گروه اقتصادی، زنگ خطر ورود میلیون ها آواره و تبعه غیرقانونی افغانی به ایران در حالی بصدا درآمده که با رفع تحریم و پیوستن به FATF، کسب هزاران میلیارد دلار درآمد ارزی از طریق اینترنت و دیجیتال مارکتینگ و افزایش سریع رشد جمعیت ممکن است.

به گزارش بولتن نیوز، پیمان جنوبی با بیان این مطلب در یادداشتی نوشت: وقتی  دولت ها و حکومت ها علی رغم در اختیار داشتن ثروت های سرزمینی و قدرت اعم از سیاسی و نظامی، بدلیل ناتوانی در اداره کشور و برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی و سیاسی، در تامین حقوق اولیه انسانی شهروندان خود ناتوان هستند و یا تمایلی برای آن ندارند، یا کشوری مثل افغانستان که سالها درگیر جنگ داخلی و حضور نظامی آمریکا بوده بوده و با تشکیل دولت جدید در این کشور و بازگشت آرامش به ان، حکومت برای بازسازی سالها زمان نیاز دارد، آنوقت شهروندان آن برای زندگی بهتر و داشتن حد اقل ها مجبور می شوند خانه، خانواده و کشور خود را ترک کنند، در کشور دیگری پناهگاه بیابند و در واقع آواره می شوند.زنگ خطر میلیون ها آواره و تبعه غیرقانونی در ایران / تحریم و FATF علت کاهش رشد جمعیت

از جمله این مردم که در حال حاضر آواره هستند می توان به افغانی های غیرقانونی اشاره کرد که بار هزینه های اجتماعی و اقتصادی حضور آنها را مردم ایران باید تحمل کنند که خود در زیر شدیدترین فشارهای تحریمی و بین المللی قرار دارند.

برخی اخبار جسته و گریخته و شایعات منتشره در شبکه اجتماعی و رسانه ها حاکی از آن است که در مجموع افغانی هایی که بصورت قانونی و غیر قانونی در ایران ساکن هستند، نزدیک به ده میلیون نفر است که هم اکنون نزدیک به ده درصد از بازار تقاضی خدماتی و کالایی کشور را به خود اختصاص داده و منجر به رشد ناموزن قیمت ها بخصوص در بخش اجاره  واحدهای مسکونی، اداری و تجاری شده اند.

جستجویی ساده در اینترنت نشاندهند سوالات متعدد افغانی ها که بصورت قانونی یا غیرقانونی در ایران ساکن هستند از حقوق دانان و وکلای ایرانی است که به نگرانی ها دامن می زند!

  • گرفتن شناسنامه و تابعیت ایرانی برای فرزندانی که از پدر و مادر افغانی در ایران بدنیا آمده اند،
  • گرفتن تابعیت برای پدر و مادر افغانی که فرزندشان در ایران متولد شده
  • گرفتن یارانه برای فرزند پدر و مادر افغانی که فرزندشان در ایران متولد شده
  • تملک زمین، مسکن و ملک تجاری و اداری برای افغانی ها با ترفند ثبت شرکت و سرمایه گذاری در ایران
  • به ارث رسیدن املاک و اموال حاصل از سرمایه گذاری افغانی ها در ایران
  • گرفتن تابعیت برای افغانی بالای 18 سال
  • گرفتن تابعیت برای والدین افغانی ای که در ایران بدنیا امده است
  • حق داشتن نماینده مجلس توسط افغانیها!
  • احتمالا در آینده نزدیک تشکیل اقلیم افغانستان در شرق ایران و تشکیل حکومت خودمختار!
  • ……

شاید به دلیل وجود برخی حفره های قانونی و امنیتی است که شما در خیابان ها شاهد بیشمار افغانی هستید که شش هفت فرزند قد و نیم قد خردسال شیر بشیر دارند و زایشگاه های ایران تبدیل شده به بخش زنان و زایمان زنان افغانستانی که بجز یارانه آب و برق و گاز و اینترنت و خوراک و پوشاک و بنزینشان، پول یارانه سرلاک و شیرخشکشان هم از جیب مردم ایران تامین می شود!

زنگ خطر میلیون ها آواره و تبعه غیرقانونی در ایران / تحریم و FATF علت کاهش رشد جمعیت

با توجه به افزایش روز افزون افغانی های قانونی و غیر قانونی در ایران و شایعات خرید زمین و ملک (با ترفندهای مختلف حقوقی و استفاده از حفره های قانونی در بخش سرمایه گذاری) توسط این گروه و در اختیار گرفتن بخش مهمی از بازار تجارت کالایی و خدماتی  در ایران، بی شک باید مسئولین امر در مجلس و دولت و در حوزه قضائی و امنیتی سریعتر وارد عمل شوند.

گروهی که به سرعت در حال گسترش هستند و بزودی خود را در ایران صاحب حق دانسته و به مطالبه گری خواهند پرداخت.

البته مهاجرین قانونی افغانستانی همیشه در ایران وجود داشته و با مسالمت در کنار برادران ایرانی خود زندگی کرده اند، اما هجوم افسارگسیخته و خارج از کنترل آواره های غیرقانونی افغانی به ایران از زمانی شدت بیشتری گرفت که حدود سه سال پیش دکتر سعید لیلاز آن را تئوریزه کرد و گفت حالا که رشد جمعیت ایران کافی نیست بهتر است برای تامین کسری جمعیتی از مردم افغان استفاده کنیم. کلماتی که با توجه به دلایل اقتصادی کاهش رشد جمعیت در ایران، بوی خدمت به جمهوری اسلامی نمی دهد!

زنگ خطر میلیون ها آواره و تبعه غیرقانونی در ایران / تحریم و FATF علت کاهش رشد جمعیت

بر خلاف نظر سعید لیلاز که تئوری افغانیزه کردن ترکیب جمعیتی ایران را مطرح کرد، مشکلات سرمایه گذاری و کسب درآمدهای ارزی اقتصاد ایران راحت تر از اینها حل می شود و برای حل مشکل رشد جمعیت نیازی به تغییر در ترکیب جمعیتی و قومیتی و ژنتیک نیست!

جوانان نخبه ایران به دلیل تحریم های بین المللی و قرار گرفتن در لیست سیاه اف ای تی اف که سودش فقط برای گروهی اندک رانتخوار و کاسبان تحریم است، در شرایط بسیار سخت و دشوار بسر می برند.

با این همه دانشگاه و متخصص و دانش جوانان ایرانی در عرصه آی تی و بازارهای دیجیتال و تسلط به دانش و فناوری های روز دنیا و در اختیار داشتن منابع عظیم نفت و گاز و انرژی و کانی ها و سرزمینی پهناور که از شمال و جنوب به دریا وصل است و در چهار راه مبادلاتی شرق و غرب و جنوب و شمال آسیا و اروپا و خاورمیانه قرار دارد، تولید ناخالص داخلی 300 تا 400 میلیارد دلاری واقعا تاسف بار است.

سالها است اقتصاد ایران به دلیل قرار گرفتن در لیست سیاه اف ای تی اف و قطع مسیرهای مبادلات بین المللی ارزی قادر به انجام مبادلات برخط در بسترهای پولی و بانکی بین المللی نیست و این نقیصه سالانه هزاران میلیارد دلار خسارت های ارزی به کشور وارد می کند.

با 10 هزار کلیک و خرید یک اپلیکیشن 10 دلاری که توسط یک متخصص ایرانی تولید شده و مثلا از طریق پی پال درآمد حاصل از فروش آن به حساب ارزی او در بانک ملی واریز می شود می شود، سالانه 100 هزار دلار درآمد برای کشور کسب کرد؛ اگر جوان ایرانی و استارت آپ هایی مثل دی جی کالا، ترب و ……..در دایره تنگ تحریم نباشند و حساب های بانکی ارزی آنها به بازار جهانی با جمعیتی بیش از 7 میلیارد نفر متصل شود، درآمدهای ارزی کشور بسرعت تکثیر می شود و شاهد رشد بسیار سریعتر اقتصاد کشور خواهیم بود.

زنگ خطر میلیون ها آواره و تبعه غیرقانونی در ایران / تحریم و FATF علت کاهش رشد جمعیت

این نقیصه در حالی است که بخاطر مشکل تحریم و اف ای تی اف بازار محصولات تولید شده توسط شرکت های دانش بنیان و جوانان ایرانی که در خاک ایران هستند، تنها به یک جمعیت و بازار 85 میلیون نفری در داخل کشور محدود شده و جوانان ایران باید نظاره گر درامدهای چندصد میلیارد دلاری شرکتهای فعال در خارج از ایران باشند؛ چه بسیاری از متخصصین و کارآفرینان که بخاطر همین نقیصه و محدودیت های تجاری و بازارگانی از ایران به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند!

خسارت های چند هزار میلیارد دلاری سالانه اقتصاد ایران بدلیل مسدود بودن مسیر ارتباط مبادلات مالی بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ با بازارهای بین المللی در حالی است که با برداشته شدن تحریم ها و خارج شدن نظام بانکی ایران از لیست سیاه اف ای تی اف، بدون دخالت دولت و بدون نیاز به یک ریال سرمایه گذاری، خود بخود میلیون ها شغل ایجاد می شود و در این بین افزایش درآمد و به تبع آن تشکیل خانواده و فرزند آوری از کوچکترین مشکلاتی است که بدون دخالت دولت و اتوماتیک حل خواهد شد و سرازیر شدن صدها میلیلرد دلار سرمایه خارجی به کشور را هم شاهد خواهیم بود.

اقتصاد ایران با پتانسیل بالقوه افزایش تولید ناخالص داخلی به بیش از 4 تا 5 هزار میلیارد دلار متاسفانه به علت تحریم ها و مشکل اف ای تی اف در بازه 300 تا 400 میلیارد دلار در سال فریز شده است و دولت چهاردهم باید چاره ای اساسی بدور از شعارهای پوپولیتسی بیندیشد.

source

توسط jahankhabari.ir