منصور حقیقت‌پور، کارشناس مسائل سیاسی

مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور کشورمان، در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رأی اعتماد به وزرا قدردانی کرد، چراکه معتقد است در حد وسع خود بر شعار تشکیل دولت وفاق ملی با وجود 4 نفر از اعضای کابینه از دولت شهید آیت‌الله رئیسی، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی و تعدادی از اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان پایبند مانده است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر حرکت بر ریل وفاق، وحدت، انسجام و نگاه به چشم‌انداز  تأکید کرد.

در این راستا منصور حقیقت‌پور، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره الزامات استمرار و دوام وفاق ملی، علاوه بر همکاری قوا با یکدیگر، گفت: زمانی وفاق ملی مطرح می‌شود که جنگ و درگیری در جایی وجود داشته باشد و احزاب جمع شوند و با مجموعه اقداماتشان به وفاق ملی برسند، اما رئیس‌جمهور هم‌افزایی ملی را در دستور کار قرار داده است. 

حرکت دولت در مسیر حل مسائل اساسی نظام

وی با تأکید بر اینکه وفاق ملی مربوط به جایی است که احزاب می‌توانند نقش سیاسی ایفا کنند و دولت را قبول می‌کنند اما افکار و اندیشه‌های سیاسی و اقتصادی خود را دخالت نمی‌دهند، افزود: در دولت چهاردهم، هم‌افزایی ملی و سیاسی صورت گرفته و مجلس شورای اسلامی نیز با تأیید وزرای پیشنهادی و رأی اعتماد به وزرا کار بزرگی را انجام داد، به طوری که محرک خوبی برای دولت بوده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم اظهار کرد: دولت با توجه به اقبال مردم و تأیید مقام معظم رهبری و سپس اخذ رأی اعتماد از مجلس باید به دنبال حل مسائل اساسی نظام چه در بحث داخلی و چه در بحث خارجی باشد و باید در بحث خارجی تحریم‌ها، FATF و برجام را حل کند و تنش‌زدایی در دنیا را در دستور کار خود قرار بدهد تا بتوانیم با مشارکت جدی در تحولات بین‌المللی و تفاهم‌های دسته‌ جمعی چون شانگهای و بریکس به خوبی ایفای نقش کنیم.

ضرورت تعامل گسترده با همسایگان

حقیقت‌پور با اشاره به ضرورت تعامل بیش از پیش با همسایگان، اظهار کرد: این‌گونه نباشد که در قفقاز و کشور همسایه بالای سر ما، تحولات بنیادین صورت گیرد اما جمهوری اسلامی هیچ دخالتی در آن نداشته باشد؛ موضوعی که با هشدار مقام معظم رهبری درباره دالان زنگزور، بسیار مؤثر بود، اما متأسفانه برخی که به ظاهر همراه جمهوری اسلامی هستند این امر را تخریب می‌کنند.

وی ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری در نخستین دیدار با اعضای هیئت دولت چهاردهم به اهتمام به بخش تولید، رفع موانع اقتصادی کشور و تقویت ارزش پول ملی کشور تأکید کردند، رئیس‌جمهور نیز باید به این موارد توجه کند. همچنین در بحث مدیریتی اقدامات تأثیرگذاری انجام شود به طوری که با استفاده از ظرفیت و توانمندی جوانان و مردم ایران تحولات اساسی را در بخش اقتصادی، علمی، فرهنگی، امنیتی و دفاعی شاهد باشیم.

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سؤال که چه میزان تمرکز بر اجرای قانون برنامه و سند چشم‌انداز، وحدت و انسجام ملی را پیرامون یک محور مشترک عینی افزایش می‌دهد و از سوی دیگر تنش‌های احتمالی بین قوا را کاهش می‌دهد؟ اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه موضوع جدی است که دولت بر آن تمرکز کرده است و احتمالا اجرا شود، اما ملزومات آن باید فراهم شود. به طور مثال برای رشد 8 درصدی به 200 میلیارد دلار پول نیاز است و اگر برنامه‌هایی چون تحریم، FATF و سرمایه‌گذاری خارجی در داخل کشور انجام نشود این موضوع تحقق پیدا نمی‌کند. 

رئیس‌جمهور تمدید سند چشم‌انداز را پیشنهاد دهد

وی ادامه داد: سند چشم‌انداز که رئیس‌جمهور به آن تصریح دارد، سال 1404 به پایان می‌رسد و در آن هنگام حدود 15 تا 20 درصد براساس سند چشم‌انداز پیش رفته‌ایم. پیشنهادم این است که رئیس‌جمهور با کسب اجازه از رهبر انقلاب و اقداماتی که می‌تواند انجام دهد آن را تا سال 1410 تمدید کند تا در این قریب به هفت سال برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز فرصت لازم را داشته باشیم. امیدوارم با اظهار نظر و شفاف‌سازی مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره میزان پیشرفت یا موانع، علل و چرایی عدم توفیق پیشرفت در اجرای سند و پیشنهاد رئیس‌جمهور بر تمدید آن بتوانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

حقیقت‌پور درباره ضرورت نظارت دقیق مجلس بر عملکرد دولت در کنار همکاری سازنده بیان کرد: مجلس به عنوان نهاد و قوه‌ای مستقل کل کابینه را تأیید کرد اما این تأیید مشروط به عملکرد درست دولت و‌ وزراست. اگر به این موضوع توجه نشود، شرایط تغییر خواهد کرد و مجلس از ظرفیت استقلال خود برای به راه آوردن دولت و بردن دولت بر ریل قانون استفاده خواهد کرد. 

وی در پایان گفت: مقام معظم رهبری نیز با اعطای حکم تنفیذ دولت را تأیید و مورد حمایت قرار داده‌اند اما به شرطی که دولت در مسیر باشد و اگر دولت بخواهد از مسیر خارج شود و اقدامات ناهنجار انجام دهد، نخستین کسی که تأیید  خود را از دولت برمی‌دارد مقام معظم رهبری است.

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام

source

توسط jahankhabari.ir