محمود عباس زاده مشکینی

محمود عباس‌زاده مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر سیاست خارجی متوازن و تأثیر آن بر تأمین منافع ملی گفت: یکی از اقدامات مثبت و قابل تحسین دولت شهید رئیسی در حوزه سیاست خارجی مربوط به سیاست خارجی متوازن است. شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان به خوبی توانستند سیاست متوازن را پیش ببرند.

وی افزود: در سیاست خارجی متوازن هدف گذاشتن تخم‌مرغ‌ها در چند سبد است؛ یعنی اینکه نباید روابط خارجی را تنها محدود به یک کشور یا یک منطقه جغرافیایی خاص کرد. اشتباهی که برخی دولت‌ها انجام دادند این بود که بیش از حد روابط خارجی خود را محدود به چند کشور خاص کرده بودند. دولت شهید رئیسی با پی بردن به این ضعف و خلأ درصدد برطرف کردن آن برآمد و موفقیت‌های خوبی را هم در این عرصه عاید کشور کرد.

تأثیر سیاست خارجی متوازن بر رفع تحریم‌ها

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با بیان اینکه آقای پزشکیان در انتخابات سیاست خارجی متوازن را مطرح کرده است، اظهار کرد: آقای پزشکیان با پی بردن به نتایح مثبت سیاست خارجی متوازن درصدد ادامه آن است و به همین خاطر در تلاش است رفع تحریم‌ها را در کنار مذاکره با غرب، از مسیر سیاست خارجی متوازن و استفاده از فضای چندقطبی و چندجانبه‌گرایی در جهان پیش ببرد.

عباس‌زاده مشکینی ادامه داد: دولت چهاردهم جای مانور بسیاری در عرصه بین‌الملل دارد؛ این دولت می‌تواند با شرق، آمریکای لاتین، آفریقا توسعه روابط دهد و از سوی دیگر از طریق همکاری‌های منطقه‌ای اهداف ملی کشور را پیش ببرد. رفع تحریم‌ها اولویت است اما اگر به دنبال تحقق این هدف هستیم باید با اتخاذ سیاست خارجی متوازن آن را پیگیری کنیم. به عبارت بهتر توازن بخشی به دیپلماسی و روابط خارجی ضمن اینکه تحریم‌ها را بی‌اثر می‌‎سازد، دشمن را وادار خواهد کرد که تخاصم را با جمهوری اسلامی ایران کاهش دهد و به دادن امتیازات بیشتر مبادرت ورزد.

وی با بیان اینکه آقای پزشکیان اشراف خوبی به شرایط حاکم بر نظام بین‌الملل دارد، گفت: اشراف رئیس‌جمهور به وضعیت نظام بین‌الملل سبب شده تا از سیاست خارجی متوازن سخن بگوید و حتی انتخاب آقای عراقچی گزینه خوبی برای پیشبرد اهداف کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. به آقای پزشکیان باید اعتماد کرد و دستان او را در انتخاب وزرا بازگذاشت. من شخصاً به سیاست خارجی دولت جدید خوش‌بین هستم و این دولت عزمی جدی برای استفاده از تجارب گذشته و به کارگیری نبوغ و نوآوری در پیشرفت اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را دارد.

چندجانبه‌گرایی؛ فرصتی‌ بی‌نظیر برای سیاست خارجی 

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: عضویت ایران در شانگهای، بریکس و توسعه روابط با کشورهای منطقه اتفاقات خوبی را برای سیاست خارجی ایران رقم زده و از این طریق به خوبی توانسته‌ایم در فضای چندجانبه‌گرایی عمل کنیم. دنیای امروز دنیای چندقطبی است و فقط باید روش خوب بازی کردن را بدانیم. دولت سیزدهم این روش را به خوبی اجرا کرد و نتیجه خوبی هم گرفت و همانطورکه آقای عراقچی هم اعلام کرده، دولت جدید با پیوند میدان و دیپلماسی و ادامه راه دولت شهید رئیسی درصدد نهایت بهره‌برداری از فضای چندقطبی است.

عباس‌زاده مشکینی در پایان گفت: رئیس‌جمهور تلاش کرده تا دولتی را تشکیل دهد که منطبق با وفاق ملی است و به نظر من از اکنون خیلی زود است که به دولت او انتقاد کنیم و باید فرصت داد تا وزرا انتخاب شوند و مدتی از شروع کار آنها بگذرد و سپس عملکرد دولت را نقد کرد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام

source

توسط jahankhabari.ir