی درست نظام بانکی می‌توان راه را برای هدایت صحیح منابع به سمت صندوق‌های قرض‌الحسنه و بانک‌های قرض‌الحسنه هموار ساخت.

انتهای پیام

source

توسط jahankhabari.ir